לאחר הביקורת: ניו יורק טיימס יפסיק לפרסם קריקטורות פוליטיות

כחודש לאחר האיור שהציג את טראמפ כעיוור ואת נתניהו ככלב נחיה, הודיע העיתון האמריקני כי לא יפרסם יותר איורים פוליטיים במהדורה הבין-לאומית. עוד הודיע על סיום העסקתם של שניים ממאייריו

קריקטורה של טראמפ ונתניהו שפורסמה בניו יורק טיימס
קריקטורה של טראמפ ונתניהו שפורסמה בניו יורק טיימס | צילום: ניו יורק טיימס

כחודש וחצי לאחר הפרסום מעורר המחלוקת: עיתון ה"ניו יורק טיימס" הודיע אתמול (שני) כי החל מתחילת חודש יולי יפסיק לפרסם קריקטורות בעלות אופי פוליטי, וכי סיים את העסקתם של שניים מהמאיירים של העיתון. באיור, כזכור, נראה ראש הממשלה בנימין נתניהו ככלב נחייה המוליך את נשיא ארצות הברית טראמפ, שאויר כעיוור.

עורך עמוד המאמרים של העיתון, ג'יימס בנט, שנפגש לפני מספר שבועות עם רבנים והתנצל על הפרסום, שעורר זעם וביקורת ציבורית, אמר אתמול כי העיתון "ימשיך לבחון צורות שונות של חופש ביטוי עיתונאי – לרבות עיתונות ויזואלית, שיאפשר להביע ניואנסים, מורכבויות חברתיות ממגוון נקודות מבט שונות". עם זאת, בנט אמר כי "מזה שנה אנו שוקלים ליישר קו עם המהדורה המקומית שלנו ולהפסיק לפרסם את הקריקטורה הפוליטית במהדורה הבין-לאומית וכך נעשה החל מהראשון ביולי".

פטריק צ'אפט, אחד המאיירים שעבד יותר מעשרים שנה במדור הקריקטורות הפוליטי, כתב באתרו אתמול: "אני מניח את העט בלב כבד. שנים רבות של עבודה נמחקו בעקבות איור אחד – אפילו לא שלי, שמלכתחילה לא היה צריך להתפרסם בעיתון הטוב בעולם".

עוד בחדשות 13:

מו"ל הניו יורק טיימס התנצל בפני רבנים על הקריקטורה האנטישמית

"צעדים משמעתיים יינקטו נגד מפרסם הקריקטורה בניו יורק טיימס"

הניו יורק טיימס פרסם קריקטורה של טראמפ ורה"מ - ונאלץ להסירה

נתניהו נפגש עם טראמפ
נתניהו נפגש עם טראמפ | צילום: קובי גדעון / לע''מ

כזכור, ה"ניו יורק טיימס" הקפיא את פרסומן של הקריקטורות הפוליטיות במהדורה הבין-לאומית שלו לאחר הזעם הציבורי שהתעורר בעקבות פרסום האיור שרבים טענו כי הוא אנטישמי.

כשבוע לאחר פרסום האיור, כאמור, נפגשו המוציא לאור של הניו יורק טיימס, ארתור שולצברגר, ועורך עמוד המאמרים של העיתון, ג'יימס בנט, עם 12 רבנים אמריקנים, מכל זרמי היהדות בארה"ב, והתנצלו בפניהם על הקריקטורה האנטישמית שפורסמה בעיתון לפני כשבועיים, שבה נראה ראש הממשלה בנימין נתניהו ככלב נחייה המוליך את הנשיא טראמפ, שאויר כעיוור. הניו יורק טיימס סירב להגיב על הפגישה.

על פי הרב יוסף פוסטניק, סגן נשיא "מועצת הרבנים של ניו יורק", הפגישה ארכה כשעה וחצי במשרדי העיתון שבניו יורק, ובנוסף לפרסום הקריקטורה האנטישמית, נידונה בה גם מדיניות סיקור ה"ניו יורק טיימס" כלפי ישראל – שלטענת חלק מהרבנים אינה הוגנת.

"המפגש העניק לכולם הזדמנות להביע את תחושותיהם", סיפר פוסטניק. "כולם היו גלויים מאוד לגבי רגשותיהם. הרגשתי שהיו חילופי דברים בריאים וכנים, וזה מה שצריך".

טראמפ ונתניהו
טראמפ ונתניהו | צילום: רויטרס

כזכור, שעות לאחר פרסומה, הוריד העיתון מאתרו את הקריקטורה. לטענת גורמים מדיניים, הסרת האיור נעשתה בעקבות פניית קונסול ישראל בניו יורק, דני דיין. בפנייתו לבכירי העיתון הביע דיין את מורת רוחו מפרסום האיור וטען כי "הימצאותה של הקריקטורה בין דפי עיתון מרכזי מהווה עליית מדרגה בביטויים האנטישמיים ההולכים ומתעצמים ברחבי ארצות הברית".

בשיחות סגורות בכירי העיתון התנצלו על הדברים ונטען כי פרסום האיור נעשה ללא ידיעתם. לאחר שהקריקטורה ירדה, הניו יורק טיימס פרסם הבהרה שבה נכתב: "קריקטורה פוליטית שפורסמה בגיליון הבינלאומי אתמול הכילה רכיבים אנטישמיים. האיור תיאר את ראש ממשלת ישראל ככלב נחייה העונד מגן דוד לצווארו ומוליך את נשיא ארצות הברית החובש כיפה. הקריקטורה הייתה פוגענית והייתה זו טעות בשיקול הדעת לפרסם אותה". בהמשך, התנצל העיתון רשמית על פרסום האיור.