פומפאו: "זו אחת ההזדמנויות האחרונות לשלום במזה"ת" • מיוחד

בריאיון לחדשות 13 התייחס שר החוץ האמריקני לתוכנית המאה שהוצגה על ידי נשיא ארה"ב, העביר מסר מפויס לפלסטינים ודחה את הטענות על התזמון הבעייתי של פרסומה. "ישראל תספח אזורים ע"פ החוק"

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו | צילום: החדשות 13

ביום שאחרי הצגת תוכנית השלום של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בבית הלבן, שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו התייחס הערב (רביעי) בריאיון מיוחד לחדשות 13, למסרים הסותרים שיוצאים מממשל טראמפ לגבי הרצון הישראלי לספח שטחים על בסיס התוכנית כבר בתקופה הקרובה. "ישראל תתקדם כפוף לחוק הישראלי ויתחילו לעבוד בהתאם למה שהתווינו בחזון הזה. קבענו נקודות ציון לדברים שידוע לנו שהם מקובלים". עוד הוסיף ואמר בהתייחס לסיפוח: "ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את החזון הזה והוא יראה כיצד התווינו את מיקומם של הגבולות השונים במפות המופיעות בתוכנית המאה".

כמו כן, אמר ביחס ליצירת התוכנית: "הקשבנו למגוון רחב של רעיונות, שילבנו רבים מהם וניסינו לבש תוכנית המבוססת על ההיסטוריה המדהימה של ארץ הקודש ועל המציאות בשטח היום".

בדבריו העביר שר החוץ גם מסר לפלסטינים, ואמר: "זו הפעם הראשונה שבה יש הצעה אמיתית, עם מפה של ממש שהישראלים הסכימו לה. מדובר בהזדמנות להרחבת הצמיחה של הפלסטינים. מדובר ב-50 מיליארד דולרים, מיליון מקומות עבודה ובבירה פלסטינית במזרח ירושלים, שבה תקים ארצות הברית את השגרירות שלה. זו הזדמנות טובה מכל אחת אחרת שהוצגה בעבר, זו עשויה אף להיות אחת ההזדמנויות האחרונות, ויש לומר זאת בבירור".

"אני מקווה שהם ישקלו אותה, יעריכו אותה ויתייחסו אליה ברצינות. כמו כן, שיציעו הצעה משלם אם מה שמוצג אינו קביל מבחינתם", הוסיף פומפאו.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הקרמלין על תוכנית המאה: "נעשה הכול כדי להשיג שלום במזה"ת"

מניקסון ועד בוש: כך ניסתה ארה"ב להשיג שלום במזרח התיכון

חמינאי: העמים המוסלמים לא יתנו שתוכנית השלום תצא לפועל

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו | צילום: החדשות 13

חודש לפני הבחירות בישראל, פומפאו לא היה נשמע מודאג מהאפשרות שחילופי שלטון עשויים לקבור את תוכנית הנשיא. "אני לא מודאג. זה החזון של טראמפ. כשיו"ר כחול לבן בני גנץ ביקר אותו אתמול, נכחתי בשיחה, והקשבתי למה שהוא אמר. הוא ציין שהיא הגיונית והוא ישמח להיות מעורב בה". עוד אמר: "גנץ היה רציני, הוא התמקד בשיחה על הנושא הזה, אך בהחלט רצה גם לשתף את הנשיא טראמפ בחזונו באשר להנהגת ישראל על ידו, אם הוא יהיה זה שייבחר".

פומאפו דחה במהלך השיחה את הטענות שעיתוי הצגת התוכנית הוא פוליטי ונועד לעזור לטראמפ ונתניהו. "תמיד יהיו ביקורות וציניקנים. זה לא מפתיע אותי. ראיתי איך עובדים על התוכנית הזו במשך שנים. זה החל זמן רב לפני שנשקלו בחירות בישראל וזמן רב לפני הבחירות הצפויות השנה בארצות הברית".

U.s. President Trump And Israel's Prime Minister Netanyahu Shake Hands Announcing Middle East Peace Proposal At News Conference At White House In Washington
ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

לקראת בחירות שלישיות בישראל, סירב פומאפו לנסות ולהעריך מי יזכה בבחירות בישראל: "לא, אין לי מושג. אני לא זוכר מה אמרתי בפעם האחרונה. אני לא רוצה להסתכן בכך שוב. אני סמוך ובטוח שלציבור הישראלי יהיו בחירות טובות. אני מקווה שהתוצאות יהיו מכריעות ויאפשרו הקמה של ממשלה בישראל".