התובע הכללי האמריקני: טראמפ לא קשור למעורבות הרוסית בבחירות

ויליאם בר התייחס לדוח המצונזר של רוברט מולר בנוגע למעורבות הרוסית בבחירות 2016, והודה כי לעורכי הדין של הנשיא הייתה הזדמנות לקרוא את ממצאיו טרם פרסומו. טראמפ הגיב: "המשחק נגמר"

זמן צפייה: 03:34

התובע הכללי של ארצות הברית, ויליאם בר, כינס היום (חמישי) מסיבת עיתונאים לקראת פרסום הדוח המצונזר של החוקר המיוחד רוברט מולר הערב, בנוגע למעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016, ואמר כי "החקירה מראה שאין קנוניה, הרוסים ניסו להתערב - אבל תודות לדוח אנחנו יודעים שלא היה לזה קשר לקמפיין טראמפ. הדוח לא מצא קשר בין הרוסים לשום אזרח אמריקני בנוגע לבחירות".

עוד אמר כי "לעורכי דינו של טראמפ הייתה ההזדמנות לקרוא את הדוח טרם פרסומו". אמירה זו של בר מעידה על שיתוף הפעולה בין משרד המשפטים לבית הלבן - מהלך שנוי במחלוקת שצפוי לעמוד במוקד הביקורת על הדוח. כמו כן, הוסיף בר כי "אני עומד להעביר את ההעתק הדוח לסנאט, לקונגרס ולעם האמריקני - באמצעות האתר של משרד המשפטים. כל האמריקנים צריכים להיות אסירי תודה על ממצאי הדוח".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב לקראת פרסום הדוח וצייץ בחשבון הטוויטר שלו תמונה בהשראת הסדרה "משחקי הכס", כשברקע נכתב: "המשחק נגמר - אין קנוניה, אין מניעה. עבור השונאים והדמוקרטים מהשמאל הקיצוני". עוד קודם לכן, צייץ כי "זו התרמית הפוליטית הגדולה בכל הזמנים. בוצעו פשעים על ידי שוטרים מושחתים ועל ידי הדמוקרטים", וכן כי מדובר ב"הטרדה נשיאותית".

 

לכתבות נוספות בנושא >> 

רוסיה על פרסום דוח מולר: "מעולם לא התערבנו בבחירות חיצוניות"

חרף סימני השאלה: החלטת מולר היא ניצחון ענק לטראמפ • פרשנות

דרמה בארה"ב: מולר סיים את חקירת המעורבות הרוסית בבחירות

 

בדוח של מולר נטען כי על אף שזוהו קשרים בין גורמים בקמפיין טראמפ לגורמים בעלי קשרים לממשל הרוסי, אין מספיק ראיות שיתמכו באישומים פליליים, וכי הנשיא טראמפ לא זומן לתת עדות, כיוון שהדבר היה עשוי ליצור עיכוב בהתקדמות החקירה. לפי מספר ראיות בדוח, טראמפ ידע על שיחות של היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין עם שגריר רוסיה בארצות הברית, אך הן לא חד משמעיות ולא ניתן לבסס עליהן טענה לשיבוש בבחירות.

כאמור, הדוח של מולר צפוי להיות מצונזר עד מצונזר מאוד. חברים במפלגה הדמוקרטית ממשיכים לטעון כי בר, שאותו מינה טראמפ, מסייע לרפובליקנים. מוקדם יותר דווח ב"ניו יורק טיימס" כי בימים האחרונים נערכו מספר שיחות בין משרד המשפטים לבית הלבן בנוגע לדוח, והיום הטענות קיבלו חיזוק לאחר שהודה בר כי עורכי דינו של הנשיא קיבלו הזדמנות לעבור על ממצאיו.

וויליאם בר, התובע הכללי הבא של ארה"ב
ויליאם בר, התובע הכללי credit="Getty Images

לפני כשלושה שבועות, בתום חקירת משרד המשפטים האמריקני, ביקשה רוסיה להבהיר כי "מעולם לא התערבה בענייני פנים של מדינות אחרות או בבחירות של אף מדינה". עם זאת, טענו ברוסיה כי לא קראו את הדוח ולכן אינם יכולים להגיב למסקנותיו. כמו כן, מסר הקרמלין כי רוסיה מוכנה לחזק את היחסים עם ארצות הברית וכרגע הכדור נמצא בידי האמריקנים. ממשרד החוץ הרוסי נמסר: "אנו מקווים שארה"ב תכיר רשמית שלא הייתה שום קנוניה בין קמפיין טראמפ לרוסיה. הצענו שוב ושוב לארה"ב למסד קבוצת עבודה משותפת בנוגע לביטחון סייבר".

במהלך החקירה שנמשכה קרוב לשנתיים, הגיש מולר כתבי אישום נגד 37 בני אדם, הגיע לשבע עסקות טיעון ולהרשעה אחת. בין הנאשמים היו מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ, היועץ לשעבר לביטחון לאומי ויועצים נוספים. כתבי אישום הוגשו גם נגד מספר אזרחים רוסים בגין מעורבות בפרשה, אך מולר לא הצליח להביא הוכחות חד משמעיות לכך שהנשיא טראמפ ידע על המעשים.

דונלד טראמפ. יעביר את השגרירות לי-ם?
דונלד | צילום: רויטרס

מתקציר דוח החקירה של מולר שפורסם בחודש שעבר, עלה כי לא נמצאו הוכחות חד משמעיות לכך שהנשיא טראמפ ידע על המעורבות הרוסית בבחירות 2016, וכן כי לא שיבש הליכי חקירה כאשר פיטר את ראש ה-FBI ג'יימס קומייש לציין כי הדוח אינו חד משמעי, וגם לא מזכה את טראמפ, וכן כי תקציר הדוח נכתב על ידי בר - שמונה לפני מספר חודשים, לאחר שקודמו בתפקיד, ג'ף סשנס, סירב להתערב ולסגור את החקירה.

למרות זאת, מהבית הלבן נמסר: "ממצאי הדוח מזכים באופן מוחלט את הנשיא". גם טראמפ עצמו העביר מסר דומה בעמוד הטוויטר שלו, וכתב: "לא הייתה מעורבות רוסית בקמפיין בחירות 2016 ולא שיבשתי הליכי חקירה, הדוח מוכיח זאת לחלוטין".

סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, אמר כי "האמריקנים צריכים לקבל בברכה את זיכויו של טראמפ בדוח של התובע המיוחד רוברט מולר". בהצהרתו הוסיף פנס כי מולר "אישר את מה שהנשיא אמר לכל אורך הדרך - לא הייתה קנוניה בין רוסיה לקמפיין הבחירות". פנס חתם את דבריו במילים "זהו יום נהדר לאמריקה".