רשמית: ארה"ב החלה בתהליך יציאתה מהסכם האקלים של האו"ם

טראמפ הודיע כי החל מעשית בפרישה מההסכם הבין-לאומי למאבק בהתחממות הגלובלית. אם המהלך יושלם, המדינה שכמות פליטת גזי החממה שלה היא השנייה בגודלה בעולם - תהיה הראשונה שפרשה מההסכם

זמן צפייה: 00:31

ממשל טראמפ הודיע אמש (שני) לאו"ם שארה"ב החלה באופן מעשי בתהליך עזיבתה את הסכם האקלים הבין-לאומי. טראמפ הודיע על פרישה מההסכם כבר בשנת 2017, אך כעת כאמור הכריזה ארה"ב רשמית על תחילת התהליך, שצפוי לארוך כשנה.

ארה"ב, המדינה השנייה בכמות גזי החממה שהיא פולטת, תהיה היחידה שנטשה באופן רשמי את המאמצים הבין-לאומיים למאבק בהתחממות הגלובלית ופרשה מההסכם, שנחתם בשנת 2015.

דונלד טראמפ בעצרת האו''ם
דונלד טראמפ בעצרת האו''ם | צילום: חדשות 13

הנשיא טראמפ ידוע בביקורתו נגד פעילות בנושא שינויי האקלים ותקף לא פעם את קודמו בתפקיד, אובאמה, בכך שהצטרפות להסכם תפגע בתעשיות הנפט, הגז והפחם של ארה"ב ותפגע בה כלכלית. בתחילת כהונתו כנשיא הוא יצא ההסכם וביקש לצאת ממנו מהר ככל שניתן.

"היום אנו מתחילים בתהליך הרשמי של פרישה מהסכם פריז", כתב אתמול שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בחשבון הטוויטר שלו. ארה"ב גאה בכך שהיא המובילה העולמית בהפחתת פליטות הגזים, טיפוח החוסן האקולוגי, פיתוח הכלכלה והבטחת האנרגיה לאזרחינו. המודל שלנו מציאותי ופרגמטי".

רבים ממנהיגי העולם תקפו את הנשיא טראמפ בעבר בעקבות החלטתו לפרוש מההסכם וטענו שמדובר במעשה מאכזב שמסכן את עתיד העולם. עמנואל מקרון, הנשיא הטרי של צרפת, אמר כי ההחלטה האמריקנית תפגע באינטרסים ובאזרחי המדינה. "טראמפ קיבל החלטה שגויה לא רק עבור מדינתו ותושביה, אלא גם עבור עתיד הכוכב שלנו. לא נקיים משא ומתן על הסכם פחות שאפתני מהנוכחי. אין תוכנית ב' מכיוון שאין כדור הארץ נוסף", אמר מקרון בשידור טלוויזיוני בצרפת.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה כי היא תמשיך במאמציה להוביל מדיניות אקלים "שתציל את כדור הארץ שלנו". מרקל, יחד עם מקרון וראש הממשלה האיטלקי פאולו ג'נטילוני פרסמו הודעה משותפת כי הם "מביעים צער" על בחירתה של ארצות הברית לפרוש מההסכם. "ההסכם מהווה אבן פינה בשיתוף הפעולה בין המדינות שלו כדי לתקוף באופן אפקטיבי את שינויי האקלים", מסרו השלושה, שגם הוסיפו כי בכוונתם להמשיך בהתחייבותם להסכם, ושהם יגבירו את המאמצים לתמוך במדינות העניות ביותר.