דוח מולר: קומי פוטר כיוון שסירב להודיע שטראמפ אינו תחת חקירה

התובע המיוחד ציין בדוח כי ישנן ראיות לכך שנשיא ארה"ב ניסה אף להדיח אותו, וכששמע כי הוא יוביל את החקירה אמר: "נדפקתי, זה סוף הנשיאות שלי". למרות זאת, לא מדובר בשיבוש הליכי משפט

זמן צפייה: 02:02

החוקר המיוחד רוברט מולר פרסם הערב (חמישי) את הדוח המצונזר, בנוגע לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016. מממצאי הדוח עולה כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פיטר את ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, לאחר שזה סירב להצהיר שטראמפ אינו נמצא תחת חקירה. אך מהמסקנות עלה כי הראיה הזו כשלעצמה אינה מוכיחה שיבוש הליכי משפט. מולר ציין בדוח, כי לקונגרס יש את היכולת לקבוע אם טראמפ אכן שיבש הליכים.

בדוח אף צוין כי טראמפ ביקש להסיר את מולר מתפקידו. טראמפ התקשר לעורך הדין לשעבר של הבית הלבן, דון מקגהאן, והורה לו להכריז כי מולר נמצא בניגוד עניינים - ועליו להיות מודח. מקגהאן סירב לבקשתו של טראמפ, ואמר כי הוא מעדיף להתפטר מאשר להוציא לפועל "טבח". גם עבור מקרה זה, נכתב כי "לא זוהתה התנהלות פלילית, וכי לא ניתן לקבוע כי הדבר היווה שיבוש הליכי משפט". כמו כן, כתב מולר כי ישנן 14 פרשות נוספות שהתגלו בחקירה - והועברו לטיפול של תובעים פדרליים.

pic.twitter.com/222atp7wuB

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 18 באפריל 2019

לכתבות נוספות בנושא >> 

רוסיה על פרסום דוח מולר: "מעולם לא התערבנו בבחירות חיצוניות"

חרף סימני השאלה: החלטת מולר היא ניצחון ענק לטראמפ • פרשנות

דרמה בארה"ב: מולר סיים את חקירת המעורבות הרוסית בבחירות

בדוח צוינה תגובתו של הנשיא טראמפ כאשר גילה על מינויו של מולר לתפקיד החוקר המיוחד בפרשה: "אלוהים אדירים, נדפקתי, זה נורא. זה סוף הנשיאות שלי". כמו כן, עולה כי על אף שזוהו קשרים בין גורמים בקמפיין טראמפ לגורמים בעלי קשרים לממשל הרוסי, אין מספיק ראיות שיתמכו באישומים פליליים. עוד נכתב כי טראמפ לא זומן לתת עדות כיוון שהדבר היה עשוי ליצור עיכוב בהתקדמות החקירה.

מהדוח עוד עולה כי לבנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, היה קשר ישיר לאתר ההדלפות ויקיליקס במהלך קמפיין הבחירות. ויקיליקס העניקה לו גישה לאתר על מנת שיפרסם טורי דעה על הבחירות -והוא אישר מול צוות הקמפיין שהוא הצליח להשתמש בסיסמה לאתר בהצלחה. מנגד, לא נמצאו ראיות כי לטראמפ היה מידע קודם על הפגישה של בנו עם גורמים רוסיים במגדל טראמפ - במטרה למצוא מידע מכפיש על הילרי קלינטון.

התובע המיוחד רוברט מולר
התובע המיוחד רוברט מולר | צילום: רויטרס

בדוח נכתב כי היועץ לביטחון לאומי של טראמפ לשעבר, מייקל פלין, אמר בחקירתו כי הנשיא, ג'ארד קושנר והוא עצמו - פעלו מול מספר ממשלות זרות, כדי למנוע את ההחלטה נגד ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית במועצת הביטחון בחודש דצמבר 2016, בתקופת המעבר בין הבחירות לכניסת טראמפ לבית הלבן. פלין טען כי טראמפ וצוותו ראו בסיכול ההחלטה סוגיה משמעותית ביותר והעיד כי ג'ארד קושנר הוביל את הצוות שניסה לעכב את ההצבעה במועצת הביטחון או לסכל אותה לחלוטין.

כמו כן, הוסיף כי הוא בעצמו היה אחראי על הנסיונות לשכנע את רוסיה לעכב את ההצבעה או להצביע נגד. עוד אמר פלין בחקירתו כי הוא עמד בקשר עם השגריר רוסי בוושינגטון סרגיי קיסליאק, שלאחר כמה שיחות טלפון עידכן אותו שרוסיה לא תצביע נגד ההחלטה.

ויליאם בר, התובע הכללי
ויליאם בר, התובע הכללי | צילום: Getty Images

התובע הכללי של ארצות הברית, ויליאם בר, כינס מוקדם יותר מסיבת עיתונאים לקראת פרסום הדוח המצונזר של מולר ואמר כי בחנתי "עשרה פרקים שקשורים לנשיא טראמפ. החקירה מראה שאין קנוניה, הרוסים ניסו להתערב - אבל תודות לדוח אנחנו יודעים שלא היה לזה קשר לקמפיין טראמפ. הדוח לא מצא קשר בין הרוסים לשום אזרח אמריקני בנוגע לבחירות".

ג'יימס קומי
ג'יימס קומי | צילום: רויטרס

עוד אמר כי "לעורכי דינו של טראמפ הייתה ההזדמנות לקרוא את הדוח טרם פרסומו". אמירה זו של בר מעידה על שיתוף הפעולה בין משרד המשפטים לבית הלבן - מהלך שנוי במחלוקת שצפוי לעמוד במוקד הביקורת על הדוח. כמו כן, הוסיף בר כי "אני עומד להעביר את ההעתק הדוח לסנאט, לקונגרס ולעם האמריקני - באמצעות האתר של משרד המשפטים. כל האמריקנים צריכים להיות אסירי תודה על ממצאי הדוח".

הנשיא טראמפ הגיב לממצאי הדוח ואמר כי "זו תרמית, אסור שדבר כזה יקרה לנשיא נוסף". לפני פרסום הדוח, צייץ בחשבון הטוויטר שלו תמונה בהשראת הסדרה "משחקי הכס", כשברקע נכתב: "המשחק נגמר - אין קנוניה, אין מניעה. עבור השונאים והדמוקרטים מהשמאל הקיצוני". עוד קודם לכן, צייץ כי "זו התרמית הפוליטית הגדולה בכל הזמנים. בוצעו פשעים על ידי שוטרים מושחתים ועל ידי הדמוקרטים", וכן כי מדובר ב"הטרדה נשיאותית".

דונלד טראמפ
דונלד | צילום: רויטרס

מולר לא הצליח להסיק ששום פעילות חוקית לא התבצעה, בניגוד לקביעה של התבוע הכללי בר - שלא בוצע שיבוש. הדוח מצביע על כך שטראמפ לא הצליח לשבש הליכים, כיוון שהאנשים שכפופים לו לא נשמעו להוראות שנתן להם. כעת, סוגיית שיבוש ההליכים עוברת לידי הקונגרס - לו יש את היכולת לקבוע כי טראמפ אכן שיבש הליכים.