טראמפ: "מוקדם מדי עבורי להיפגש עם זריף בשלב זה"

נשיא ארצות הברית התייחס להגעתו של שר החוץ האיראני לפסגת ג'י 7 ואמר כי עודכן לגבי הזמנת זריף, אך לא היה מעוניין להיוועד עמו. "הסכמנו שאסור שטהראן תהיה גרעינית"

זמן צפייה: 01:05

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס היום (שני) להגעתו של שר החוץ האיראני מוחמד ג'ווד זריף לפסגת ג'י 7 בצרפת אתמול, ואמר כי "הייתי מעודכן לחלוטין על המהלך שיזם נישא צרפת מקרון. אמרתי לו שמוקדם מדי עבורי להפגש עם זריף בשלב זה".

גם דובר הממשל האיראני התייחס להגעת זריף, ואמר: "הגעת שר החוץ לא הייתה סודית, האמריקנים ידעו עליה היטב. איראן מקדמת בברכה את הרצון הטוב של צרפת, אבל לא תתערב בשיחות בינה לבין ארה"ב".

לעוד כתבות בנושא:

מקורות באיראן: נחזור להסכם הגרעין אם השיחות עם אירופה יצליחו

זריף: אמרו לי שאם אגיע לפגישה בארה"ב – לא יוטלו עליי סנקציות

לאחר שחרור המכלית: "כלי שיט נוסף עם נפט איראני בדרכו לסוריה"

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

במהלך מסיבת עיתונאים עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, אמר נשיא ארצות הברית כי "הסכמנו שאסור שאיראן תהיה גרעינית". בהמשך, טראמפ חזר מדבריו על כך שאינו מעוניין לראות שינוי ממשל באיראן, וכן כי בלתי אפשרי לכפות על האיראנים כיצד לחיות".

אתמול, כאמור, נחת זריף במפתיע בביאריץ שבצרפת - שם מתקיימת הוועידה. דיפלומט מערבי המשתתף בפסגת המדינות המתועשות אישר לחדשות 13 את הפרטים, אותם אישר בהמשך משרד החוץ האיראני.כעבור כמה שעות, חזר זריף לטהראן. ביום שישי, כזכור, ביקר זריף בארמון האליזה שבפריז, ונועד שם עם מקרון.

טראמפ
טראמפ | צילום: רויטרס

במהלך הביקור, נפגש זריף עם עמיתו הצרפתי לה דריאן ועם מקרון, במטרה לדון עמו בתנאים להפחתת המתיחות המתמשכת מול וושינגטון - כך על פי גורם באליזה. לאחר הפגישה כתב זריף בחשבון הטוויטר שלו: "איראן מקיימת צעדים דיפלומטיים במטרה לשמר את ההסכמות שנקבעו. פגשתי היום בשולי עצרת הג'י 7 את נשיא מקרון, ושרי החוץ והאוצר הצרפתים, והמסר הועבר לאחר מכן גם לבריטניה וגרמניה. ניצבת בפנינו דרך קשה, אך המאמץ עשוי להשתלם".

לפני כשלושה שבועות דיווח הערוץ הלבנוני אל-מיאדין דיווח מפי גורמים איראניים כי מקרון שוחח עם עמיתו האיראני חסן רוחאני, הזמין אותו לקחת חלק בפסגת הג'י 7 שתיערך בפריז בסוף החודש ואמר לו "ששם הוא יוכל להיפגש עם טראמפ". עוד דווח כי מקרון הציג בפני רוחאני תוכנית במסגרתה יוכנסו 15 מיליארד דולר למנגנון התשלומים בין אירופה לאיראן, שהוקם במסגרת הסכם הגרעין. בתגובה לדיווח, הכחיש גורם צרפתי כי מקרון הזמין את עמיתו לפסגה.