טראמפ על פרשת אוקראינה-גייט: "מעוניין להישפט בסנאט"

על רקע השימועים בהליך ההדחה, התראיין הנשיא האמריקני לרשת פוקס ניוז, וטען כי "ראש ועדת המודיעין אומר לחושף השחיתויות מה לעשות. הוא המציא את שיחת הטלפון"

זמן צפייה: 02:53

פרשת אוקראינה גייט: נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התראיין היום (שישי) לרשת פוקס ניוז, ותקף את יריביו הפוליטיים ואת צוות החקירה נגדו. "אני מעוניין להישפט בסנאט", אמר. "מה שאתם עומדים לראות זה הסקנדל הפוליטי הכי גדול בתולדות המדינה. ריגלו אחרי הקמפיין שלי, זאת הדעה שלי".

בהמשך הריאיון פתח טראמפ במתקפה נגד אדם שיף, ראש ועדת המודיעין בקונגרס, המוביל את הליכי ההדחה. "שיף הוא כלבלב חולה. הייתי קשה עם רוסיה יותר מכל נשיא. אם תסתכלי על העובדות, על מה שעשיתי בשביל אוקראינה. שיף בלבל את העובדות, הוא חולה, משהו לא בסדר איתו. הוא המציא שיחת טלפון, וכששחררתי אותה כולם התביישו. הרבה אנשים חושבים ששיף הוא זה שאומר לחושף השחיתויות מה לעשות".

טראמפ בעצרת בחירות בפנסילבניה
דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע העיד שגריר ארצות הברית לאיחוד האירופי, גורדון סונדלנד, במהלך שימוע פומבי בקונגרס כי "הנשיא ביקש מאוקראינה לקבל יחסי 'קח ותן'" כאשר התנה את הסיוע הכלכלי בפתיחת חקירת החברה שבה עבד בנו של ג'ו ביידן. בכך חיזק את עדותו הראשונית של חושף השחיתויות, שהובילה לפתיחת הליך ההדחה.

לדבריו, כל המעורבים בפרשה היו מודעים למניע מאחורי בקשתו של הנשיא לפתוח בחקירה נגד האנטר ביידן. "פעלתי בתום לב לאורך כל התקופה. מוניתי לתפקיד על ידי הנשיא – ופעלתי בהוראותיו. כולם ידעו מה אנחנו עושים ולמה, זה לא היה סוד", אחר כך אמר בפשטות: "בנוגע לשאלה אם הייתה בקשה ליחסי 'קח תן' – התשובה היא כן".

סונדלנד קשר בכירים נוספים בממשלו של טראמפ. לדבריו, הנשיא כפה עליו, על השליח לאוקראינה קורט וולקר ועל שר האנרגיה ריק פרי, לעבוד בשיתוף פעולה עם רודי ג'וליאני – אף שלא היה לו תפקיד רשמי במשרד החוץ. הוא טען כי שר החוץ, מייק פומפאו, היה מודע למתרחש. "כולנו הבנו שאם נסרב לעבוד עם ג'וליאני, נאבד הזדמנות להשפיע על היחסים עם אוקראינה", אמר. "אז עקבנו אחר הוראות הנשיא".

רודולף ג'וליאני, היועץ הבכיר של דונלד טראמפ
רודולף ג'וליאני, היועץ הבכיר של דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בנוסף, טען סונדלנד כי ג'וליאני ניסה להפיץ תיאוריה לא מבוססת, לפיה אוקראינה היא זו שפרצה למחשבי הוועידה הדמוקרטית לקראת בחירות 2016 – וגרמה למראית עין כי הייתה זו עבודתה של רוסיה. לדבריו: "מר ג'וליאני הבהיר לנו כי רצונו של הנשיא טראמפ הוא שהנשיא זלנסקי יודיע על פתיחה בחקירת חברת 'בוריסמה' וכן בחקירת התערבות אוקראינה בבחירות 2016".

יו"ר ועדת המודיעין בקונגרס, אדם שיף, המנהל את החקירה אמר לאחר השימוע של סונדלנד כי "מדובר ברגע החשוב ביותר בחקירה זו".

בשיחה עם כתבים אמר הנשיא טראמפ לאחר השימוע: "בעדות הוא אמר שאני אמרתי לו שאני לא רוצה שום דבר מאוקראינה. זאת אומרת שכל העניין הזה צריך להיגמר".