פרשת אוקראינה-גייט: "איש מודיעין נוסף שוקל להתלונן על טראמפ"

ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי גורם בכיר שהיה מקורב יותר לפרשה מחושף השחיתויות המקורי, בוחן את האפשרות להגיש תלונה נגד הנשיא בגין שיחותיו עם הנשיא האוקראיני זלנסקי

זמן צפייה: 00:54

פרשת אוקראינה-גייט: איש מודיעין נוסף שוקל להגיש תלונה נגד נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בשל שיחותיו עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי – כך דווח הלילה (שבת) ב"ניו יורק טיימס". הגורם הבכיר היה מקורב יותר לפרשה מאשר חושף השחיתויות הראשון, והיה בין הגורמים שאימתו את גרסתו.

תלונה נוספת, בעיקר כאשר זו מגיעה מצד גורם בכיר ובעל גישה רחבה יותר לנשיא טראמפ, עשויה לחזק את התלונה הראשונית – הנמצאת תחת מתקפה מתמשכת מצדו של טראמפ.

פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק
פגישתם של נשיא ארה''ב טראמפ ונשיא אוקראינה זלנסקי בניו יורק | צילום: רויטרס

בתוך כך, על פי דיווח ב"בלומברג", הנשיא האמריקני הורה על קיצוץ משמעותי בצוות המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, שמונה כיום 310 איש. בשלב זה לא ידוע מה היקף הצמצום. הצעד תואר כחלק מהמאמץ של הבית הלבן להפוך את זרוע מדיניות החוץ האמריקנית לרזה יותר. הבקשה הועברה על ידי היועץ לביטחון לאומי, רוברט אובריין, וראש הבגל של הבית הלבן מיק מולווני.

אמש דווח ב"ניו יורק טיימס" כי שני דיפלומטים אמריקנים ניסחו באוגוסט האחרון טיוטת הצהרה עבור נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שנועדה לחייב את אוקראינה לפתוח בחקירת יריבו הפוליטי של הנשיא דונלד טראמפ.

על פי הדיווח, ההצהרה נוסחה על ידי גורדון סונדלנד, שגריר ארה"ב באיחוד האירופי, וקורט ווקר - לשעבר השליח האמריקני לאוקראינה. מטרתה הייתה לחייב את זלנסקי לפתוח בחקירת חברת הגז שבה עבד האנטר ביידן, בנו של ג'ו ביידן - מתמודד מוביל מטעם המפלגה הדמוקרטית לבחירות 2020.

דונלד טראמפ בעצרת האו''ם
דונלד טראמפ בעצרת האו''ם | צילום: חדשות 13

בנוסף, לפי הדיווח, קראה ההצהרה לשלטון באוקראינה לחקור חשד למעורבות של קייב לטובת הילארי קלינטון בבחירות 2016- כך לטענת טראמפ ומקורביו.

על פי שלושת הגורמים, המטרה מאחורי ההצהרה הייתה "להפסיק את ההרגל שאוקראינה סיגלה לעצמה - להבטיח למנהיגים ודיפלומטים אמריקנים הבטחות בדלתיים סגורות, ולא לקיימן".