דיווח: איש המודיעין שהתלונן על טראמפ - קצין ב-CIA

ה"ניו יורק טיימס" פרסם שאיש ביון שהוצב זמנית בבית הלבן הוביל לפרשת "אוקראינה גייט" ולפתיחת הליך הדחת הנשיא האמריקני בקונגרס. עורכי דינו: "מידע אודותיו מסכן אותו - זכאי לאנונימיות"

זמן צפייה: 00:57

חושף השחיתויות בפרשת "אוקראינה גייט", במסגרתה נטען כי הנשיא טראמפ קידם מעורבות זרה בבחירות בארצות הברית ב-2020 ובשל כך נפתח נגדו הליך הדחה, הוא קצין CIA שהוצב בעבר בבית הלבן - כך דווח אתמול (חמישי) ב"ניו יורק טיימס".

לפי העיתון, חושף השחיתויות חשף לראשונה את תלונתו בפני גורם משפטי בכיר בסוכנות הביון. כמו כן, האופן שבו נוסחה התלונה מעיד על כך שהקצין עבר הכשרה כאנליסט, ונראה כי הוא בעל הבנה עמוקה בפוליטיקה האוקראינית ומעורה בפרטי מדיניות החוץ של ארצות הברית. עורך דינו מסר לאחר הפרסום כי "מידע אודותיו מסכן אותו, והוא זכאי לאנונימיות".

לכתבות נוספות בנושא: 

העדות נגד טראמפ נחשפת: "רצה מעורבות זרה בבחירות 2020"

נחשף תמלול שיחת טראמפ וזלנסקי: "דובר רבות על בנו של ביידן"

בית הנבחרים: "נתחיל בהליך להדחת הנשיא"; טראמפ: "ציד מכשפות"

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

עוד דווח כי לאחר שגילו על תוכן השיחה המדוברת של טראמפ, בכירים בבית הלבן ניסו להעביר את הקלטת השיחה ואת התמלול המדויק שלה למערכת נפרדת, שבה נעשה שימוש רק עם מידע רגיש במיוחד. לדברי חושף השחיתויות, הגורמים בבית הלבן הבינו מיד את חומרת הדברים.

אתמול נחשפה עדותו של חושף השחיתויות נגד טראמפ, בדבר שיחתו מעוררת המחלוקת עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שבה טען כי הוא השתמש בכוחו על מנת לשדל מדינה זרה להתערב בבחירות 2020 - כשדחף לחקור את בנו של המועמד הדמוקרטי המוביל ג'ו ביידן. אותה שיחה הובילה כאמור, לפתיחת תהליך הדחתו של נשיא ארה"ב על ידי בית הנבחרים.

המסמך שגיבש מחזק את הטענות של שיבוש חקירה, ונטען בו כי הצוות המשפטי של טראמפ ניסה להסתיר את הקלטת השיחה בינו לבין זלנסקי על ידי הסרתה מהשרת הכללי, והעברתה לשרת אחר. מהמסמך עולה גם כי עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, אדם ללא תפקיד רשמי בממשל, היה דמות מפתח במאמץ להסתיר את תמלולי השיחה וכמוהו גם התובע הכללי בממשל טראמפ, ויליאם בר.

וולוידימיר זלנסקי
וולוידימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

זמן קצר אחרי חשיפת המסמך החלה עדותו בנושא של ג'וזף מגווייר, ראש המודיעין האמריקני. בעדותו התייחס מגווייר לחשיפת המסמך ואמר: "אני חושב שאיש המודיעין עשה את הדבר הנכון, הוא נהג על פי חוק לאורך כל הדרך". עוד הוסיף מגוויר כי "ברגע שיינתן לו האישור הביטחוני, חושף השחיתויות יוכל להעיד בחופשיות".

עורך דינו של טראמפ אמר בתגובה לדברים שפורסמו כי הוא "התנהג כמו עורך דינו שמגן על הלקוח שלו". מהבית הלבן נמסר כי "שום דבר לא השתנה עם שחרור התלונה".

המסמך, שעורר סערה בארצות הברית, מעלה תמונה לפיה טראמפ, עוד טרם השיחה שלו עם נשיא אוקראינה, לא רק שעיכב סיוע חוץ לאוקראינה כדי להפעיל לכאורה לחץ על זלנסקי להיענות לבקשה שלו לחקור על ג'ו ביידן ועל בנו, אלא אף עיכב את הביקור של סגן הנשיא מייק פנס עד שהוא התרשם שזלנסקי אכן מתכוון לשתף איתו פעולה.

ג'ו ביידן, סגן נשיא ארה''ב לשעבר ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
ג'ו ביידן, סגן נשיא ארה''ב לשעבר ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

"קיבלתי מידע ממספר גורמים שונים בממשל האמריקני שהנשיא משתמש בכוחו כדי לעודד התערבות של מדינה זרה בבחירות", כך לשון התלונה, "ההתערבות הזו כללה, בין היתר, שכנוע של מדינה זרה לחקור את בנו של היריב הפוליטי המרכזי של הנשיא". עוד נכתב כי "אני מודאג מאוד מכך שהפעולות שתוארו במסמך מהוות הפרה בוטה של הסדר התקין. אני גם מודאג שהן מהוות סיכון לביטחון הלאומי של ארה"ב ומערערות את הניסיונות של הממשל להתנגד להתערבות זרה בבחירות במדינה".

ביום רביעי חשף משרד המשפטים האמריקני את תמלול השיחה בין טראמפ לעמיתו האוקראיני זלנסקי, שבה שוחחו על בנו של ג'ו ביידן – יריבו הפוליטי של טראמפ. לפי התמלול, טראמפ אמר לזלנסקי כי "יש הרבה דיבורים על הבן של ביידן, הטוענים שהוא עצר את התביעה והרבה אנשים רוצים להבין מה קרה שם. אז מה שתוכל לעשות עם היועץ המשפטי לממשלה שלך, זה יהיה נהדר. ג'ו הסתובב והתרברב שהוא שם סוף לתביעה, אז אם תוכל לבדוק את זה".

טראמפ העלה את הצורך של אוקראינה לעבוד עם עורך הדין שלו ג'וליאני ועם שר המשפטים שלו בר, ואמר לזלנסקי כי השניים יצרו עימו קשר. זלנסקי אמר לטראמפ, כפי שעולה בתמלול, כי "מאז שניצחנו ויש לנו רוב בפרלמנט, שר המשפטים הבא יהיה 100% האיש שלי, ונתחיל בחקירה בספטמבר. הוא יסתכל על המצב, במיוחד על החברה שהזכרת. אם תוכל לספק לנו מידע כלשהו, זה יעזור לנו מאוד בחקירה".

בהמשך, כזכור, יו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי הודיעה באופן רשמי כי הליך הדחה ייפתח נגד הנשיא. "הנשיא צריך לקחת אחריות, אף אחד הוא לא מעל החוק. לכן אני מכריזה שבית הנבחרים יפתח בהליך הדחה רשמי". נוסף לכך, פלוסי הטילה אשמה חמורה על טראמפ: "מעשיו של הנשיא הם בגידה בשבועת תפקידו, בגידה בביטחון המדינה ובגידה בטוהר הבחירות".