"אכפת להם מהבחירות": שיחת הצעקות של טראמפ בפריצה לקפיטול

רשת CNN דיווחה כי במהלך המהומות בוושינגטון, מנהיג הרפובליקנים דרש מהנשיא דאז לגרום למפגינים לחדול, אך זה סירב. לדברי מחוקק שהיה עד לשיחה, היה ברור כי טראמפ לא מעוניין שהאירוע ייפסק

תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס
תומכי טראמפ מנסים לפרוץ לקונגרס | צילום: רויטרס

רשת CNN חשפה הבוקר (שבת) פרטים חדשים על מה שהתרחש בבית הלבן במהלך פריצת תומכי טראמפ לקפיטול בחודש שעבר. על פי הדיווח, נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ ניהל שיחת צעקות עם מנהיג הרפובליקנים, קווין מקארת'י, והאשים אותו: "למפגינים אכפת מתוצאות הבחירות יותר מאשר לך".

לדברי מחוקק ששמע את השיחה, מקארת'י התעקש כי הפורעים הם תומכיו של טראמפ והפציר בו לגרום להם להפסיק. עוד אמר המחוקק שמנהיג הרפובליקנים אף אמר שהמפגינים פרצו למשרדו דרך החלונות, ואף צעק על נשיא ארצות הברית לשעבר: "עם מי לעזאזל אתה חושב שאתה מדבר?". יתרה מזאת, לטענת מספר חברי המפלגה הרפובליקנית, אחרי שיחה זו היה ברור כי טראמפ לא מעוניין להפסיק את הפורעים.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

במהלך המהומות האלימות שהתרחשו בחודש שעבר נהרגו ארבעה בני אדם נהרגו ו-52 נוספים נעצרו. המפגינים ניסו לפרוץ לבניים הקפיטול בזמן הדיון על אשרור תוצאות הבחירות בארצות הברית. בעקבות העימותים הושהה הדיון והתחדש כעבור שעות ספורות, לאחר שעשרות אלפים מתומכי טראמפ, שפרצו לבניין, פונו מהמקום. זאת, בעוד שוושינגטון נתונה תחת עוצר לילי.

אם טראמפ יימצא אשם על ידי שני שליש מחברי הסנאט, הוא לא יהיה יכול לרוץ שוב לנשיאות או כל תפקיד ציבורי אחר. יש לציין כי טראמפ הוא הנשיא היחיד בהיסטוריה האמריקנית שעומוד להליך הדחה פעמיים. כאמור, נראה שהדמוקרטים יתקשו למצוא רוב כדי להדיחו, כאשר מספר רפובליקנים כבר הביעו התנגדות לרעיון.

מהומות בקונגרס
מהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

יתרה מזאת, התומכים הגדולים של טראמפ בסנאט כבר הודיעו כי יקשו על כל מהלך שהנשיא החדש, ג'ו ביידן, ינסה להעביר, אם השימוע לא יבוטל. "הדמוקרטים צריכים לבחור בין ביטחון לנקמה - זה לא יכול להיות שניהם", צייץ בטוויטר הסנאטור הרפובליקני רון ג'ונסון.

בעקבות האירועים בוושינגטון, טראמפ, שמואשם בכך ששילהב את המפגינים, עומד למשפט הדחה בפעם השנייה. אם יימצא אשם על ידי שני שליש מחברי הסנאט, הוא לא יהיה יכול לרוץ שוב לנשיאות או כל תפקיד ציבורי אחר. יש לציין כי טראמפ הוא הנשיא היחיד בהיסטוריה האמריקנית שעומוד להליך הדחה פעמיים.

עם זאת, נראה שהדמוקרטים יתקשו למצוא רוב כדי להדיחו, כאשר מספר רפובליקנים כבר הביעו התנגדות לרעיון. יתרה מזאת, התומכים הגדולים של טראמפ בסנאט כבר הודיעו כי יקשו על כל מהלך שהנשיא החדש, ג'ו ביידן, ינסה להעביר, אם השימוע לא יבוטל. "הדמוקרטים צריכים לבחור בין ביטחון לנקמה - זה לא יכול להיות שניהם", צייץ בטוויטר הסנאטור הרפובליקני רון ג'ונסון.