מולר בקונגרס: "חקירת טראמפ – מאתגריה הגדולים של הדמוקרטיה"

במהלך עדותו בבית המחוקקים האמריקני, הבהיר החוקר שהופקד על בחינת התערבות רוסיה בבחירות 2016, כי הדוח שפורסם לא זיכה את הנשיא. טראמפ: "ניסו להפליל נשיא תמים מאוד בפשע מפוברק"

זמן צפייה: 01:57

חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב: חודשיים לאחר שפרסם את הדוח בנוגע לקשר בין הנשיא טראמפ לממשל הרוסי, העיד היום (רביעי) התובע המיוחד רוברט מולר, בקונגרס האמריקני. לאחר שנתיים שבהם לא נשמע קולו של החוקר, ענה מולר על שאלות הנציגים במשך שבע שעות.

בפתח דבריו הבהיר מולר פעם נוספת כי הדוח שפורסם בחודש מאי האחרון, לא מזכה את הנשיא מאישומי שיבוש הליכי משפט, וכי טראמפ ניצל לרעה את כוחו הנשיאותי כדי לנסות ולפגוע במהלכה התקין של החקירה. מולר הוסיף: "החקירה הייתה אחד מאתגריה הגדולים של הדמוקרטיה האמריקנית".

כשנשאל לגבי שיתוף הפעולה של הנשיא טראמפ עם החקירה נגדו, השיב מולר כי על אף שהוא וצוותו חשבו כי קיים צורך הכרחי לקיים ריאיון עם הנשיא - האחרון סירב להיפגש עמו. כזכור, לאחר סירובו של טראמפ לקיים ריאיון עם מולר - ענה הנשיא על שאלות בכתב.

עוד בחדשות 13

דוח מולר: קומי פוטר כיוון שסירב להודיע שטראמפ אינו תחת חקירה

רוסיה על פרסום דוח מולר: "מעולם לא התערבנו בבחירות חיצוניות"

דרמה בארה"ב: מולר סיים את חקירת המעורבות הרוסית בבחירות

טראמפ בעצרת בחירות באוהיו
טראמפ בעצרת בחירות באוהיו | צילום: Getty Images

מולר התייחס בדבריו לנוהל משרד המשפטים האמריקני לפיו לא ניתן להעמיד לדין נשיא מכהן - והדרך היחידה להסירו מתפקיד היא לקיים הליך הדחה בבתי הקונגרס. מולר הצהיר, כבעבר, שהוא מכבד את נוהל המשרד - ועל כן החליט שלא להגיש נגד הנשיא כתב אישום. "לאחר שתסתיים כהונתו", העיר מולר. "יהיה ניתן להעמידו לדין". עם זאת, אם יבחר טראמפ לכהונה שנייה בבחירות 2020 - ההתיישנות על החשדות נגדו תפוג לפני שיעזוב את הבית הלבן.

במהלך הדיון בקונגרס, פתח הנשיא טראמפ במתקפה על מולר. "אז הדמוקרטים ואחרים יכולים לפברק פשע ולנסות להפליל בו נשיא תמים מאוד, וכשהוא נאבק נגד המתקפה הבוגדנית על האומה, קוראים לזה שיבוש הליכי משפט"? כתב באחד מציוציו הרבים בנושא. "טעות! למה רוברט מולר לא חוקר את החוקרים?"

בציוץ נוסף, ציטט טראמפ גם את כריס וולס, פרשן "פוקס ניוז" - ערוץ הידוע באהדתו את הנשיא, שאמר: "העדות בקונגרס היא מפלה לדמוקרטים ואסון למוניטין של רוברט מולר".

נשיא תחת חקירה

בחודש אפריל פרסם מולר את הדוח המצונזר, בנוגע לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016. מממצאי הדוח עולה כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פיטר את ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, לאחר שזה סירב להצהיר שטראמפ אינו נמצא תחת חקירה. אך מהמסקנות עלה כי הראיה הזו כשלעצמה אינה מוכיחה שיבוש הליכי משפט. מולר ציין בדוח, כי לקונגרס יש את היכולת לקבוע אם טראמפ אכן שיבש הליכים.

בדוח אף צוין כי טראמפ ביקש להסיר את מולר מתפקידו. טראמפ התקשר לעורך הדין לשעבר של הבית הלבן, דון מקגהאן, והורה לו להכריז כי מולר נמצא בניגוד עניינים - ועליו להיות מודח. מקגהאן סירב לבקשתו של טראמפ, ואמר כי הוא מעדיף להתפטר מאשר להוציא לפועל "טבח". גם עבור מקרה זה, נכתב כי "לא זוהתה התנהלות פלילית, וכי לא ניתן לקבוע כי הדבר היווה שיבוש הליכי משפט". כמו כן, כתב מולר כי ישנן 14 פרשות נוספות שהתגלו בחקירה - והועברו לטיפול של תובעים פדרליים.

ג'יימס קומי
ג'יימס קומי | צילום: רויטרס

בדוח צוינה תגובתו של הנשיא טראמפ כאשר גילה על מינויו של מולר לתפקיד החוקר המיוחד בפרשה: "אלוהים אדירים, נדפקתי, זה נורא. זה סוף הנשיאות שלי". כמו כן, עולה כי על אף שזוהו קשרים בין גורמים בקמפיין טראמפ לגורמים בעלי קשרים לממשל הרוסי, אין מספיק ראיות שיתמכו באישומים פליליים. עוד נכתב כי טראמפ לא זומן לתת עדות כיוון שהדבר היה עשוי ליצור עיכוב בהתקדמות החקירה.

מהדוח עוד עולה כי לבנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, היה קשר ישיר לאתר ההדלפות ויקיליקס במהלך קמפיין הבחירות. ויקיליקס העניקה לו גישה לאתר על מנת שיפרסם טורי דעה על הבחירות - והוא אישר מול צוות הקמפיין שהוא הצליח להשתמש בסיסמה לאתר בהצלחה. מנגד, לא נמצאו ראיות כי לטראמפ היה מידע קודם על הפגישה של בנו עם גורמים רוסיים במגדל טראמפ - במטרה למצוא מידע מכפיש על הילרי קלינטון.