10 חודשים ללא משפט: הוארך מעצר האמריקני שנאשם בריגול ברוסיה

פול וולן, שטוען שהושתלו אצלו מסמכים סודיים, ישלים בדצמבר שנה במעצר – מבלי שמשפטו החל. בית הנבחרים קרא למוסקבה להציג ראיות אמינות או לשחררו. "איני ג'יימס בונד - אלא מיסטר בין"

פול וולן, אמריקני העצור ברוסיה בגין ריגול
פול וולן, אמריקני העצור ברוסיה בגין ריגול | צילום: רויטרס

פרשת נעמה יששכר האמריקנית? בית המשפט ברוסיה האריך אמש (חמישי) ביותר מחודשיים את מעצרו של פול וולן, אזרח ארצות הברית העצור במדינה מאז דצמבר בגין ריגול, וטוען כי הושתלו אצלו מסמכים סודיים. וולן ישלים בדצמבר שנה במעצר, מבלי שמשפטו החל. לאחרונה, הסיפור, שמזכיר במידה רבה את פרשת נעמה יששכר מבחינת התנהלות הרוסים, מקבל תהודה רבה יותר בארה"ב, וביום שלישי קרא בית הנבחרים למוסקבה להציג "ראיות אמינות" או לשחררו.

וולן בן ה-49, ששירת בעבר במארינס, ביקר ברוסיה באופן קבוע והיו לו בה חברים רבים. בדצבר, כאמור, כוחות הביטחון הרוסיים פרצו לבית המלון שבו שהה, ועצרו אותו בגין ריגול, כשברשותו נמצאו לכאורה מסמכים סודיים. זאת, רגעים ספורים אחרי שחבר ותיק ביקר אותו במפתיע. וולן טוען כי החבר בגד בו וכי הראיות הושתלו אצלו. לדבריו, הוא הגיע למדינה לרגל חתונה של מכר.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

התחזית: חשש לשיטפונות חמורים; בדרום נערכים לקראת סערה חריגה

בין איראן לעזה: המצב הביטחוני יידרדר בשנה הקרובה • פרשנות

הקטל בכבישים: צעיר נהרג מפגיעת רכב באיילון צפון

פול וולן, אמריקני העצור ברוסיה בגין ריגול
פול וולן, אמריקני העצור ברוסיה בגין ריגול | צילום: רויטרס

מאז, בן ה-49 יושב במאסר, כשמעצרו מוארך מעת לעת, אך משפטו טרם החל. עורכי דינו טוענים כי בכל אלפי העמודים שהובאו לידיהם, אין אפילו ראיה אחת שמוכיחה את אשמתו. וולן טוען כי הוא קורבן פוליטי, וכי ההאשמות נגדו כוזבות לחלוטין.

הופעתו האחרונה של וולן בבית המשפט הייתה חריפה, ובעת הדיון שבו כאמור הוארך מעצרו עד ה-29 בדצמבר, אמר הנאשם כי "רוסיה טוענת שהיא תפסה את ג'יימס בונד במשימת ריגול. למעשה, היא חטפה את מיסטר בין בחופשה".

לאחרונה, ולנוכח העובדה שוולן ישלים שנה במעצר ללא משפט ולטענתו ללא ראיות, הסיפור צובר תהודה רבה בארצות הברית.  ביום שלישי קרא בית הנבחרים האמריקני לרוסיה להציג "ראיות אמינות" נגד וולן, או לשחררו ממעצר.

פול וולן, אמריקני העצור ברוסיה בגין ריגול
פול וולן, אמריקני העצור ברוסיה בגין ריגול | צילום: רויטרס

דוברת השגרירות האמריקנית במדינה, רבקה רוס, כתבה לאחר הארכת המעצר כי "300 יום בכלא לפורטובו, עם סיוע משפטי מוגבל, ללא שיחות טלפון עם המשפחה וללא ראיות. זה לא הליך פתוח או הוגן".

פול וולאן, אזרח אמריקני שנעצר בכלא לפורטובו במוסקבה באשמת ריגול, עומד כעת מאחורי סורג ובריח כבר 300 יום כששופט האריך שוב את מעצרו לפני משפט עד 29 בדצמבר, כך לפי דובר השגרירות האמריקנית רבקה רוס ותקשורת המדינה הרוסית TASS.

משפחתו של וולן לא הופתעה מהארכת מעצרו. אחיו דיוויד אמר בריאיון ל-CNN כי לפי עורך דינו, משפטו לא צפוי להיפתח בחודשים הקרובים. "הממשלה הרוסית ממשיכה לגרור את המקרה של פול," אמר אחיו דייוויד. "לרוע המזל, מערכת המשפט ברוסיה אינה עוסקת בצדק".