בקשת טראמפ נדחתה: המסמכים מהמהומות בקפיטול ייחשפו

בית המשפט הפדרלי בארה"ב קבע שתוענק לקונגרס גישה ל-700 הדפים שתיעדו את האירועים שהובילו להפרות הסדר האלימות בוושינגטון לאחר הבחירות. השופטת נימקה: "נשיאים אינם מלכים"

דונלד טראמפ

בית המשפט הפדרלי בארצות הברית הכריע הלילה (רביעי): 700 הדפים שתיעדו את תקופת המהומות בקפיטול ב-6 בינואר, תחת ממשל טראמפ – ייחשפו. בעקבות כך, בית הנבחרים יקבל גישה מלאה למאות מסמכים, תוך דחיית ניסיונותיו של טראמפ למניעת החשיפה של המידע.

הפסיקה נקבעה אתמול בלילה, ע"י השופטת טניה צ'וטקן, מבית המשפט המחוזי בוושינגטון. "נשיאים אינם מלכים, והתובע איננו נשיא", היא כתבה כנימוק לקביעתה.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

נכון לעכשיו, הארכיון הלאומי צפוי להעביר מספר מסמכים לבית הנבחרים כבר בשישי הקרוב, וביניהם תיעוד יומני שיחות בבית הלבן מאותה התקופה, יומני וידאו ולוחות זמנים הקשורים ל-6 בינואר וכן שלושה דפים עם הערות בכתב היד, שנכתבו ע"י ראש המטה בתקופת טראמפ.

ההכרעה שנקבעה בבית המשפט עשויה לסייע לבית הנבחרים בחיפוש אחר מידע נוסף דרך הסובבים את טראמפ, כולל עדים שזומנו ועדיין לא דיברו מול וועדה.

ליל המהומות בקונגרס
ליל המהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

כזכור, נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, הגיש תביעה נגד הקונגרס והארכיון הלאומי, כדי למנוע את הגישה למסמכים מכהונתו. במסגרת זו, נחשפו פרטים חדשים על מאמציו לשנות את תוצאות הבחירות, שבהן הפסיד בשנת 2020 לג'ו ביידן. במהלך המשפט תיארו נציגי הארכיון, תחת שבועה, מה ניסה הנשיא לשעבר לשמור בסוד - מזכרים בכתב יד מראש הלשכה בנושא ה-6 בינואר, רשמי שיחות של הנשיא לשעבר וסגן הנשיא לשעבר מייק פנס ותיעוד הביקורים בבית הלבן.

נציגי בית הנבחרים אמרו לבית המשפט הפדרלי כי לטראמפ אין את הזכות לשמור על המסמכים מתקופת כהונתו, תוך הנימוק שעל הוועדה להתחקות אחר ניסיונותיו לערער את תוצאות הבחירות ופעולותיו סביב ה-6 בינואר.