שגרירת ארה"ב באוקראינה לשעבר העידה: טראמפ לחץ לפטר אותי

ב"וושיגנטון פוסט" דווח כי כחלק מהליך ההדחה נגד הנשיא, מארי יובנוביץ' טענה כי עורך דינו סבר שהיא פועלת למען ג'ו ביידן ובנו. לפי עדותה, נאמר לה שיש לחץ לפטרה למרות שלא עשתה דבר רע

זמן צפייה: 00:24

מארי יובנוביץ', שגרירת ארה"ב באוקראינה לשעבר, העידה אמש (שישי) בפני הקונגרס כי עזיבתה את תפקידה בחודש מאי קשורה ישירות ללחץ שהפעיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על משרד החוץ האמריקני – כך דיווח ה"וושינגטון פוסט".

לפי הדיווח, יובנוביץ' אמרה לחברי בית הנבחרים במסגרת הליך ההדחה של טראמפ, כי עורך דינו של הנשיא, רודי ג'וליאני, וכמה בכירים אוקראינים לשעבר, ראו בה איום לאינטרסים הפוליטיים והכלכליים שלהם.

כתבות נוספות בנושא:

איש מודיעין נוסף יעיד נגד טראמפ בפרשת "אוקראינה-גייט"

נחשף תמלול שיחת טראמפ וזלנסקי: "דובר רבות על בנו של ביידן"

ועדת המודיעין: אין הוכחות לחלקו של טראמפ בפרשת רוסיה-גייט

מארי יובנוביץ', שגרירת ארה''ב באוקראינה לשעבר, לאחר שהעידה בפני הקונגרס | צילום: רויטרס

בעדותה אמרה השגרירה לשעבר כי באביב האחרון הכריחו אותה "לעלות על המטוס הבא" ולעזוב את קייב. לטענתה, האדם השני בחשיבותו במשרד החוץ אמר לה שלמרות שלא עשתה דבר רע, הנשיא איבד אמון בה וכי ישנו לחץ משמעותי להעבירה מהתפקיד מאז קיץ 2018.

ב"וושינגטון פוסט" דווח כי לפי עדותה, יובנוביץ' ספגה במשך חודשים ביקורת מג'וליאני, שהאשים אותה בכך שמתחה ביקורת על הנשיא בחדרים סגורים ובכך שניסתה להגן על האינטרסים של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ועל בנו, שכזכור עבד בדירקטוריון של חברת אנרגיה מקומית.

יובנוביץ' דחתה את הטענות על הסף, ואמרה שהיא "מביעה ספק" בכך שהממונים עליה החליטו להדיחה בשל "טענות שקריות ובלתי מבוססות של אנשים עם מניעים מפוקפקים". השגרירה לשעבר התייחס באופן ישיר למקורביו של ג'וליאני, שלטענתה ייתכן שאוימו כלכלית מפעילותה נגד שחיתות באוקראינה.

רודולף ג'וליאני, היועץ הבכיר של דונלד טראמפ
רודולף ג'וליאני, היועץ הבכיר של דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

ביום רביעי הודיע הבית הלבן כי לא ישתף פעולה עם הליך ההדחה נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. במכתב רשמי שנשלח מטעם הממשל למפלגה הדמוקרטית, הואשמו בכירי המפלגה, בהם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, כי החקירה "חסרת בסיס ולא חוקתית" ובשל כך נציגיו של טראמפ לא ישתפו פעולה, לא יעידו מול ועדת החקירה של הקונגרס ולא יעבירו מסמכים הנוגעים לחקירה. המכתב נשלח זמן קצר לאחר שהבית הלבן מנע את עדותו של גורדון סונדלנד, שגריר ארה"ב לאיחוד האירופי בתקופה הנחקרת, בפני ועדת החקירה של הקונגרס.

לפי אחת הטענות העיקריות במכתב, החקירה פסולה מבחינה חוקתית בשל העובדה שבמפלגה הדמוקרטית לא ערכו הצבעה על פתיחת הליך ההדחה נגד טראמפ, ולכן הנשיא ואנשי לשכתו "לא יוכלו לקחת חלק בחקירה הבלתי-חוקתית והמוטה תחת נסיבות אלו". המכתב אף האשים את הדמוקרטים בניסיון לשנות את תוצאות הבחירות של 2016 ובכך "לשלול מהעם האמריקני את הנשיא שבו בחרו מרצונם החופשי". בתגובה מסרה פלוסי שהמכתב "שגוי בעליל", האשימה את טראמפ בניסיון "לנרמל אי ציות לחוק", והוסיפה: "כבוד הנשיא, אתה לא מעל החוק, ואתה תישא באחריות".

ביום ראשון אישר מארק זייד, עורך דינו של חושף השחיתויות שחשף את פרשת אוקראינה-גייט, את הדיווח כי איש מודיעין נוסף יעיד נגד הנשיא דונלד טראמפ – ופנה אליו לייצוג. בריאיון לרשת ABC אמר כי מדובר באדם שהיה מקורב יותר לפרשה, ויכול לספק פרטים ממקור ראשון על האירועים, ולחזק את התלונה המקורית.

מהבית הלבן נמסר: "לא משנה כמה אנשים יכנו את עצמם 'חושפי שחיתויות' בנוגע לשיחת טלפון שהנשיא כבר פרסם בפומבי – כל זה לא משנה את העובדה שטראמפ פעל כשורה".

פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק
פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק | צילום: רויטרס

אתר "אקסיוס" דיווח ביום ראשון כי טראמפ טען כי לא רצה כלל לשוחח עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי, אך עשה זאת לבקשתו של שר האנרגיה האמריקני, ריק פרי. על פי הדיווח, הדברים נאמרו במהלך שיחת ועידה עם גורמים רפובליקנים - כך על פי שלושה מקורות.

הדוברת של פרי אמרה ל"אקסיוס" כי שר האנרגיה "עודד את טראמפ לבצע את השיחה עם נשיא אוקראינה כדי לדון בענייני אנרגיה וכלכלה". על פי הדיווח באתר, הבית הלבן לא מסר תגובה.

יש לציין כי טראמפ כבר הודה כי שוחח עם זלנסקי אודות ביידן, אך טען כי לא עשה זאת משיקולים פסולים. על פי תמלול השיחה, שפורסם על ידי הבית הלבן, השניים אכן שוחחו אודות אפשרות שאוקראינה תקנה נפט מארצות הברית ואודות נושאים הקשורים לאנרגיה.

ביידן בדיון על הגבלות על נשיאת נשק בארה''ב
ביידן בדיון על הגבלות על נשיאת נשק בארה''ב | צילום: רויטרס

מוקדם יותר דווח ב"ניו יורק טיימס" כי שני דיפלומטים אמריקנים ניסחו באוגוסט האחרון טיוטת הצהרה עבור נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שנועדה לחייב את אוקראינה לפתוח בחקירת יריבו הפוליטי של הנשיא דונלד טראמפ.

על פי הדיווח, ההצהרה נוסחה על ידי גורדון סונדלנד, שגריר ארה"ב באיחוד האירופי, וקורט ווקר - לשעבר השליח האמריקני לאוקראינה. מטרתה הייתה לחייב את זלנסקי לפתוח בחקירת חברת הגז שבה עבד האנטר ביידן, בנו של ג'ו ביידן - מתמודד מוביל מטעם המפלגה הדמוקרטית לבחירות 2020.