ר"מ קנדה: יש לנו מודיעין שאיראן יירטה המטוס • תיעוד הפגיעה

ג'סטין טרודו אמר כי למדינתו יש מודיעין לפיו טהראן גרמה להפלת כלי הטיס, שעשה דרכו לאוקראינה והיה אמור להמשיך משם לקנדה, וכי ייתכן שעשתה זאת בשוגג. תיעוד: רגע פגיעת הטיל במטוס

זמן צפייה: 00:55

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, התייחס הערב (חמישי) להתרסקות המטוס האוקראיני בטהראן, ואמר כי למדינתו יש מודיעין לפיו טהראן יירטה את המטוס, והוסיף כי ייתכן ומדובר בטעות. כזכור, המטוס שהמריא מטהראן היה בדרכו לאוקראינה, ומשם אמור היה להמריא בטיסת קונקשן לקנדה.

[brightcove_iframe video_id='news-20200109-2207' autoplay='0' credit='' desc='רגע הפגיעה במטוס האוקראיני' kid='1_0x4vmvwy' duration='20']

"דיברתי עם זלנסקי מוקדם יותר היום והבעתי את תנחומיי, הוא אמר לי שאוקריאנה פועלת על מנת לבצע חקירה יסודית בעניין", ציין טרודו. "הקנדים רוצים תשובות, אני רוצה תשובות והממשלה לא תנוח עד שנשיג זאת". "האיראנים אמרו שהם רוצים לשמור את הקופסאות השחורות באיראן, אבל החוקרים האוקראינים יקבלו גישה מלאה אליהן", הוסיף.

Canada's Pm Trudeau Attends A News Conference In Ottawa
ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו | צילום: רויטרס

באיראן מיהרו להכחיש את דברי טרודו. דובר הממשלה האיראנית, עלי ראביי, אמר כי "כל הדיווחים על יירוט המטוס הם חלק מלוחמה פסיכולוגית כלפי איראן. כל המדינות שאזרחיהן היו על המטוס מוזמנות לשלוח נציגים ולעבור ביחד עם נציגי חברת בואינג על תוכן הקופסאות השחורות".

יו"ר ארגון התעופה האזרחית באיראן התייחס לקופסאות השחורות שתיעדו את שהתרחש במטוס ואמר כי "ברור לכל שכאן באיראן ידעו לפענח את תוכן הקופסאות. עם זאת, הקופסא השחורה שהייתה במטוס - נפגמה. מומחי תעופה אוקראיניים הגיעו לאיראן, ואנו קיימנו איתם פגישה. הם יחלו לקודד את תוכן הקופסאות כבר ביום שישי".

גם דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסאוי, הצטרף להכחשת דברי ראש הממשלה הקנדי בדבר היירוט. "אנו קוראים לראש ממשלת קנדה ולכל ממשלה אחרת שיש בידיה מידע בנוגע להתרסקות המטוס - להעביר אותו לוועדת החקירה שבאיראן", מסר מוסאוי.

מוקדם יותר דווח בכלי התקשורת בארה"ב דווח מפי גורמי ביטחון אמריקניים, כי המטוס האוקראיני "בואינג 737", שהתרסק אתמול בטהראן ועליו 176 בני אדם שנספו, הופל בטעות על ידי טיל נגד מטוסים של איראן. מדיווח נוסף מפי בכיר אמריקני עולה כי לוויינים של ארה"ב זיהו שיגור של שני טילים, זמן קצר לפני שהמטוס התרסק. ככל הנראה, מערכת טילי הנ"מ הייתה בכוננות בעקבות התקיפה האיראנית בעיראק, שהתרחשה שעות בודדות לפני ההתרסקות.

בתוך כך, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הערב כי הנשיא האיראני, חסן רוחאני, הבטיח לו שהחוקרים האוקראינים יקבלו גישה מלאה לחקירת נפילת המטוס. זאת לאחר שמוקדם יותר היום, שר הביטחון האוקראיני סטפן פולטוראק הצהיר כי ייבדקו שלושה תרחישים אפשריים להתרסקות: תקלה טכנית, אירוע טרור שהתרחש בתוך כלי הטיס או פגיעה של טיל. 45 מומחים אוקראינים הגיעו היום לטהראן כדי לעזור בחקירה ולזהות את גופות יושבי המטוס. שר הביטחון הצהיר כי צוותי החקירה יהיו מעוניינים לחפש אחר שרידים של טיל בזירת ההתרסקות.

Debris Of A Plane Belonging To Ukraine International Airlines, That Crashed After Taking Off From Iran's Imam Khomeini Airport, Is Seen On The Outskirts Of Tehran
זירת התרסקות המטוס האוקראיני, בואינג 737, בטהראן | צילום: רויטרס

Red Crescent Workers Check The Debris From The Ukraine International Airlines Plane, That Crashed After Take Off From Iran's Imam Khomeini Airport, On The Outskirts Of Tehran
זירת התרסקות המטוס האוקראיני, בואינג 737, בטהראן | צילום: רויטרס

כאמור, אתמול התרסק מטוס נוסעים בואינג 737 אוקראיני בטהראן זמן קצר לאחר המראתו. 176 בני האדם שהיו על כלי הטיס, 167 נוסעים ותשעה אנשי צוות, נהרגו באירוע. הנשיא האוקראיני אישר את הפרטים ושלח תנחומים למשפחות הנספים. מהשגרירות האוקראינית בטהראן נמסר כי הגורם להתרסקות הוא כשל טכני במנוע, ואין קשר בין המקרה למתקפת הטילים האיראנית נגד ארצות הברית. בעקבות ההתרסקות, אוקראינה השעתה את כל הטיסות ממנה לטהראן.

כלי הטיס, השייך לחברת התעופה "אוקראינה איירליינס", המריא משדה התעופה "חומייני" שבעיר והתרסק בין הערים פאראנד ושחריאר. ככל הנראה מדובר על מטוס שנכנס לחברה לפני שלוש שנים וחצי.