טראמפ על הפרת הסכם הגרעין: "איראן משחקת באש"

נשיא ארה"ב סירב במהלך מסיבת עיתונאים להעביר מסר ישיר לטהראן, בטענה שהמשטר במדינה "יודע מה הוא עושה". הבית הלבן: טראמפ שוחח עם מקרון על חציית איראן את רף האורניום המעושר המותר בהסכם

זמן צפייה: 00:18

הנשיא טראמפ הגיב הלילה (שלישי) להפרת איראן את הסכם הגרעין ואמר כי "טהראן משחקת באש". את הדברים אמר לאחר שנשאל על הנושא במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית הלבן, ובמהלכה סירב להעביר למשטר במדינה מסר, בטענה כי הוא "יודע מה הוא עושה". בתוך כך, הבית הלבן הודיע כי טראמפ שוחח עם מקבילו הצרפתי עמנואל מקרון.

במהלך מסיבת העיתונאים, התייחס הנשיא האמריקני גם לפגישתו עם מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, ביום ראשון, וכינה אותה "נהדרת". "אני מצפה לפגוש אותו בקרוב שוב", הוסיף טראמפ.

לעוד כתבות בנושא:

סבא"א: איראן חצתה את רף האורניום המועשר המותר בהסכם הגרעין

איראן: האורניום המועשר שבידינו חצה את הרף המותר בהסכם הגרעין

ראש המוסד: בשל האיום האיראני – יש הזדמנות נדירה לשלום אזורי
טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

הלילה, התפרסם ריאיון של הנשיא טראמפ ב"פוקס ניוז", שנערך לפני יומיים, טרם הפרת איראן את הסכם הגרעין. במהלך הריאיון אמר טראמפ כי "לא ניתן לאיראן להחזיק נשק גרעיני".

בד בבד, היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ון בולטון התייחס גם הוא לנושא וכתב: "אין לאיראן אף סיבה להגדיל את מאגר האורניום המועשר, אלא אם מדובר במאמצים להפחית את הזמן שיידרש לייצור נשק הגרעיני". הלילה, דחה זריף את הצהרת הבית הלבן אודות מהלכי איראן, וכתב "ברצינות?".

אמש, אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי "המשטר האיראני נקט בצעדים חדשים במטרה לרדם את שאיפותיו הגרעיניות. פעם נוספת, המשטר משתמש בתוכנית הגרעין שלו כדי לסחוט את הקהילה הבין-לאומית ולאיים על הביטחון באזור. לעולם לא נאפשר למממנת הטרור הראשית בעולם להעשיר אורניום, בכל רמה שהיא.

אתמול, כזכור, הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אישרה את הדיווחים לפיהם מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשות איראן חצה את הרף המאושר במסגרת הסכם הגרעין. על פי פקחי סבא"א, המאגר שברשות איראן הגיע ל-205 קילוגרמים, בעוד שמגבלות ההסכם מתירות 202.8 קילוגרמים בלבד.

ג'ון בולטון
ג'ון בולטון | צילום: רויטרס
אולטימטום 60 הימים, שהציבה איראן למעצמות החתומות על הסכם הגרעין, יפוג ביום ראשון, שבעה ביולי. במועד זה אמורה טהראן לצאת ממחוייבויות נוספות הנקובות בהסכם. על פי פרשנים ומומחי גרעין, הצעדים הבאים של איראן ייגעו בין היתר למאגר אורניום המועשר לרמה גבוהה וחצייתו - צעד המהווה הפרה חריפה יותר מהנוכחית. בנוסף, איראן הבטיחה לחדש באופן אסור את פעילותה בעיר אראק, שבו נמצא מתקן המים הכבדים.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע כי הצעד הבא שתנקוט טהראן יהיה העשרת האורניום לרמה של יותר מ-3.67 אחוזים. במידה שהדבר יקרה, הדבר יהווה כאמור הפרה חמורה יותר של ההסכם.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

מוקדם יותר אתמול הודיע שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שבידי איראן חצה את רף 300 הקילוגרמים המותר לפי הסכם הגרעין משנת 2015, כשבוע וחצי לאחר שאיימה כי תעשה זאת. למרות זאת, הצהיר זריף כי "הצעדים הפיכים" ודובר משרד החוץ עבאס מוסאבי האיץ במדינות אירופה להתערב ולהציל את ההסכם. כמו כן, בכיר בפרלמנט האיראני אמר: "ישראל תושמד בתוך חצי שעה אם ארצות הברית תתקוף אותנו".

קודם לכן, סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה מפי גורמים המעורים בנושא, כי מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשותה עבר לגבולות ה-300 קילוגרמים המותרים. לפי הדיווח, בכיר איראני אמר כי "ההעשרה גברה בימים האחרונים, והיא עוד תעלה הרבה מעבר ל-300 קילוגרמים".

במקביל, ציטטה הבוקר סוכנות הידיעות "תסנים" גורם נוסף שאמר כי "החל מה-7 ביולי איראן תיסוג מהתחייבויות נוספות שנקבעו בהסכם הגרעין". עוד נמסר כי בשלב השני, טהראן לא תגביל עצמה להעשרת אורניום בשיעור של 3.67% - כפי שעשתה עד היום, אך תמשיך את פעילותה בכור המים הכבדים לפי אמות המידה שנקבעו בהסכם הגרעין עם המעצמות.