טראמפ פיטר את הבכיר שדיווחו לקונגרס הוביל להליך ההדחה נגדו

נשיא ארה"ב שיגר מכתב לוועדות המודיעין של הסנאט ובית הנבחרים, שבו כתב כי הוא מפטר את מייקל אקטינסון, שדיווח לקונגרס על חושף השחיתויות בפרשת "אוקראינה גייט". "אין לי עוד אמון מלא בו"

זמן צפייה: 01:43

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פיטר הלילה (שבת) את הבכיר בקהילת המודיעין האמריקנית, הגנרל מייקל אטקינסון, שדיווחו לקונגרס על חושף השחיתויות במסגרת פרשת אוקראינה-גייט הוביל לפתיחת הליך ההדחה.

ב-CNN דווח כי במכתב ששלח טראמפ לוועדות המודיעין של הקונגרס, הבהיר כי אטקינסון יעזוב את תפקידו בתוך 30 ימים, וכי הוא הוצא לחופשה מנהלתית באופן מיידי. "במקרים שבהם יש לי כנשיא את הסמכות למנות תפקידים, חיוני שיהיה לי אמון מלא באותם מינויים המשרתים בתפקיד גנרל מפקח", כתב. "זה כבר לא המצב, בנוגע למפקח הגנרל הנ"ל".

File Photo: Intelligence Community Inspector General Atkinson Arrives To Testify At A House Intelligence Committee Closed Door Hearing On A Whistleblower Complaint About President Trump's Dealings With Ukraine, On Capitol Hill In Washington
בכיר קהילת המודיעין, מייקל אטקינסון, שדיווח לקונגרס על חושף השחיתויות | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כחודשיים, יומיים אחרי זיכויו של נשיא ארצות הברית במשפט ההדחה נגדו, טראמפ פיטר שני בכירים בממשל האמריקני שהיו עדים מרכזיים בהליך ההדחה – אלכסנדר וינדמן, מומחה לאוקראינה במועצה לביטחון לאומי, וגורדון סונדלנד, שגריר ארה"ב באיחוד האירופי.

מקורב לטראמפ אמר כי הפיטורים נועדו על מנת להעביר מסר כי הממשל לא יסבול כל התנגדות לנשיא. "הוא ניקה את הצינורות", אמר המקורב, "זה היה הכרחי". השניים, כאמור, העידו בנובמבר נגד הנשיא, ובמהרה הפכו למטרה על ידי תומכי טראמפ, בתוך הממשלה ומחוצה לה.

U.s. President Trump Addresses National Prayer Breakfast In Washington
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לאחר שזוכה מהליך ההדחה נגדו | צילום: רויטרס

וינדמן, איש צבא עתור שבחים אשר נולד באוקראינה, "לווה" אל מחוץ לבית הלבן על ידי מאבטחים, ונאמר לו ששירותיו אינם נחוצים עוד – כך לפי עורך דינו דיוויד פרסמן. "אף אחד לא מערער בשאלה למה עבודתו של וינדמן נגמרה, למה למדינה יש חייל אחד פחות בבית הלבן", אמר עורך הדין. "וינדמן התבקש לעזוב כי הוא דיבר אמת. הכבוד שלו, המחויבות שלו לצדק, הפחידה את האנשים החזקים. אם נאפשר להשתיק קולות של דוברי אמת, אם נתעלם מההזהרות שלהם, בסוף לא יהיה אף אחד שיזהיר אותנו".

Vindman Is Sworn In To Testify At House Intelligence Committee Hearing On Trump Impeachment Inquiry On Capitol Hill In Washington
אלכסנדר וינדמן, מומחה לאוקראינה במועצה לביטחון לאומי | צילום: רויטרס

סונדלנד העיד בחודש נובמבר האחרון כי הוא עבד עם עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, בענייני אוקראינה ב"הנחייתו המפורשת של טראמפ". סונדלנד סיפר על מספר שיחות בינו לבין טראמפ על פתיחת חקירות באוקראינה, האחת בנושא חברת "בורסימה" שבבעלות בנו של סגן נשיא אה"ב לשעבר ג'ו ביידן, והשנייה חקירה בנושא התערבות אוקראינה בבחירות לנשיאות ב-2016.

סונדלנד אמר בעדותו כי הנשיא טראמפ דחה את ההזמנות של הנשיא האוקראיני החדש וולודימיר זלנסקי, עד שהאחרון הודיע על הסכמתו לפתח בחקירה.

בכיר אמריקני אמר לרשת CNN כי "סונדלנד היה מת מהלך. כולנו ידענו שזה יגיע מהר, זאת רק הייתה שאלה מתי טראמפ יעשה את זה".

ההודעה מטעם סונדלנד על הפיטורים הייתה חריפה פחות: "הודיעו לי היום שהנשיא מתכוון לפטר אותי באופן מיידי. אני אסיר תודה כלפיו שנתן לי את האפשרות לשרת, אני מודה למזכיר המדינה פומפאו על תמיכתו העקבית, ולאנשי המקצוע במשלחת לאיחוד האירופי. אני גאה בהישגים שלנו. העבודה שלנו כאן הייתה שיא הקריירה שלי".

כאמור, לפני כחודשיים הסנאט האמריקני הכריע כי הנשיא טראמפ לא יודח מתפקידו, וזיכה אותו משני האישומים נגדו במסגרת פרשת "אוקראינה גייט". זאת, הודות לרוב הרפובליקני השולט בסנאט. יום לאחר מכן, טראמפ הגיב על הזיכוי והצהיר: "זה היה הליך מרושע ומושחת - זה לא צריך לקרות שוב לאף נשיא לעולם".

U.s. Ambassador To Eu Sondland Testifies At House Intelligence Committee Hearing On Trump Impeachment Inquiry On Capitol Hill In Washington
וגורדן סונדלנד, שגריר ארה''ב באיחוד האירופי | צילום: רויטרס

"המצב שהיינו בו היה לא הוגן", המשיך הנשיא. "מה שקרה בחודשים האחרונים היה מדהים, אבל ציד המכשפות התחיל כבר לפני שנים. עברנו גיהינום בצורה לא הוגנת - לא עשינו שום דבר לא נכון. עם כל מה שעברנו, אני חושב שעשינו יותר מכל נשיא ומכל ממשל".

במהלך דבריו, החזיק הנשיא האמריקני עיתון שבו נכתב שהוא זוכה, ואמר: "אני אקח את זה הביתה, אולי אמסגר את זה - זאת הכותרת היחידה הטובה שהייתה לי בכל הנשיאות".