"טראמפ ורוחאני הסכימו על צעדים לקראת מו"מ - אך האחרון נסוג"

על פי דיווח ב"פוליטיקו אירופה", מקרון הציג לשני המנהיגים ארבע נקודות שהיו אמורות להוות בסיס לפגישה ולחידוש הדיונים. השניים הסכימו, אך נשיא איראן התחרט - ודרש שיוסרו כל הסנקציות

זמן צפייה: 00:47

בכירים צרפתים מסרו ל"פוליטיקו אירופה" הערב (שלישי) שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא איראן חסן רוחאני הסכימו במהלך עצרת האו"ם למסמך שהציג להם נשיא צרפת, עמנואל מקרון. המסמך היה אמור להוות בסיס לפגישה ביניהם ולחידוש המו"מ בין איראן למעצמות. לדבריהם, רוחאני נסוג ברגע האחרון ודרש שטראמפ יודיע בצורה ברורה כי יסיר את כל הסנקציות, לפני קיום הפגישה.

המסמך שהציע מקרון כלל ארבע נקודות, שלוש התחייבויות איראניות ואחת אמריקנית. האחת, היא התחייבות מצד איראן לא לנסות אף פעם להשיג נשק גרעיני, וליישם את כל מחויבויותיה בנושא הגרעין. השנייה, לחדש את המו"מ עם ארצות הברית ושאר המעצמות על הסכם גרעין חדש לטווח ארוך. השלישית היא להימנע מצעדים תוקפניים במזרח התיכון ולפעול להשגת שלום באזור באמצעות מו"מ. ההתחייבות הרביעית, האמריקנית היא להתחייב להסיר את כל הסנקציות שהטילה על איראן מאז שנת 2017 ולאפשר לאיראן לייצא נפט באופן חופשי.

מקרון, רוחאני, טראמפ
מקרון, רוחאני, טראמפ | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

קו סודי הותקן והטלפון צלצל: כך התפספסה שיחת טראמפ-רוחאני

דיווח: טראמפ לחץ על ר"מ אוסטרליה לסייע בערעור דוח מולר

דפוס פעולה קבוע? "גישה לשיחות בין טראמפ למנהיגים הוגבלה"

עוד ציינו הבכירים כי סוגיית תוכנית הטילים של איראן לא צוינה במפורש במסמך אך הייתה הבנה מצד כל הצדדים כי היא תיכלל בכל מו"מ עתידי, כחלק מההתחייבות האיראנית להימנע מצעדים תוקפניים.

לדברי הבכירים, טראמפ הביע הסכמה למסמך בפגישה שקיים עם מקרון בשולי עצרת האו"ם בניו יורק ביום שלישי שעבר. לאחר הפגישה, מקרון הציג את המסמך לרוחאני.  הוא הביע הסכמה עקרונית, אך דרש שטראמפ יודיע על כוונתו להסיר את הסנקציות לפני קיומה של פגישה בין המנהיגים.

עוד דווח כי לאור התנאי של הנשיא האיראני, מקרון ניסה לארגן שיחת טלפון בין טראמפ לרוחאני – אך גם לכך הנשיא האיראני סירב. מקרון נאלץ להתנצל בפני טראמפ ולעדכן אותו כי התנאים לביצוע המהלך לא הבשילו. הבכירים צרפתים הוסיפו כי מקרון ינסה להמשיך לקדם את המהלך בשבועות הקרובים כדי למנוע עימות בין ארה"ב לאיראן במפרץ.