הצעירה שהתחזתה ליורשת וגנבה מעשירי ניו יורק הורשעה בהונאה

היא המציאה לעצמה שם ודמות חדשים, לבשה רק בגדי מעצבים מעודכנים, התגוררה במלונות יוקרה ועוד - רק בשביל להיות חלק מסצנת העשירים בעיר. כעת, נטפליקס כותבת סדרה על הסיפור

אנה סורוקין | צילום: טוויטר

בית המשפט העליון בניו יורק הרשיע ביום חמישי את אנה סורוקין, מהגרת רוסיה בת 28 שניסה לפלס את דרכה אל תוך הסצנה השוקקת של העיר, בהונאה. סורוקין היא המציאה לעצמה דמות של יורשת עשירה מגרמניה בשם אנה דלבי, בעלת רמת חיים גבוהה, ובכך הונתה רבים מעשירי מנהטן, מלונות, מסעדות ועוד, ביותר מ-275 אלף דולר. בימים אלה נכתבת סידרה על הסיפור שלה  לנטפליקס, על ידי שונדה ריימס - יוצרת "האנטומיה של גריי".

סורוקין נכנסה לדמות, ובמשך כשנתיים לבשה את בגדי המעצבים המעודכנים ביותר, עברה ממלון בוטיק אחד לשני, השאירה טיפים בסך מאה דולר, שילמה על חבריה בארוחות יקרות ואף השיגה מטוס פרטי. "זייף את זה עד שתחיה את זה", אמר טד ספודק, עורך דינה של סורוקין. "אנה נאלצה לחיות לפי זה. לא מוסרי? כן. לא מקובל? בטוח. פשע? לא", טען ספודק והוסיף שאנה תכננה לשלם לכולם בחזרה. כעת, היא עומדת בפני 15 שנות מאסר. עם זאת, היא לא הורשעה בשתיים מהאישומים החמורים ביותר נגדה – ניסיון לקבל הלוואה בסך 22 מיליון דולר וגניבה של 60 אלף דולר מחברתה.

אנה סורוקין | צילום: Getty Images

בסתיו 2015, סורוקין התיידדה עם גבריאל אנדרס קלטרווה, בנו של אדריכל מפורסם ואדריכל בעצמו. כששמעה שקלטרווה רוצה להכין תיק עבודות, סורוקין סיפרה לו על התוכנית שלה לפתוח מועדון פרטי בשם A.D.F – הקרן על שם אנה דלבי, שישמש כמועדון לילה עם תערוכות אומנות. קלטרווה הסכים לעצב אותו לאחר שסורוקין שכנעה אותו, כמו את כל האחרים אותם הונתה, כי יש ברשותה קרן נאמנות של 60 מיליון אירו.

אלא שבמציאות, לסורוקין לא הייתה אגורה על שמה. אביה הוא נהג משאית לשעבר מרוסיה שמנהל עסק של חימום וקירור בגרמניה ותומך בה כבר שנים. היא עזבה את ביתה עבור התמחות בפריז במגזין "פיפל", ועברה לניו יורק בשנת 2014.

על פי עדותו של קלטרווה, סורוקין רצתה להקים את מועדון החלומות שלה בבניין בפארק אווניו – בניין בן שש קומות, עם גג נחושת, רצפות פסיפס וחלונות ויטראז'. הפרויקט עלה יותר מ-40 מיליון דולר, וסורוקין פתחה במשא ומתן עם בעל הבית, בזמן שעורך דינה דאז ביקש סיוע כספי מבנקים וקרנות גידור. באחד הבנקים ממנו ביקשה הלוואה בסך 22 מיליון דולר, דחו את בקשתה לאחר שהבנקאי לא הצליח לקבוע את מקור העושר שלה. לשם כך, סורוקין זייפה דוחות כספיים, שיקרה בנוגע למשפחתה והשם שלה, ואף המציאה רואי חשבון ויועצים פיננסיים. בכל פעם, היא התחייבה להעביר כספים מחשבונותיה בגרמניה – מה שמעולם לא קרה.

"למה מישהו שכוונתו אינן פליליות יעשה את כל הפעולות האלה?", שאלה התובעת הראשית, קתרין מקקאו, "להמציא חשבונות מזויפים, להמציא מסמכים – כל אלה הם לא שקרים לבנים". לבסוף, אחרי שסורוקין לא הצליחה להוכיח כי היא יכולה לממן את הפרויקט, קלטרווה הפסיק לעבוד איתה.

אנה סורוקין | צילום: טוויטר

סורוקין לא התייאשה מהחלום וחיפשה הלוואה אחרת. היא הצליחה לשכנע את מנהל "נשיונל בנק", ריאן סלאם, שיספק לחשבון שלה אשראי בסך מאה אלף דולר. עם הכסף היא ניסתה לקבל הלוואה אחרת על סך 25 מיליון דולר מקרן השקעות, אך אחד המנהלים שם סיפר כי בקשתה נדחתה, מאחר והיא התקשתה לספק פרטים על המקורות הכספיים שברשותה. כשהמנהל התנדב לנסוע לשוויץ לפגוש את הבנקאי שלה, סורוקין נסוגה לפתע מהעסקה וטענה שאביה ייתן לה את הכסף. במקום להחזיר את הכסף ל"נשיונל בנק" סורוקין שמרה אותו לעצמה. בפברואר 2017, סורוקין בזבזה 40 אלף דולר על בגדים יוקרתיים ומלונות חמישה כוכבים. עד מארס, היתרה שלה בבנק הייתה שלילית.

האשמה נוספת נגד סורוקין, בה לא הורשעה, היא שהונתה את חברתה רייצ'ל ויליאמס בכ-60 אלף שקלים. סורוקין וויליאמס הכירו בחורף 2016 דרך חברים משותפים, והאחרונה העידה כי הכירה את פניה מסצנת המסיבות בניו יורק. כשהן היו אוכלות במסעדה במלון, סורוקין תמיד חייבה את הארוחות על החדר שלה. ויליאמס סיפרה כי כשהציעה לשלם, סורוקין סירבה ואמרה "את עובדת קשה בשביל הכסף יותר ממני". כשהן היו יוצאות עם חברים, סורוקין בדרך כלל הייתה מציעה להזמין סבב משקאות, אלא שבזמן התשלום הייתה אומרת ששכחה את כרטיס האשראי שלה  וביקשה מוויליאמס, בדיסקרטיות, לכסות את ההוצאות. כמובן שהיא הבטיחה שתחזיר את הכסף, אבל זה מעולם לא קרה.

במאי 2017, סורוקין, ויליאמס ושני אנשים נוספים נסעו למרקש, מרוקו. סורוקין אמרה שהיא תשלם עבור הטיול, אבל אז טענה שיש בעיה בכרטיס האשראי שלה. ויליאמס סיפרה כי מצאה את עצמה משלמת 62 אלף דולר על טיסות, ארוחות, שופניג והשהות במלון – שבו היה להן וילה פרטית עם חצר, בריכה ומשרת.

אנה סורוקין | צילום: Getty Images

ויליאמס העידה כי במשך חודשים אחרי הטיול היא ניסתה לקבל את הכסף בחזרה. לבסוף, סורוקין שילמה לה חמשת אלפים דולר והבטיחה שתחזיר את שאר הסכום. מאחר וזה לא קרה, ויליאמס פנתה למשטרה, שלא עזרה במקרה. כאמור, בית המשפט לא האשים את סורוקין בגניבה מוויליאמס.

בתקופה האחרונה לפני מעצרה, סורוקין עברה ממלון למלון. באחד נעלו אותה מחוץ לחדר שלה לאחר שלא שילמה, באחד הכריחו אותה לעזוב אחרי שכרטיס האשראי לא עבר, ומלון נוסף הפסיד עליה 11 אלף דולר. אך ביום אחד, ביולי 2017, סורוקין אכלה במשך שש שעות באחת המסעדות בבית המלון, והבטיחה בזמן התשלום שדודה שלה, שבדרך מגרמניה, תשלם את החשבון. בית המלון לא ויתר וקרא למשטרה, שעצרה אותה על חשבון של מתחת ל-200 דולר.