טראמפ על הבחירות: "ישראל הסתבכה – עליה להתאפס על עצמה"

טרם המראתו לאירופה, התייחס נשיא ארצות הברית לסבב השני של הבחירות ואמר: "נתניהו נבחר ועכשיו הם יצטרכו לעבור את כל התהליך מחדש – אנחנו לא מרוצים מכך"

זמן צפייה: 00:21

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס הבוקר (שני) לסבב השני של הבחירות בישראל. "ישראל הסתבכה בבחירות", אמר לכתבים על מדשאות הבית הלבן טרם המראתו לאירופה. "הישראלים צריכים להתאפס על עצמם. נתניהו נבחר ועכשיו הם יצטרכו לעבור את כל התהליך מחדש – אנחנו לא מרוצים מכך".

אתמול דווח כי ממשל טראמפ החליט לדחות את הצגת "תוכנית המאה" שהייתה מתוכננת לחודש הקרוב. על פי ידיעה שפורסמה בעיתון "אל-חליג' און-ליין" הרואה אור במפרץ הפרסי, בכירים ברשות הפסלטינית מסרו כי מועד פרסום התכנית ידחה לשנת 2020. עוד אמרו הבכירים כי הסיבה העיקרית לשינוי מועד פרסום העסקה הוא חוסר היציבות הפוליטית בישראל, שבעיקרו ההחלטה בשבוע שעבר לצאת לבחירות חוזרות.

סיבה נוספת לדחייה היא סירובה של הרשות הפלסטינית לעיין בהצעה עוד טרם פרסומה וכן בשל עמדתן של חלק מהמדינות הערביות המסרבות לקחת חלק בעסקה, ובראשן ירדן. למרות שינוי מועד הצגת העסקה, הסדנה הכלכלית בבחריין, שאמורה להוות צעד ראשון לקראת יישום הפן הכלכלי של תוכנית השלום תתקיים ללא שינוי בין התאריכים 26-25 ליוני.

עוד בחדשות 13:

קושנר: "לפלסטינים זכות לממש את הגדרתם העצמית"

טראמפ: "חבל מאוד מה שקרה בישראל – נתניהו בחור נהדר"

גבאי: בחירות לראשות העבודה ייערכו בקרוב; לא יתקיימו פריימריז

פגישת נתניהו וטראמפ
פגישת נתניהו וטראמפ | צילום: רויטרס

הלילה אמר יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, שעומד בראש צוות השלום של הבית הלבן כי הוא סבור שהפלסטינים זכאים לממש את זכותם להגדרה עצמית. בריאיון ל-HBO-Axios, שצולם בטרם פוזרה הכנסת ה-21, סירב קושנר לפרט כיצד יבוא לידי ביטוי מימוש זכות זו בתוכנית המאה שצפויה להתפרסם החודש.

על פי הדין הבין-לאומי, מימוש הגדרה עצמית מתבטא בזכות לריבונות, אך לטענתו של קושנר: "לא בטוח שבעת הזו הפלסטינים יכולים לנהל את ענייניהם באופן עצמאי", אמר והוסיף: "הם יצטרכו לבצע שורה של רפורמות שנוגעות לכלכלה, לדמוקרטיה ולשלטון החוק".

ג'ארד קושנר נואם בטקס פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים
ג'ארד קושנר נואם בטקס פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר ביקר קושנר בישראל במסגרת משלחת בכירים אמריקנים לקראת פרסום תוכנית המאה בהמשך החודש. במהלך ביקורו נפגש קושנר עם נתניהו בלשכתו, ובתומו התייחס להצהרת הנשיא טראמפ על הכרה בריבונות ישראל על רמת הגולן, שניתנה בביקורו האחרון של נתניהו בוושינגטון בחודש מארס האחרון. "זוהי הפעם הראשונה שאני מבקר בישראל מאז הודעת הנשיא. זה נושא שחשוב לביטחון ישראל וקריטי ליחסים בין שתי המדינות", אמר ולאחר מכן פנה לנתניהו: "אני מעריך את מאמציך לקרב ולחזק את הקשר, הקשר בינינו מעולם לא היה חזק יותר. אנחנו מאוד נרגשים לקראת ההזדמנויות לשיתוף פעולה שמחכות לנו בעתיד".

הבכירים האמריקנים הגיעו לישראל על רקע הבחירות החוזרות, מתוך החשש שפיזור הכנסת לא יאפשר לאמריקנים לקדם את השקת תוכנית השלום של טראמפ, שתצא לדרך בוועידה בבחריין בחודש הבא. בטרם ההכרזה על הבחירות החוזרות, התערב ביום שני שעבר הנשיא טראמפ באופן פומבי וחריג במשבר הקואליציוני בישראל, ובציוץ בחשבון הטוויטר שלו הביע תמיכה בראש הממשלה נתניהו ואמר כי הוא מקווה שניתן יצליח להקים קואליציה. בהמשך השתמש נתניהו בהצהרות הנשיא האמריקני כדי להפעיל לחצים נוספים על יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.