טראמפ דחה את בקשת נתניהו לסיוע כלכלי לפלסטינים: "שהוא ישלם"

בכירים אמריקנים אמרו לחדשות 13 כי חרף עידודים מצד רה"מ לקצץ את המענקים לרשות, ישראל ביקשה מארה"ב להעביר 12 מיליון דולר למנגנוני הביטחון הפועלים בתיאום עם צה"ל - אך טראמפ סירב

זמן צפייה: 01:16

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, דחה לפני כמה חודשים בקשה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשר העברת סיוע אמריקני לכוחות הביטחון הפלסטינים, ואמר ליועציו "אם זה כל כך חשוב לנתניהו, אז שהוא ישלם לפלסטינים 12 מיליון דולר לפלסטינים". כך לפי כמה בכירים בממשל האמריקני.

בשנתיים האחרונות קיצץ ממשל טראמפ באופן הדרגתי את כל הסיוע האמריקני לפלסטינים. הקיצוץ האחרון התרחש בסוף ינואר. מי ששיחק תפקיד מרכזי בעידוד הבית הלבן לקצץ את הסיוע לפלסטינים היה ראש הממשלה נתניהו עצמו, שאף התבטא פומבית ואמר כי "הגיע הזמן להפסיק לפנק את הפלסטינים".

בין השאר, עודדה ישראל את ממשל טראמפ לקצץ את הסיוע לסוכנות הפליטים הפלסטינים של האו"ם אונר"א על רקע הגישה האנטי-ישראלית שלה, ולקצץ את הסיוע לרשות הפלסטינית על רקע הקצבאות שהרשות הפלסטינית מעבירה למחבלים ולמשפחותיהם.

עוד בחדשות 13:

אחרי לחץ ישראלי: "טראמפ עצר סיוע צבאי ללבנון"

טראמפ לרה"מ: מצפה להמשיך לעבוד עמך – אתה מבני בריתי הקרובים

טראמפ: "השארתי כוחות צבאיים בסוריה לבקשת ישראל וירדן"

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

עוד אמרו הבכירים לחדשות 13 כי לפני כחצי שנה גילתה משרד החוץ האמריקני כי נותר סכום של 12 מיליון דולר שהיה מיועד למנגנוני הביטחון הפלסטינים. הסכום לא קוצץ אך גם לא הועבר, ושגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, ובכירים ישראלים נוספים ביקשו מהאמריקנים להעביר את הכסף כדי לסייע למנגנוני הביטחון הפלסטינים שפועלים בתיאום עם צה"ל ועם שב"כ לסיכול פיגועים בגדה המערבית.

התשובה שקיבלו הישראלים מיועציו של טראמפ הייתה כי מדיניותו של הנשיא היא לקצץ את הסיוע לרשות הפלסטינית ולכן הנשיא הוא זה שצריך לאשר באופן אישי מהלך כזה של העברת כסף לרשות.

נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפ | צילום: רויטרס

בכירים בבית הלבן העלו את הסוגיה מול טראמפ. הנשיא דחה את הבקשה והבהיר כי המדיניות היא לא להעביר סיוע לפלסטינים כל עוד אלה מחרימים אותו ומסרבים לחזור לשולחן המשא ומתן. הבכירים האמריקנים ציינו כי יועציו של טראמפ הדגישו בפניו כי ישראל היא זו שביקשה שהכסף יעבור והבהירו כי "הנושא מאוד חשוב עבור נתניהו".

טראמפ לא השתכנע ואמר כאמור, ליועציו: "אם זה כל כך חשוב לנתניהו, אז שהוא ישלם לפלסטינים 12 מיליון דולר לפלסטינים". הכסף לא הועבר לפלסטינים. בבית הלבן סירבו להתייחס לפרטים בידיעה אך לא הכחישו אותם.