טראמפ על המתקפה בסעודיה: "אנו ערוכים ודרוכים להגיב"

נשיא ארה"ב כתב בטוויטר כי "יש לנו סיבה להאמין שאנו יודעים מי אחראי לתקיפה" • בכיר אמריקני ל-ABC: "איראן שיגרה כתריסר טילי שיוט ויותר מ-20 כלי טיס משטחה"

זמן צפייה: 00:38

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס הלילה (שני) לתקיפה בסעודיה, שפגעה באספקת הנפט של העולם כולו, וגרמה לעליית מחירים. "יש סיבה להאמין שאנו יודעים מי האשם, ואנו ערוכים ודרוכים להגיב בהתאם לאישור שנקבל", כתב טראמפ בטוויטר. "אך אנו מחכים לשמוע מהסעודים בנוגע למה שגרם למתקפה, וכיצד נוכל להגיב". בכיר אמריקני אמר לרשת ABC כי איראן היא זו שאחראית לתקיפה, וכי היא שיגרה משטחה כתריסר טילי שיוט ויותר מ-20 כלי טיס בלתי מאויישים.

במקביל, פורסם תיעוד של צילום לוויין, שבו ניתן לראות את הנזק שנגרם בשדות הנפט בסעודיה כתוצאה מהמתקפה.

בתוך כך, טראמפ התייחס לאפשרות למשא ומתן בין ארה"ב לאיראן וכתב: "הדיווח לפיו אני מוכן להיפגש עם איראן ללא תנאים - אינו נכון. זו הצהרה שגויה, כרגיל". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו. זאת, בניגוד לדבריו של שר החוץ האמריקני פומפאו, שהבהיר כי טראמפ מוכן למהלך גם ללא תנאים מקדימים.

שריפה בשדות הנפט בסעודיה כתוצאה מהתקיפה | צילום: רויטרס

ביום חמישי, כזכור, שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין התייחס לנושא, ואמר כי "כרגע אין תוכנית שהנשיא טראמפ ייפגש עם רוחאני". נוסף לכך, אמר מנוצ'ין על הקלה אפשרית בסנקציות: "נכון לעכשיו, אנחנו ממשיכים במדיניות של לחץ מירבי מול איראן". זאת, ברקע הדיווחים לפיהם טראמפ יוועד עם עמיתו האיראני בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בעוד כשבוע וחצי, ולאחר שפורסם ברשת "בלומברג" כי מנוצ'ין תמך במשא ומתן עם איראן, בעוד שהיועץ ג'ון בולטון התנגד נחרצות - ופוטר.


לעוד כתבות בנושא:

איראן מאותתת לארה"ב: החלופה למשא ומתן היא מלחמה • פרשנות

ברקע מו"מ אפשרי בין ארה"ב לאיראן: מתקפה על מתקני נפט בסעודיה

רה"מ על המגעים בין ארה"ב לאיראן: "בטוח שמדיניות הלחץ תישמר"

שריפה בשדות הנפט בסעודיה כתוצאה מהתקיפה | צילום: רויטרס

אתמול, כזכור, שר האנרגיה הסעודי אישר כי תפוקת הנפט של מדינתו פחתה בחצי, בעקבות מתקפת המל"טים של המורדים החות'ים בשני מתקנים מרכזיים לייצור נפט במדינה. שר האנרגיה הסעודי הבהיר כי מדינתו תפצה את הקונים, ואמר כי לא היו נפגעים בתקיפה.

Eezkilhucaa 3sw
תקיפת מחסן נפט בסעודיה | צילום: טוויטר

להתקפה, כאמור, עלולה להיות השלכות משמעותיות על העולם כולו. סעודיה אחראית ליותר מעשרה אחוזים של תפוקת הנפט העולמי, כך שלמעשה כעת תצטמצם אספקת העולם כולו בכ-5% - 5.7 מיליון חביות. משמעות הדבר היא כאמור שמחיר חבית נפט עלולה לעלות בכמה דולרים, דבר שיכול בהחלט להשליך גם על מחירי הדלק.

לארמקו, החברה שמתקניה נפגעו בתקיפה, יש יכולת ליצור אספקה שנאמדת בכ-7% מאספקת הנפט העולמית. נוסף על כך, הצלחת התקיפה העלתה חששות כי החות'ים עלולים לנסות לפגוע בכל מכלית נפט שתעבור במצר הורמוז - שבו עוברת חמישית מאספקת הנפט העולמי.

אתמול, האשים פומפאו, האשים את איראן בתקיפה, ואמר כי אין הוכחות לכך שהמתקפה יצאה מתימן. "טהראן עומדת מאחורי כמעט 100 תקיפות בסעודיה, בזמן שזריף ורוחאני מעמידים פנים שהם מתנהלים בדיפלומטיות. זו מתקפה חסרת תקדים על אספקת האנרגיה העולמית".