הוצאתו להורג של אסיר יהודי עוכבה - בטענה שהשופט היה אנטישמי

רנדי הלפרין נידון למוות לאחר שלפני כ-20 שנה ברח מהכלא עם עוד שישה אסירים, ובמשך שבועות ביצעו מעשי שוד קשים ורצח. עם זאת, עורכי דינו אספו ראיות לכך שהשופט שקבע את עונשו הוא גזען

Texas Escapee Halprin After Extradition Hearing.
רנדי הלפרין, נידון למוות מאחר והיה חלק מכנופיית "טקסס 7" | צילום: רויטרס

בית המשפט לערעורים בטקסס, ארצות הברית, הודיע אתמול (שישי) כי הוא מעכב את הוצאתו להורג של רנדי הלפרין, אסיר יהודי שנידון למוות, לאחר שנטען כי השופט שגזר את דינו היה אנטישמי – וזאת חמישה ימים בלבד לפני יישום גזר הדין.

הלפרין, כיום בן 42, היה חלק מכנופיית "טקסס 7" אשר נמלטה מבית הסוהר בדרום טקסס ב-13 בדצמבר 2000, ובמשך שישה שבועות ביצעה מעשי שוד רבים כאשר באחד מהם חברי הכנופיה ירו למוות בשוטר. הוצאתו להורג של הלפרין הייתה אמורה להתבצע ביום חמישי הבא באמצעות זריקה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הורשעה ברצח – וזכתה לחיבוק מפתיע מאחיו של הקורבן: "סולח לה"

"התייחס לחולי סרטן כטרף קל": גבר נעצר בחשד שהתחזה לרופא

מהיר ועצבני: שש שעות של מרדף דרמטי ברחובות ירושלים • תיעוד

Booking Mugs Of Escaped Texas Criminals.
חברי כנופיית ''טקסס 7'' | צילום: רויטרס

לטענת עורכי הדין, השופט ויקרס קנינגהאם, שדן למוות את הלפרין, העיר הערות גזעניות שונות, בהן ש"אנשים צבעוניים ייפלו" כל עוד הם באים למשפט אצלו. כמו כן נטען כי קנינגהאם כינה את הלפרין "היהודי הזה" והערות נוספות. אחד מעורכי דינו של הלפרין, טבעון שרדל, בירך על החלטת ביהמ"ש ואמר: "משפט הוגן מצריך שופט ללא משוא פנים, ולמר הלפרין לא היה שופט הוגן וניטרלי בזמן שחייו היו מונחים על כף המאזניים".

דיווח נוסף המחזק את הטענה לגזענות פורסם לפני כשנה בחדשות המקומיות, לפיו השופט הוסיף בצוואתו תנאי לילדיו, שהם יקבלו את הירושה שלו בתנאי שיינשאו לאדם נוצרי, סטרייט ולבן. קנינגהאם הכחיש זאת ואמר כי הטענות הבדויות מגיעות מאחיו המתוסכל.

Texas Escapee Halprin In Extradition Hearing.
רנדי הלפרין, נידון למוות מאחר והיה חלק מכנופיית ''טקסס 7'' | צילום: רויטרס

הלפרין נידון ל-30 שנות מאסר בגין אלימות, ואז הצטרף לכנופיית "טקסס 7" הכללה שבעה אסירים. הם ברחו מהכלא ובמשך שישה שבועות התנהל מצוד אחריהם -  עד שנעצרו בקולורדו. האישום העיקרי נגדם הוא על שוד שביצעו כשבוע לאחר שנמלטו, כאשר בזמן ששדדו חנות ספורט הם ירו 11 כדורים בשוטר שהגיע למקום והרגו אותו.

אחד מחברי הכנופייה התאבד לפני גזר הדין, והשישה שנותרו נידונו למוות - ארבעה מתוכם כבר הוצאו להורג. הלפרין, שהודה כי היה בשוד אך טען בתוקף כי לא ירה לעבר השוטר, הורשע על פי החוק בטקסס הקובע כי אדם מחזיק באחריות פלילית למעשיו של אדם אחר אם הם נמצאים יחד בכנופיה.