דיווח: טראמפ החליט על חיסול סולימאני רק 3 ימים לפני הפעולה

לפי בכירים אמריקניים, נשיא ארצות הברית קיבל את ההחלטה ימים בודדים לפני ההפצצה בעיראק, בזמן ישיבה שבה עודכן על תוצאות תקיפת בסיסי המיליציות השיעיות. "כל קהילת המודיעין ניסתה לאתרו"

זמן צפייה: 06:18

חיסול קאסם סולימאני: העיתון "לוס אנג'לס טיימס" דיווח היום (שבת) כי בכירים אמריקנים טוענים שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיבל את ההחלטה לחסל את מפקד "כוח קודס" רק ביום שני - שלושה ימים לפני הפעולה. הבכירים הוסיפי כי ביקורו של סולימאני בבגדד נועד כדי "לסגור את הפינות האחרונות של פיגוע גדול נגד יעדים אמריקנים באזור"

על פי הבכירים, ההחלטה התקבלה בישיבה עם שר החוץ מייק פומפאו, שר ההגנה מארק אספר ובכירים נוספים, שבמהלכה טראמפ עודכן לגבי תוצאות תקיפת בסיסי המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ועיראק. לפי הדיווח, אחד השקפים במצגת שעסק בצעדים צבאיים אפשריים נוספים כלל גם הצעה של חיסול סולימאני. הנשיא האמריקני ראה את האפשרות - ונתן פקודה לבצע אותה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עיראק: רקטה שוגרה לעבר מתחם השגרירות האמריקנית; 5 נפצעו

גנרל במשמרות המהפכה מאיים: "גם ת"א נמצאת בטווח הפגיעה שלנו"

"מוות לאמריקה": אלפים במסע הלוויה של סולימאני בבגדד

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ומפקד כוח אל קודס קאסם סולימאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ומפקד כוח אל קודס קאסם סולימאני

בימים שלאחר מכן ניסתה כל קהילת המודיעין האמריקנית לאתר את סולימאני לקראת אפשרות של חיסול. המודיעין האמריקני גילה שהבכיר במשמרות המהפכה ביקר בביירות ודמשק ומשם אמור לטוס לבגדד לפגישות עם בכירים עיראקים. פקידים בכירים בממשל האמריקני אמרו ללוס אנג'לס טיימס כי סולימאני טס בגלוי לעיראק ולא נקט באמצעי זהירות.

בתוך כך, גנרל במשמרות המהפכה האיראניים, ג'ולאמי אבו-חמזה, איים על ארצות הברית וישראל בריאיון לסוכנות ידיעות איראנית. לטענתו, "הרפובליקה האסלאמית תעניש אמריקנים בכל מקום שבהישג ידה - גם תל אביב נמצאת בטווח הפגיעה".

אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי
אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי

במקביל, עשרות אלפי בני אדם השתתפו במסע הלוויה של סולימאני בבגדד, כאשר רבים מהם צעקו "מוות לאמריקה". רשת "אל-ג'זירה" דיווחה כי שר החוץ של קטאר צפוי להגיע לביקור בטהראן, ועל פי הערכות מטרתו לתווך בין ארצות הברית לאיראן, כדי למנוע הידרדרות למלחמה.

כאמור, אלפים יצאו לרחובות בגדד כדי להשתתף במסע הלוויה של סולימאני וההרוגים הנוספים במתקפה האמריקנית - סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס ובכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות. גופותיהם יובאו לערים השיעיות הקדושות נג'ף וכרבלאא. משם, גופתו של סולימאני תוטס לקבורה באיראן.

Iraq's Popular Mobilization Forces Hold A Funeral For Commanders Killed In U.s. Air Strike, In Baghdad
אלפים במסע הלוויה של קאסם סולימאני | צילום: רויטרס

אמש ערך הנשיא טראמפ מסיבת עיתונאים בפלורידה, במהלכה התייחס לחיסולו של סולימאני: "נקטנו בצעד הזה כדי למנוע מלחמה - לא כדי לפתוח באחת. תפסנו את סולימאני בשעת מעשה, וחיסלנו אותו".

"כנשיא, התפקיד החשוב ביותר שלי הוא להגן על אזרחי ארה"ב", אמר הנשיא. "סולימאני השתתף בפעולות שערערו את המזרח התיכון. מה שארה"ב עשתה אתמול היה צריך להיעשות כבר ממזמן". לדברי טראמפ, "העתיד שייך לאזרחים איראנים שמחפשים שלום ודו-קיום, ולא לאלו המחפשים לפגוע. יש לנו את המודיעין הטוב ביותר בעולם, וכשמישהו מאיים עלינו אנחנו מחזיקים בכל הפרטים שלו. אני לא אהסס לפעול, ומוכן לפעול בכל דרך על מנת להגן על האזרחים האמריקנים. העולם הוא מקום טוב יותר ללא סולימאני".