בשל הפיגוע בקאבול: טראמפ ביטל פגישה חשאית עם מנהיג טליבאן

נשיא ארה"ב הודיע על ביטול שיחות השלום עם הארגון, לאחר שקיבל אחריות על מתקפת טרור שבה נהרגו חייל אמריקני ו-11 בני אדם נוספים. "מי יהרוג כל כך הרבה אנשים כדי לחזק את כוח המיקוח שלו?"

הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ | צילום: חדשות 13

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הלילה (ראשון) כי ביטל פגישה חשאית עם מנהיג טליבאן, שתוכננה להתקיים בקמפ דייוויד, מעון הנופש של הנשיא, יחד עם נשיא אפגניסטן. טראמפ הודיע כי ביטל את הפגישה המתוכננת בעקבות הודעת הארגון, שהודה בביצוע פיגוע בקאבול בירת אפגינסטן, שבו נהרגו חייל אמריקני ו-11 בני אדם נוספים. זאת, לאחר שהחלו מגעים בין הצדדים לקראת שיחות שלום.

"מנהיג טליבאן ונשיא אפגניסטן הגיעו הלילה לארצות הברית, והיו אמורים להיפגש איתי בסתר בקמפ דיוויד", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "למרבה הצער, כדי לבנות מינוף שקרי, הארגון הודה במתקפת הטרור בקאבול. ביטלתי מיידית את הפגישות ודחיתי את המשא ומתן".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בתגובה לשיגור הרחפן: צה"ל תקף מספר יעדים של חמאס בעזה

גבר נפצע קשה מירי בבאר שבע – המשטרה חוקרת

תיעוד: נהג "אפיקים" נוסע במהירות – כשאדם נתלה על האוטובוס

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

"איזה סוג של אנשים יהרוג כל כך הרבה בני אדם כדי לחזק את כוח המיקוח שלו? הם לא, הם רק הרעו אותו", תקף הנשיא האמריקני. "אם הם לא מוכנים להפסקת אש בתקופה החשובה של שיחות השלום, ואפילו הורגים 12 חפים מפשע, אז מן הסתם בכל מקרה אין להם את היכולת לנהל משא ומתן ממושך. כמה עוד עשורים הם מוכנים להילחם?".

ממשלת אפגניסטן מסרה בתגובה לביטול שיחות השלום בין ארצות הברית לטליבאן: "אנחנו נחושים להשיג שלום משמעותי וארוך טווח. שלום אמיתי יגיע כשטליבאן יסכים להפסקת אש וידבר ישירות עם הממשלה האפגנית".

מטליבאן נמסר בתגובה לבטיול: "מזהירים כי קריסת שיחות השלום מול ארצות הברית תוביל לאובדן חיי אמריקנים".

כוחות הביטחון האפגניים רוכבים על רכב צבאי במהלך הפסקת האש ברובע באטי קוט במחוז נאנגרהאר, אפגניסטן
כוחות הביטחון האפגניים רוכבים על רכב צבאי במהלך הפסקת האש ברובע באטי קוט במחוז נאנגרהאר, אפגניסטן | צילום: רויטרס

כזכור, לפני שבוע נפגש שליח ארצות הברית לאפגניסטן והממונה על המו"מ, זלמיי חליזאד, עם הנשיא האפגני אשרף גאהני, לאחר שהשלים תשעה סבבי שיחות עם נציגי הטליבאן שנערכו בקטאר.

"אנחנו בפתחו של הסכם שיפחית את האלימות ויפתח דלתות לאפגנים לשבת יחד ולנהל משא ומתן על שלום מכובד ויציב ועל ריבונות אפגנית שלא תאיים על ארצות הברית, על בעלות בריתה או על אף מדינה אחרת", כתב חליזאד בטוויטר.

חליזאד, אשר ממונה על המשא ומתן מטעם ארה"ב, לא סיפר פרטים על ההסכם, שהיה צפוי להביא לכך שאלפי חיילים אמריקנים, כ-14,500, ייסוגו מאפגניסטן ויחזרו לביתם – תמורת ערבויות מטליבאן שלא ישתמש במדינה כבסיס להתקפות לוחמניות בחו"ל.

עמדת טליבאן חוגגת הפסקת אש במחוז רודאט, נאנגרהאר, אפגניסטן
עמדת טליבאן חוגגת הפסקת אש במחוז רודאט, נאנגרהאר, אפגניסטן | צילום: רויטרס

עם זאת, בזמן שהצדדים ניהלו משא ומתן, טליבאן המשיך בפיגועים ובמצבעים משולבים. רק לאחרונה תקף הארגון מחוז צפוני במדינה ופלש לעיר קונדוז עם מאות לוחמים – מה שהביא לקרבות עקובים מדם. הארגון הטיל מצור על העיר וסגר את ציר התנועה בין העיר לקאבול.

טליבאן הוא ארגון פוליטי צבאי מוסלמי, אשר שלט באפגניסטן בין השנים 2001-1995 והנהיג במדינה משטר הלכה אסלאמי נוקשה. המשטר נפל במלחמת אפגניסטן השנייה כאשר צבא ארצות הברית פלש למדינה בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר, לאחר שהואשם כי העניק חסות, מקלט ושטח לבסיסי טרור לארגון אל-קאעידה ולמנהיגם אוסאמה בן לאדן.

מאז שהמשטר הופל, טליבאן הפך ארגון גרילה נגד השלטון החדש ונגד הכוחות האמריקנים, ומאז מנהלים נגדם מאבק. המלחמה הסתיימה בדצמבר 2014, אך כוחות צבא ארצות הברית לא עזבו את המקום – ולמעשה זוהי המלחמה הארוכה ביותר שארצות הברית מנהלת.