ברקע פרשת אוקראינה-גייט: שר האנרגיה של טראמפ פורש מתפקידו

ההודעה הגיעה יום לפני המועד האחרון שבו השר ריק פרי צריך להגיש מסמכים על כל תפקיד שמילא לדרישת הנשיא האמריקני במסגרת הקשרים עם אוקראינה. טראמפ: "דיברנו על זה, חשבתי שהוא יפרוש קודם"

זמן צפייה: 00:24

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הלילה (שישי) כי שר האנרגיה האמריקני, ריק פרי, יעזוב את תפקידו עד סוף השנה – וזאת יום לפני המועד שבו פרי צריך למסור מסמכים הקשורים לפרשת אוקראינה גייט שהובילה להליך ההדחה נגד הנשיא.

טראמפ הדגיש כי הוא ידע במשך חודשים שפרי יתפטר וציין כי החליט על מינוי חדש: "ריק ואני דיברנו במשך שישה חודשים. למען האמת, חשבתי שהוא יעזוב מוקדם יותר. אבל יש לו תוכניות גדולות, הוא יצליח. יש לנו מחליף בשבילו, נודיע על כך בקרוב".

על פי הערכות, דן ברוליט, סגנו של פרי, יהיה זה שיחליף אותו בתפקיד. ממשרד האנרגיה האמריקני לא מסרו תגובה לנושא.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

יו"ר בית הנבחרים בארה"ב: "לא נערוך כרגע הצבעה על הדחת טראמפ"

שגרירת ארה"ב באוקראינה לשעבר העידה: טראמפ לחץ לפטר אותי

הדמוקרטים יפסידו מניסיון הדחת טראמפ • פרשנות

U.s. President Trump Touts Administration's Environmental Policy At The White House In Washington
הנשיא דונלד טראמפ ושר האנרגיה ריק פרי | צילום: רויטרס

פרי בן ה-69, שכיהן כמושל טקסס הכי הרבה זמן ואף התמודד מול טראמפ לנציגות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, הכחיש מוקדם יותר החודש דיווח כי הוא צפוי להכריז על התפטרותו בנובמבר, ואמר שאין לו שום כוונה כזאת.

שר האנרגיה האמריקני היוצא מצא את עצמו בשבועות האחרונים במרכז פרשת אוקראינה-גייט, לפיה טראמפ הפעיל לחץ על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לחקור חברת גז של בנו של יריבו הפוליטי – סגן הנשיא לשעבר ג'ון ביידן. הדמוקרטים החלו לחקור את פרי, ולפני כשבוע הודיעו לו כי הוא נדרש להגיש מסמכים על כל תפקיד שמילא לדרישת טראמפ במסגרת הקשרים עם אוקראינה.

אתמול, ראש סגל הבית הלבן מיק מולבני אמר כי הנשיא הנחה את פרי לעבוד על המדיניות עם אוקראינה בצמוד עם עורך דינו הפרטי של טראמפ, רוד ג'וליאני.

President Of Ukraine Zelenskiy And U.s. Secretary Of Energy Perry Meet In Kiev
שר האנרגיה האמריקני ריק פרי ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים פורסם באתר "פוליטיקו" כי פרי היה מעורב בניסיונות לשכנע את הממשל החדש באוקראינה לערוך שינויים בחברת הגז והנפט הממשלתית. גורמים אמרו לגוף התקשורת שאין בידם מידע שהוא ניסה לגרום לאוקראינה לחקור את סגן הנשיא לשעבר ביידן, אבל הם יכולים לכל הפחות לומר שהוא שיחק תפקיד פעיל במאמצי ממשל טראמפ להשפיע על מקבלי ההחלטות באוקראינה ועל הנשיא זלנסקי.

מהדיווח עולה, שפרי בין היתר דחף לכך שחברת הגז והנפט הממשלתית תרחיב את הוועד המנהל שלה, ותכלול בו אמריקנים. בדוברות מחלקת האנרגיה לא הגיבו על העניין, אבל אמרו שפרי "תמיד קרא למודרניזציה ורפורמות במגזר העסקי ובתחום האנרגיה של קייב במאמץ ליצור סביבה שתמריץ חברות מערביות לעשות עסקים באוקראינה".

ג'ו ביידן, סגן נשיא ארה''ב לשעבר ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
ג'ו ביידן, סגן נשיא ארה''ב לשעבר ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

בתגובה לאותם דיווחים, טראמפ טען כי הוא כלל לא רוצה לשוחח עם זלנסקי, אך עשה זאת לבקשת פרי. הדוברת של שר האנרגיה אמרה ל"אקסיוס" כי פרי"עודד את טראמפ לבצע את השיחה עם נשיא אוקראינה כדי לדון בענייני אנרגיה וכלכלה"

יש לציין כי טראמפ כבר הודה כי שוחח עם זלנסקי אודות ביידן, אך טען כי לא עשה זאת משיקולים פסולים. על פי תמלול השיחה, שפורסם על ידי הבית הלבן, השניים אכן שוחחו אודות אפשרות שאוקראינה תקנה נפט מארצות הברית ואודות נושאים הקשורים לאנרגיה.