קולונל לשעבר, שגריר או מנהל מו"מ: מי יחליף את ג'ון בולטון?

נשיא ארה"ב פיטר השבוע את היועץ לביטחון לאומי, וטרם הודיע מי ימונה לתפקיד במקומו - אך בתקשורת האמריקנית כבר צצות השערות. בין המועמדים: היועץ לענייני איראן והנספח לקוריאה הצפונית

לאחר שבתחילת השבוע הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי פיטר את היועץ לביטחון לאומי שלו, ג'ון בולטון, עולה השאלה - וההשערות, מי ימלא את התפקיד החשוב?

טראמפ כתב בעמוד הטוויטר שלו: "הודעתי אמש לג'ון בולטון ששירותיו אינם נחוצים עוד בבית הלבן. לא הסכמתי עם הרבה מעצותיו. ביקשתי ממנו שישלח מכתב התפטרות, אשר קיבלתי אותו היום בבוקר. אני מודה מאוד לג'ון על שירותו בתפקיד, ובשבוע הבא אודיע על מינוי חדש". כמה ימים לאחר מכן, אמר טראמפ שבולטון "עשה כמה טעויות גדולות". עוד ציין הנשיא כי "ג'ון לא היה מסונכרן עם דרך הפעולה שלנו".

ההודעה של טראמפ דווחה ברשתות רבות, בהן הרשת החביבה על הנשיא, "פוקס ניוז". בעת הדיווח בשידור חי אודות המקרה, תועד מגיש אחת התוכנית בערוץ, בריאן קילמיד, מציג הודעה מבולטון ובה כתב: "בוא נבהיר את הדברים - התפטרתי". הוא שיגר הודעות דומות לכתבים נוספים ברשת החדשות, ובהן הכחיש את טענות הנשיא אודות פיטוריו.

הנשיא הודיע כי ההודעה על המחליף של בולטון תגיע ביום רביעי הקרוב, ואמר שיש חמישה מועמדים לפחות, "אנשים מאוד מוכשרים וטובים שהכרתי בשלוש השנים האחרונות". עם זאת, לא הודיע הנשיא על שמות המועמדים לתפקיד. כשפוטר, רבים שיערו שטראמפ עשוי לבקש משר החוץ האמריקני מייק פומפאו להחזיק בשני התפקידים במקביל, אך הוא הכחיש את האפשרות הזאת, כך דווח אתמול באתר החדשות "פוליטיקו". מלבד פומפאו, קיימות כמה אופציות אפשריות למילוי תפקידו של בולטון.

עוד בחדשות 13:

איראן שמחה לאידו של בולטון: "מחרחר המלחמה הגדול הורחק"

פיטורי היועץ לביטחון לאומי האמריקני – מכה קשה לרה"מ • פרשנות

טראמפ פיטר את ג'ון בולטון: "לא הסכמתי עם הרבה מעצותיו"

סטיבן ביגן, נספח לקוריאה הצפונית
סטיבן ביגן, נספח לקוריאה הצפונית | צילום: רויטרס

סטיבן ביגן

ביגן מכהן כיום בתור הנספח הראשי לקוריאה הצפונית. בעברו היה  סמנכ"ל לענייני ממשל בחברת "פורד". זאת, עד שפומפאו פנה אליו ומינה אותו לתפקיד באוגוסט אשתקד. ביגן ובולטון עמדו משני צידי הדיון ביחס לדרך הפעולה בנוגע לקוריאה הצפונית. על פי דיווח בוושינגטון פוסט בשנה שעברה, בולטון התנגד לתוכניתו של ביגן להציע למדינה תמריצים דיפלומטיים בתמורה לפירוק מנשק גרעיני. בולטון, כידוע, העדיף מדיניות של הפעלת לחץ מירבי. לאחר פיטוריו של בולטון, נשמע טראמפ אומר כי אופן הפעולה שהציע כלפי קוריאה הצפונית תרם להחלטה לפטר את בולטון.

אם ייבחר לתפקיד, יביא עימו ביגן ניסיון במועצה לביטחון לאומי. הוא כיהן בעבר כמזכיר בכיר במועצה, והיה חבר צוות בכיר במשרדה של קונדוליזה רייס בעת ממשל בוש. ביגן אף שימש יועץ לביטחון לאומי במשרדו של הסנאטור הרפובליקני ביל פריסט.

בריאן הוק, השליח האמריקני לענייני איראן
בריאן הוק, השליח האמריקני לענייני איראן | צילום: חדשות 13

בריאן הוק

הוק הוא השליח המיוחד לענייני איראן בממשל טראמפ. בולטון ידוע כניצי ביחס לאיראן, הוא קידם אופן פעולה כוחני נגד המדינה. כשהודיע טראמפ על פיטוריו, דובר ממשלת איראן התייחס למקרה ואמר: "חודשים עברו מאז ג'ון בולטון הבטיח שתוך שלושה חודשים איראן תיעלם. אנחנו עדיין פה – והוא כבר לא", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "הרחקתו של מחרחר המלחמה והטרור הכלכלי היא צעד שיסיר מכשולים מהבנת ארצות הברית את המציאות בה אנחנו חיים".

הוק לא נחשב ניצי כמו בולטון, אך השבוע הודיע שארצו תטיל סנקציות נוספות וכי מחלקת החוץ במדינה "לא יכולה להבהיר באופן טוב יותר שארצות הברית תמשיך לקיים את מדיניות הפעלת הלחץ".

הממשלה האמריקנית הטילה בתקופה האחרונה סנקציות על כמה חברות אירניות, בכירי ממשל וכן מכליות. הוק, על פי דיווח ב"פיננשל טיימס", התערב באופן אישי במקרה אחד שבו מפקד מכלית הודי נחשד בהברחת נפט לסוריה באמצעות כלי השיט שלו. הוק הציע לו מיליוני דולרים על מנת לבחור מסלול אחר, ולמסור את הספינה בנקודה מסוימת לידי ארצות הברית. ארבע ימים אחר כך, ארצות הברית תפסה את המכלית. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס לאירוע ואמר: "מדובר בשוחד לכל דבר ועניין".

משרד החוץ האמריקני התייחס לדברים ומסר כי "ניהלנו מגעים נרחבים עם כמה מפקדי ספינות". כך דווח על ידי "הגרדיאן".

בטרם התפקיד הנוכחי, הוק שירת כאחראי תכנון מדיניות במשרד החוץ. כמו כן, הוא עבד בממשל בוש ובילה את תקופת כהונו של אובמה בניהול חברת ייעוץ.

דאגלס מקרגור

מקרגור הוא קולונל בצבא ארצות הברית שסיים את תפקידו בצבא, ופרשן טלוויזיוני. בשנת 2018 השתתף בתוכנית "טאקר קארסלון הערב", שהיא אחת התוכניות המועדפות על הנשיא חובב הטלוויזיה, ואמר: "זה טוב שהנשיא טראמפ לא מקשיב ליועציו". עוד התייחס בדבריו להתנהלות הנשיא ביחסי חוץ לפי שיקול דעתו האישית בלבד. "שאלוהים יברך את הנשיא", אמר מקרוגר, והוסיף: "הוא לא מקשיב לאנשים הללו".

כעת, יש סיכוי שמקרוגר מתמודד על האפשרות להיות אחד מהם. הוא כתב חמישה ספרים בנוגע לאסטגטריה צבאית, ואם ייבחר לתפקיד יגיע עם מדיניות מאופקת יותר מיועצי הנשיא הנוכחיים, בהם גם בולטון.

באותה הפינה בערוץ, שנחשב רפובליקני ופונה לעיתים אפילו באופן אישי לנשיא המכהן, אמר מקרוגר ש"כל מי שמאיים על ארצות הברית כשהאיש הזה עומד בראשה, צריך טיפול פסיכיאטרי". עוד הוסיף מקרוגר כי "טראמפ ייגן על ארצות הברית".

לפי דיווח בעיתון ה"פוסט", מקרוגר שוחח עם ראש הלשכה של טראמפ, מיק מולווייני, לגבי התפקיד שהתפנה בשבוע שעבר במפתיע.

ריצ'רד גרנל, שגריר ארה''ב לגרמניה
ריצ'רד גרנל, שגריר ארה''ב לגרמניה | צילום: רויטרס

ריצ'רד גרנל

גרנל מכהן כיום כשגריר האמריקני לגרמניה. שעה לאחר מינויו הרשמי, פרסם גרנל בטוויטר שלו אזהרה לחברות גרמניות, שהכעיסה רבים במדינה שבה זה עתה הוצב. הוא כתב: "חברות גרמניות שמקיימות יחסים עסקיים עם איראן צריכות להפסיק באופן מיידי".


הודעתו נתפסה בגרמניה כציווי חסר נימוס מדיפלומט המתארח במדינה. מאז, הוא ממשיך להטריד את מנוחתם של הפוליטיקאים המקומיים, ואחד מבכירי האופוזיציה במדינה אף התייחס להתנהגותו ואמר שהוא "מתנהג כמו קומיסר בכיר בארץ כבושה".

בפגישה עם סגן הנשיא מייק פנס בתחילת השנה, אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי "הייתה תקופת הסתגלות" לסגנונו של גרנל, כך דווח ב"וול סטריט ג'ונרל".

גרנל, ידיד קרוב של היועץ המפוטר בולטון, עבד כדוברו של המועמד הרפובליקני לנשיאות מיט רומני לזמן קצר ב-2012. גם הוא מופיע באופן קבוע בערוץ פוקס ניוז, וכיהן כדובר משלחת ארצות הברית לאו"ם בממשל בוש.

הוא לקוח קבוע בעסקיו של טראמפ, כך עולה ממסמכי מלונו של הנשיא המכהן שהגיעו לידי עיתון ה"וושינגטון פוסט". לפי המסמכים, גרנל מופיע ברשימה כלקוח מועדף, וכן כמבקר חוזר שזכה לסטטוס זהב בחברה. לדברי ה"פוסט" מדובר במעמד נדיר יחסית, בו חברה גם קלי קראפט, שמונתה לאחרונה כשגרירת ארצות הברית לאו"ם.

בריאן ס. או'בריין, נספח ארה''ב לענייני חטופים
בריאן ס. או'בריין, נספח ארה''ב לענייני חטופים | צילום: רויטרס

רוברט ס. אובריין

אובריין הוא נספח לענייני חטופים של הממשל הנוכחי. מוקדם יותר השנה כתב הנשיא ציוץ בטוויטר שלו, והתייחס לעצמו בתור "מנהל המו"מ הטוב ביותר שאני מכיר בארצות הברית". טראמפ לא ציין מי כינה אותו כך, אך דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, ציינה כי מדובר בציטוט של אובריין. הוא נשמע בעבר מתבטא ביחס ליכולות הנשיא בתחום, כשאמר שטראמפ הוא "בעל יכולות מדהימות לניהול מו"מ".

בטרם מינויו הנוכחי, הוא עמד בראש משרד עורכי דין בלוס אנג'לס, שסייע למשרד החוץ האמריקני בניהול יוזמה לשיפור מערכת המשפט באפגניסטן, במהלכה הכשיר עורכי דין ושופטים אפגניים.

באירופה, נודע אובריין לאחרונה בתור מי שביקר וניהל את התערבות הממשלה האמריקני במשפטו של הראפר אייסאפ רוקי ושני שותפיו מהכלא בשטוקוהלם שבשוודיה. החלטת הנשיא להפעיל את הנספח לענייני חטופים בנושא מעצר הראפר הכעיסה וגרמה ללעג של רבים בשוודיה, שהתייחסו למצב התמוה שבו הנספח מתערב בנושא כה איזוטרי במדינה.

כשבית המשפט בשוודיה פסק שהשלושה אשמים אך שחרר אותם, הגיב אובריין למקרה ואמר: "זהו לילה מעולה לארצות הברית ולממלכת שוודיה". מבקרים רבים במדינה לא הסכימו עם האבחנה של אובריין, וטענו כי הנשיא טראמפ מתערב בבורות ובבוטות בענייניה הפנימיים של מדינה אחרת. טראמפ הגיב לשחרור ואמר: "אני מרוצה מהתוצאה".