טראמפ והמגפה: כך נראית ארה"ב מוכת הקורונה - ולקראת בחירות

המשבר החזיר את המעצמה לאחת מתקופות השפל הגדולות בתולדותיה והנשיא מתנער מאחריות, חרף מאה אלף קורבנות. האם זה פוגע בסיכוייו להיבחר שוב? "המדינה בתוהו ובוהו" • "טראמפלנד 2020", חלק ב'

זמן צפייה: 15:41

לאחר מותם של מאה אלף בני אדם, נגיף הקורונה החזיר את ארצות הברית לאחת מתקופות השפל הגדולות בתולדותיה. כשהבחירות לנשיאות כבר בעיצומן ובמלוא העוצמה - השאלה הגדולה היא האם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ יצליח להישאר בבית הלבן ארבע שנים נוספות למרות הביקורת על ניהול המשבר

לארצות הברית היה הרבה זמן להתארגן, אך הבדיקה שיצר המרכז לבקרת מחלות לאיתור הווירוס התבררה ככושלת. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, שהיה המותג האמין ביותר ברחבי העולם, אכזב את המדינה עם הבדיקות. כמו כן, הממשל לא ניסח מדיניות כלל ארצית, המדינות השונות התלוננו שהן לא קיבלו ציוד מגן מוושינגטון, והנשיא עצמו הבין שזה משבר ענק מאוחר מאוד.

מגפת הקורונה גם גרמה למשבר כלכלי חסר תקדים - שיעורי אבטלה נסקו והם הגבוהים ביותר בהיסטוריה האמריקנית, מאז השפל הגדול. לתוך הוואקום הזה נכנסו התקוות כולן של הדמוקרטים ושל ג'ו ביידן שמקווים למהפך. ביידן אמנם לא נחשב למועמד מלהיב בשום אופן, אין לו את הכריזמה של טראמפ, הוא גם מואשם בחודשים האחרונים בתקיפה מינית, אך הוא כן פופולארי קצת יותר בקרב אנשי מרקע סוציואקונומי חלש.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מנהיגי אירופה הזהירו את רה"מ מסיפוח: "ערעור היציבות במזה"ת"

עסק שלא פיטר – לא יקבל פיצוי כלל: המתווה להשבת עובדים למשק

"לא סיפרתי לאף אחד": מה עשה הישראלי שמצא רבע מיליון שקלים?

טראמפ בכנס בחירות בלוס אנג'לס
טראמפ בכנס בחירות בלוס אנג'לס | צילום: רויטרס

"אנחנו עמוק בתוך הנשיאות שלו ואני חושב שהוא גרם נזק רב יותר מכפי שיכולתי להעלות על הדעת", אמר מייק ד'אנטוניו שהיה הביוגרף של טראמפ. "המדינה שרויה בתוהו ובוהו. קשה לו מאוד להתאים את עצמו למגפה הנוראית הזאת ולכן הדבר הזה, שיצא לגמרי משליטתו, מכריע אותו ומכריע את ארצות הברית. אני חושב שתחושת הזהות שלנו כאומה התערערה. ויותר מזה, האומה גם נכשלה. ארה"ב לא תשוב למצבה הקודם בנובמבר".

בעבר אמריקה ידעה להתאחד ברגעי משבר קיצוניים, בין אם זו הייתה מלחמת העולם השנייה, המלחמה הקרה, כיבוש כווית או ה-11 בספטמבר, היה לפחות רגע אחד, צבוע יותר או פחות, שהאמריקנים עמדו בו ביחד וגם ניצחו. אבל זה לא קרה במשבר הקורונה. עם יותר ממאה אלף מתים, האומה קרועה.

טראמפ מכר לאמריקנים דימוי של הצלחה ושל גדולה. אם עד לפני חודשיים דרכו לכהונה שנייה נראתה סלולה, כמו כמעט כל נשיא, בפעם הראשונה דימוי ההצלחה שלו מתנגש במשבר קטלני. המגפה בארה"ב דועכת כעת וגם נתוני האבטלה השתפרו. משבר כזה היה מסיים את הקריירה של כל נשיא אחר, אבל כאן מדובר בדונלד טראמפ. ביידן אולי לא יכול לנצח אותו, אבל המציאות, אולי היא, יכולה לעשות את זה.