טראמפ במכתב לארדואן: "בוא נעשה עסקה, אל תהיה קשוח וטיפש"

נשיא ארה"ב שלח מכתב רשמי לנשיא טורקיה, שבו הוא קורא לו להגיע לעסקה עם הכוחות הכורדים בסוריה: "אתה לא רוצה להיות אחראי לרצח אלפים" • היום: טראמפ ופנס צפויים להיפגש עם ארדואן באנקרה

זמן צפייה: 02:34

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיגר ב-9 באוקטובר מכתב רשמי לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שבו הוא קורא לו "לא להיות טיפש", להגיע לעסקה עם הכורדים בצפון סוריה, ואיים שהוא יכול "להרוס לטורקיה את הכלכלה" - כך פורסם אמש (רביעי) ברשת "פוקס".

"בוא נעשה עסקה! אתה לא רוצה להיות אחראי לרצח של אלפי אנשים, ואני לא רוצה להיות אחראי להרס הכלכלה הטורקית - ואעשה זאת. כבר נתתי לך דוגמית קטנה בדמותו של הכומר ברונסון", כתב טראמפ, כשהתייחס לכומר האמריקני שנכלא בטורקיה למשך מספר שנים, עד ששוחרר.


"עבדתי קשה כדי לפתור חלק מהבעיות שלך. אל תאכזב את העולם. אתה יכול לעשות עסקה מצוינת", המשיך נשיא ארה"ב. "הגנרל מזלום (מהכוחות הכורדיים בצפון סוריה) מעוניין לשאת ולתת איתך, ומעוניין להגיע לפשרות שלא היה מגיע אליהן בעבר. אני מצרף עבורך מכתב שזה עתה קיבלתי ממנו".

"ההיסטוריה תראה אותך באור חיובי אם תחליט לעשות זאת בדרך הנכונה וההומניטארית", סיכם טראמפ. "היא תסתכל עליך לנצח כשטן אם דברים טובים לא יקרו. אל תהיה קשוח, אל תהיה טיפש. אתקשר אליך מאוחר יותר".

בתוך כך, משרד החוץ האמריקני הודיע היום כי סגן הנשיא מייק פנס ושר החוץ מייק פומפאו ייפגשו עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, כדי לדון במבצע הטורקי נגד הכורדים בצפון סוריה. עם זאת, בטורקיה לא אישרו את הדברים, ועד כה ארדואן אמר כי הוא לא מוכן להיפגש עמם לכשיבקרו.

Nato Alliance Summit In Brussels
הנשיאים טראמפ וארדואן | צילום: רויטרס

משרד החוץ מסר גם כי מחר, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, פומפאו יגיע לישראל וידון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתפתחויות בצפון סוריה, כמו גם בפעילותה של איראן באזור. מאוחר יותר מחר יעזוב פומפאו את ישראל, וימריא לבריסל, שם ייפגש עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, כדי לדון עמו בנושאי ביטחון בין-לאומיים.

בתוך כך, צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט, הודיע כי בית הנבחרים האמריקני הצביע ברוב של 354:60 לדרוש מהנשיא דונלד טראמפ לחזור בו מההחלטה להסיג את הכוחות האמריקניים מצפון סוריה. במקביל, חבר המפלגה הרפובליקנית, מייקל מקאול, אמר היום ממשל טראמפ יציג את הסנקציות שיוטלו על טורקיה. 

לאחר ההצבעה, ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים וחברת המפלגה הדמוקרטית, אמרה כי "טראמפ היה מזועזע ממספר הרפובליקנים שהצביעו בעד הדרישה שיחזור בו. הוא אמר שחווה 'התמוטטות' בפגישה", והוסיפה כי "יש להתפלל לבריאותו של הנשיא טראמפ".

מייק פנס ומייק פומפאו | צילום: רויטרס

נוסף לכך, שומר טען כי בפגישה שנערכה בין הדמוקרטים לרפובליקנים, טראמפ דיבר אל פלוסי בצורה פוגענית וכינה אותה "פוליטיקאית ברמה של כיתה ג'". לטענת חבר המפלגה הרפובליקנית, קווין מקארתי, פלוסי יצאה בסערה מהפגישה.

טראמפ ופלוסי
טראמפ ופלוסי | צילום: רויטרס

בהמשך, תקף טראמפ את פלוסי בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "פלוסי צריכה עזרה מהר. הייתה לה התפרקות מוחלטת בבית הלבן היום, זה היה מאוד עצוב לראות. תתפללו בשבילה, היא אדם מאוד חולה".