ברגע האחרון: חברת "טבע" הגיעה לפשרה בפרשת משככי הכאבים

חברת התרופות הישראלית, יחד עם שלוש מהחברות הנוספות הנתבעות בגין הפצת משככי כאבים נרקוטיים במינון גבוה וממכר, הגיעה להסכם פשרה חלקי - ותשלם לכמה מהתובעים פיצוי בסך 260 מיליון דולר

זמן צפייה: 01:37

פשרה חלקית בפרשת משככי הכאבים של "טבע": ענקית הפארמה הישראלית ושלושה ספקי תרופות נוספים ישלמו פיצוי בסך 260 מיליון דולר לחלק מהתובעים, כפי שהוסכם בפשרה שהושגה היום (שני) - רגע לפני פתיחת המשפט נגד החברות בבית המשפט הפדרלי באוהיו, קליבלנד. הסכם הפשרה מעניק לחברות זמן נוסף כדי לנסות ולהתפשר עם יתר התובעים, במשפט שהיקפו הכולל עומד על 8 מיליארד דולר.

בפרשה נתבעת חברת ״אקטיביס״ שנרכשה ע״י טבע וחברות נוספות בגין הפצת משככי כאבים במינונים גבוהים וממכרים ללקוחות בצפון אמריקה במהלך שני עשורים. תביעת הענק כוללת יותר מאלפיים תביעות שהוגשו על ידי מדינות, ערים ושבטים של ילידים אמריקניים ברחבי ארצות הברית, בטענה כי החברות שיתפו פעולה בהצגת משככי הכאבים הנרקוטיים כפחות ממכרים ויותר יעילים מכפי שהם, דבר שהוביל לזינוק עצום במרשמים והוביל למה שמכונה בארה"ב "מגפת האופיאטים", שגבתה יותר מ-400,000 חיים בעשרים השנים האחרונות.

"טבע" אישרה הערב כי במסגרת המשא ומתן על הסכם הפשרה היא הסכימה לתרום תרופות למכורים למשככי הכאבים ולקהילותיהם בסכום שמוערך על ידה ב-23 מיליארד דולר לאורך עשר השנים הבאות, בנוסף לתשלום הפיצויים. עם זאת, מסתמן כי החברה לא תודה באחריות משפטית למשבר או ברשלנות כלשהי.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

יועצו של נשיא רוסיה: "נתניהו ופוטין דנו בחנינת נעמה יששכר"

האקרים רוסים פרצו לרשת ריגול איראנית – כדי לתקוף מטרות בעולם

ההפגנות ייפסקו? ממשלת לבנון אישרה חבילת רפורמות כלכליות

משרדים של חברת טבע בירושלים
משרדים של חברת טבע בירושלים | צילום: רויטרס

מלבד "טבע", שהיא יצרנית התרופות הגנריות הגדולה בעולם, בין החברות הנתבעות נמנות גם "וולגרינס", רשת בתי המרקחת השנייה בגודלה בארה"ב, וכן שלושה מפיצי תרופות מרכזיים, בהם "מק'קסון" ו"אמריסורס-ברגן". להערכת חלק מהאנליסטים, התביעה היתה עלולה לגרום להתמוטטותה הפיננסית של ״טבע״ - אירוע שנמנע, לפחות זמנית, בזכות הסדר הפשרה שהושג.

עורכי הדין המובילים של התובעים כינו את מגפת האופיאטים "משבר הבריאות הציבורי הקשה ביותר מזה עשרות שנים" והאשימו את החברות בקשירת קשר ליצור ולהפיק תועלת מהמשבר וביצירת מפגע ציבורי. דו"ח שפרסם איגוד האקטוארים האמריקני תמך בעמדתם וקבע כי מגפת האופיאטים עלתה לארה"ב יותר מ- 800 מיליארד דולר בארבע השנים האחרונות בלבד, בעקבות הגדלת ההוצאות על בריאות ורפואה, אובדן הכנסות של אנשים שהלכו לעולמם בעקבות המגפה ולחץ על מערכת המשפט הפלילית.