בשעות הקרובות: בית הנבחרים יצביע על הדחת טראמפ

הבית התחתון נמצא בישורת האחרונה בדיון לקראת ההצבעה על הדחת נשיא ארה"ב, שתיערך הלילה. גם אם יצביעו בעד הדחתו, ההצבעה תגיע בהמשך לסנאט, שם יש רוב רפובליקני שצפוי למנוע אותה

זמן צפייה: 04:29

בית הנבחרים של ארצות הברית דן כעת (רביעי) בסעיפים להדחתו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, זאת במסגרת פרשת "אוקראינה גייט". אם אכן בית הנבחרים יאשר את הליך ההדחה - מה שככל הנראה עתיד לקרות, טראמפ יהפוך לנשיא השלישי בהיסטוריה האמריקנית שבית הנבחרים החליט שיש להדיחו.

פלוסי אמרה בתחילת הדיון: "כיו"ר בית הנבחרים, אני פותחת בצער את הדיון בהדחה של טראמפ, הוא לא השאיר לנו ברירה. זאת עובדה שטראמפ הפר את החוקה. הקונגרס חייב להבהיר שבית הנבחרים עדיין עומד מאחורי עקרונות החוקה".

לבית הנבחרים אין את הכוח להוציא את טראמפ מהבית הלבן, אלא הסנאט יצטרך להחליט על כך. משפט ההדחה - אם וכאשר יקרה, ייערך בסנאט רק בשנה הבאה, כאשר החברים בבית העליון יהוו כמושבעים. אולם, לנשיא האמריקני יש רוב רפובליקני אוטומטי, שככל הנראה יתמוך בו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו על נעמה יששכר: "מבטיח שאביא אותה הביתה"

רשת של חיים: תיעוד הליך השתלת כליות – בין צ'כיה לישראל

בצל פרשת האונס במרכז: הסכנות באינסטגרם – ואיך נשמרים מהן

עוברי אורח בניו יורק צופים ביו''ר בית הנבחרים ננסי פלוסי מעידה בדיון בנושא ההצבעה על הדחת טראמפ | צילום: רויטרס

אמש שיגר הנשיא מכתב חריף לננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, וכתב: "אם הדמוקרטים יצביעו בעד ההדחה, הם יכריזו מלחמה על הדמוקרטיה האמריקנית". לדבריו, הליך ההדחה נגדו הוא בגדר "ניסיון הפיכה לא חוקי". בהמשך, כתב בחשבון הטוויטר לעוקביו כי "אתם יכולים להאמין שאודח היום על ידי השמאל הרדיקלי, על ידי הדמוקרטים שלא עושים כלום, ואני לא עשיתי שום דבר רע! זה דבר נורא. שאו תפילה!"

בתגובה, שלחה פלוסי מכתב לחברי הקונגרס הדמוקרטיים, בו כתבה בין היתר כי "אף אחד מאיתנו לא הגיע לקונגרס כדי להדיח נשיא, אך נשבענו לתמוך ולהגן על החוקה. אם לא נפעל, נזנח את החובות שלנו".

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

מסקר של רשת התקשורת "פוקס ניוז" עלה כי 54% מהאמריקנים תומכים בהליך ההדחה, 50% תומכים בהליך ההדחה ובהסרת טראמפ מתפקידו כנשיא, 4% נוספים תומכים בהליך ההדחה אך לא בסיום כהונתו, ו-41% אינם תומכים כלל בהליך. ולמרות נתונים אלה, וההליך המתנהל כעת נגד הנשיא - 45% תומכים בטראמפ - עלייה של 3% מהסקר האחרון שנערך באוקטובר. זוהי גם מגמת עלייה בהשוואה לינואר, שבו נתוני התמיכה בנשיא עמדו על 43%.

הקונגרס האמריקני בוושינגטון
הקונגרס האמריקני בוושינגטון | צילום: רויטרס

כזכור, הליך ההדחה עוסק בשיחת הטלפון שקיים עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שבה שוחחו על בנו של ג'ו ביידן – יריבו הפוליטי של טראמפ. בהתייחס לפשעים שבהם מואשם הנשיא בהליך ההדחה שלו, השיבו 53% כי הנשיא אכן ניצל לרעה את כוחו. עוד השיבו 48% כי הוא שיבש את הליכי התנהלות הקונגרס, כפי שהוא מואשם. 45% מאמינים שטרמאפ אכן עסק בעבירה של שוחד, כמיוחס לו על ידי הקונגרס האמריקני. על השאלה "האם נשיאים בדרך כלל מבקשים ממנהיגים זרים לחקור את יריביהם הפוליטיים?", ענו 58% שלא, 22% השיבו "כן", ו-20% ענו שאינם בטוחים.

בשבוע שעבר הציגה המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית בבית הנבחרים את סעיפי האישום נגד נשיא האמריקני דונלד טראמפ ואת השלבים הבאים בחקירה. יו"ר ועדת המשפט ג'רי נדלר אמר בעת הצגת הסעיפים כי "כשהנשיא שלנו בוגד במדינה הוא מפר את השבועה שלו ופוגע בביטחון שלנו - אף אחד, גם לא הנשיא, אינו מעל החוק". על פי הסעיף הראשון שהציגה המפלגה, טראמפ ניצל את כוחו מתוקף תפקידו באופן שמסכן את המדינה, ולפי הסעיף השני, שיבש הליכים בקונגרס בעת מילוי תפקידו.