האם ממשל טראמפ מעכב קידום השבת רכוש יהודי מתקופת השואה?

לפי דיווחים בפולין, בעוד הסנאט האמריקני שואף לקדם את יישום החוק השנוי במחלוקת, משרד החוץ דווקא בולם אותו. גורם בפולין: שיקולים תועלתניים שנובעים מהחשש להרעה ביחסי ורשה-וושינגטון

זמן צפייה: 01:45

(בווידאו: פולין ביטלה הגעת משלחת מישראל לדון על השבת הרכוש היהודי)

הדיון סביב השבת הרכוש היהודי מתקופת השואה מעורר מחלוקת לא רק בפולין, אלא גם בארצות הברית. הסוגיה התעוררה לאחרונה על רקע חוק שעבר בקונגרס האמריקני בשנה החולפת, המכונה "חוק 447", שמעורר התנגדות רבה מצד הממשלה והימין הפולני. אולם כעת מסתבר שגם בממשל טראמפ יש מי שמעכב, כך על פי דיווחים, את קידומו של החוק - משיקולים תועלתניים.

על פי דיווח השבוע באתר חדשות מוביל בפולין, ישנו עימות בין הסנאט האמריקני ובין משרד החוץ והעומד בראשו, שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו, בנוגע לקידום הדרישות להשבת רכוש יהודי במסגרת החוק. רוב חברי הסנאט טוענים כי משרד החוץ, שאמור במסגרת החוק לבצע מעקבים ודוחות אחר דרישות להשבת הרכוש הגזול, לא עושים די בנושא.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בין היתר דווח, כי במשרד החוץ מעכבים את פרסום הדוחות השנתיים בנושא, על אף שמועד הפרסום כבר חלף. גורם בפולין אמר השבוע לחדשות 13, כי סביר להניח שבממשל טראמפ לא רוצים להעיב על היחסים בין ארצות הברית לפולין, לקראת הגעתו של הנשיא אנדז'יי דודה, לביקור רשמי בבית הלבן; גם טראמפ צפוי להגיע לביקור גומלין בוורשה, בחודש ספטמבר הקרוב.

עוד טען אותו גורם, שלקראת הגעתו של דודה לוושינגטון, הולכת ונשלמת עסקת רכישה של מטוסי F-35 אמריקניים על ידי פולין, ובממשל טראמפ חוששים שקידומו של החוק, שכאמור מעורר התנגדות רבה בימים אלה בפולין, יכול לפגוע בעסקה. זאת, לאחר שעסקה דומה לקניית F-35 על ידי טורקיה תקועה כעת, בשל עסקה שחתמו הטורקים עם רוסיה לרכישת מערכת הגנה אווירית  S-400 , שהכעיסה מאוד את האמריקנים.

על פי הדיווח בפולין, על מנת להגביר את הלחץ על משרד החוץ האמריקני, מתכוונים כ-60 חברי סנאט לשלוח מכתב לראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי, שבו תובהר עמדת ארה"ב לפיה על פולין להשיב את הרכוש הגזול. המכתב צפוי להישלח סביב ביקורו של הנשיא דודה בוושינגטון ולהתפרסם פומבית; מכתב דומה, כך דווח, יונח גם על שולחנו של שר החוץ האמריקני, מייק פומפיאו.

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי , בוועידת מינכן
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי | צילום: רויטרס

יש לציין כי זוהי אינה הפעם הראשונה שבה שולחים חברי הסנאט מכתב בנושא לממשלת פולין, מכתב כזה כבר נשלח בעבר, בחתימתם של רוב חברי הסנאט. על המכתב הנוכחי צפויים לחתום בעיקר חברי סנאט מהמפלגה הדמוקרטית, אולם גם כאלה מהמפלגה הרפובליקנית. על פי דיווחים, מאחורי הקלעים לוחצים שדולות פרו ישראליות, ובפרט איפא"ק, על חברי הסנאט והקונגרס לקדם את נושא השבת הרכוש היהודי עד כמה שניתן.

בממשל הפולני תקפו כזכור במהלך השבועות האחרונים פעמים רבות את הדרישות להשבת הרכוש, זאת בין היתר כחלק ממערכת בחירות במדינה. במפלגת השלטון "חוק וצדק", שעליה נמנים בין היתר ראש הממשלה מורבייצקי והנשיא דודה, שואפים להגדיל את כוחם – בין היתר באמצעות גיוס הימין הרדיקלי, שמוביל את ההתנגדות לחוק בין היתר באמצעות מסרים אנטישמיים והכחשת שואה.

מורבייצקי בעצמו אמר כמה פעמים במהלך השבועות האחרונים, כי הוא מתנגד לחוק, כיוון שלטענתו "הפולנים הם הקרבנות האמיתיים של הכיבוש הנאצי בפולין במלחמת העולם השניה, ולכן הם אלו שאמורים לקבל פיצוי". לאחרונה אף אמר כי "אם נגיע למצב שבו פולין תשלם פיצויים על מלחמת העולם השנייה זה יהיה ניצחון של היטלר". "