טראמפ ייפגש עם פוטין במהלך פסגת ה-G-20 ביפן

בריאיון לרשת "פוקס" אמר הנשיא האמריקני כי יקיים פגישה עם מקבילו הרוסי, וכן עם מקבילו הסיני: "אני רוצה לחזק את היחסים עם רוסיה ועם סין – אני מאמין שאצליח"

 ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ בפגישת הפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה - האוקיינוס השקט
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ בפגישת הפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה - האוקיינוס השקט | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע הלילה (חמישי) כי ייפגש עם מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין, וכן עם נשיא סין, שי ג'ינפינג. הנשיא האמריקני אמר בריאיון לרשת "פוקס" כי יפגוש את שני המנהיגים במהלך פסגת ה-G-20 שתערך בשבוע הבא ביפן, והוסיף: "אני רוצה לחזק את היחסים עם רוסיה ועם סין – אני מאמין שאצליח".

בחודש פברואר אמר אנדרו מקייב, ששימש כראש ה-FBI הזמני לאחר פיטורי ג'יימס קומי, בריאיון ל-"60 דקות" כי הנשיא טראמפ מאמין למקבילו הרוסי ולדימיר פוטין יותר מאשר לשירותי המודיעין האמריקנים. "הנשיא אמר שהוא לא מאמין שלקוריאה הצפונית יש יכולת בליסטית לתקוף את ארצות הברית", אמר. "הוא לא מאמין בכך מכיוון שהנשיא פוטין אמר לו כך". כאשר התעמת עמו מקייב, לדבריו טראמפ השיב לו: "לא אכפת לי, אני מאמין לפוטין".

בחודש ינואר דווח ב-"וושינגטון פוסט" כי טראמפ הסתיר מבכירים בממשל האמריקני חלק מתוכן הדברים שנאמרו בפגישתו עם הנשיא פוטין ב-2017. הדברים התגלו לאחר שיועץ בבית הלבן ביקש מהמתורגמן פרטים על השיחה. טראמפ התייחס לפרסום בריאיון לרשת פוקס: "אין לי מה להסתיר, דיברתי עם פוטין על נושאים הקשורים בביטחון ישראל ועל סוגיות נוספות".

עוד בחדשות 13:

מול אלפי תומכים: טראמפ השיק את קמפיין הבחירות ל-2020

"ארה"ב הבהירה לרוסים: תומכים בתקיפות ישראל בסוריה"

סעודיה: שתי מכליות נפט סעודיות נפגעו בתקיפה במפרץ הפרסי

טראמפ ופוטין
טראמפ ופוטין | צילום: רויטרס

על פי הדיווח, הנשיא האמריקני לקח את רישומיו של המתורגמן, לפחות פעם אחת, לאחר פגישה עם פוטין בהמבורג שבגרמניה שבה נכח גם שר שר החוץ האמריקני דאז רקס טילרסון, והורה לא להסתיר חלק מן הדברים. כך על פי גורמים בממשל. זאת, ככל הנראה בניסיון להימנע מביקורת ציבורית סביב יחסיו עם מקבילו הרוסי.

פגישתם הקודמת של ופוטין וטראמפ, שהתקיימה ביולי האחרון בהלסינקי, עוררה סערה גם בקרב תומכיו האדוקים ביותר של הנשיא. זאת, בעקבות הכחשתו של הנשיא האמריקני את מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות ב-2016 - עמדה שנתמכת על ידי סוכנויות המודיעין האמריקניות. "אני לא רואה סיבה מדוע רוסיה תעשה זאת", אמר טראמפ במסיבת העיתונאים בסיום הפסגה - אך בעקבות הביקורת חזר בו מדבריו.

יו"ר בית הנבחרים האמריקני דאז, פול ראיין, אמר כי "אין שום ספק שרוסיה התערבה בבחירות לנשיאות. לא מדובר רק בקביעה של סוכנות המודיעין האמריקנית אלא גם של ועדת המודיעין של הבית הלבן".  ראיין הוסיף כי "טראמפ חייב להבין שרוסיה אינה בת בריתנו. הרוסים עוינים לערכים הבסיסיים ביותר במדינתנו וארה"ב חייבת לשים סוף לפגיעה הרוסית בדמוקרטיה שלנו".

יו"ר בית הנבחרים האמריקני לשעבר, פול ראיין
יו"ר בית הנבחרים האמריקני לשעבר, פול ראיין | צילום: רויטרס

גם במפלגה הדמוקרטית לא נשארו אדישים לדבריו של טראמפ. אדם שיף, הדמוקרט הבכיר בוועידה המיוחדת למודיעין בבית הנבחרים האמריקני, המוביל את חקירת המעורבות בבחירות, אמר כי "התבטאויותיו של טראמפ נותנות לפוטין אור ירוק להתערב בחקירת הבחירות לנשיאות ארה"ב".

ג'ון ברנן, שכיהן עד שנה שעברה כראש ה-CIA וכיועץ לביטחון המולדת של הנשיא ברק אובמה, אמר כי "מסיבת העיתונאים הייתה לא פחות מאשר בוגדנית. תגובותיו היו אימבציליות וניכר שהוא לחלוטין בתוך הכיס של פוטין".

מלבד ביקורת במערכת הפוליטית, גם בכלי התקשורת האמריקנים הביעו ביקורת חריפה נגד דבריו של טראמפ. אנדרסון קופר, מהעיתונאים הבכירים ברשת CNN, אמר כי "פסגת המנהיגים תיזכר כאחד הרגעים המבישים ביותר של נשיא אמריקני מכהן".