אמריקה מדממת: 251 תקריות ירי אירעו מאז תחילת 2019

הטבח בטקסס שגבה את חייהם של 20 בני אדם והאירוע באוהיו שבו נהרגו 9 אנשים אינם חריגים: מדי יום מתרחש בארה"ב לפחות אירוע ירי המוני אחד. רבים תולים את האשמה בתרבות הנשק הרווחת במדינה

זמן צפייה: 03:13

שני אירועי הירי שהתרחשו ביממה האחרונה באוהיו ובטקסס שבארצות הברית אינם חריגים: מאז תחילת 2019 התרחשו במדינה 251 אירועי ירי המוני – בהם נהרגו כ-250 בני אדם ונפצעו מאות נוספים. רבים מפנים את האצבע כלפי תרבות הנשק הרווחת במדינה ומעוגנת בחוקה האמריקנית. הנושא הופיע גם במניפסט שכתב החשוד בירי בטקסס: "ל'קומרדים' האירופים אין את הגישה לנשק שתאפשר להם להדוף את הפלישה לארצותיהם, ואין להם ברירה אלא לצפות במדינותיהם בוערות".

הבוקר דיווחו במדינת אוהיו שבארצות הברית על אירוע ירי שהתרחש בעיר דייטון. על פי הדיווחים, היורה ניסה להיכנס לבר בשם Ned Peppers Bar שבעיר ולאחר שסורבה כניסתו, החל לירות לעבר המבלים במקום. כתוצאה מכך עשרה בני אדם נהרגו, ונוספים נפצעו. כוחות סיוע רבים הוזעקו למקום, ודווח כי יורה בודד נעצר על ידי הרשויות.

עוד בחדשות 13:

שעות לאחר הירי בטקסס: "לפחות 10 הרוגים באירוע ירי באוהיו"

"אמריקה נרקבת מבפנים": המניפסט הגזעני של החשוד בירי מטקסס

ארה"ב: לפחות 20 הרוגים באירוע ירי במתחם קניות בטקסס

זירת הירי באוהיו
זירת הירי באוהיו | צילום: טוויטר

אתמול פרסם החשוד בירי בטקסס, שגבה את חייהם של 20 בני אדם, מניפסט בו הוא מפרט את סיבותיו לירי. "אני תומך ביורה במסגד בניו זילנד", הבהיר פטריק קרסיוס בן ה-21 בפתח דבריו. "המתקפה הזאת היא תגובה לפלישה ההיספאנית לטקסס. אני מגן על ארצי מפני השינוי התרבותי והאתני שהם מביאים. הילידים האמריקנים לא לקחו ברצינות את הפלישה האירופית – ותרבותם נחרבה".

"בקצרה אומר: אמריקה נרקבת מפנים, ויהיה כמעט בלתי אפשרי לשנות זאת בדרכי שלום", המשיך. "התאגידים מזהמים את הסביבה שלנו, ותרבות הצריכה מייצרת טונות של פסולת פלסטיק ואלקטרוניקה. אני אוהב את חבריי האמריקנים, אבל לעזאזל הם עקשנים מכדי לשנות את אורח החיים שלהם. הצעד ההגיוני הבא יהיה להקטין את גודל האוכלוסייה – אם ניפטר ממספיק בני אדם, אורח החיים שלנו יהפוך למזיק פחות".

כאמור, אתמול נהרגו לפחות 20 בני אדם וכ-26 נפצעו באירוע ירי במרכז קניות באל פאסו, טקסס, באירוע הירי החמור ביותר שהתרחש השנה בארצות הברית. היורה נעצר, ועל פי מפקד המשטרה המקומית, גרג אלן, בידי הרשויות יש מניפסט נגד מהגרים שהחשוד כתב, מה שמחזק את החשד כי מדובר בפשע שנאה. לצד זאת, מקורות המעורים בפרטי החקירה מסרו לרשת ABC כי היורה אמר לחוקריו כי "רצה להרוג כמה שיותר מקסיקנים".

זירת אירוע הירי בווירג'יניה ביץ' | צילום: גטי אימג'ס

בשבוע שעבר נהרגו שלושה בני אדם באירוע ירי המוני שהתרחש ב"פסטיבל השום" השנתי בעיירה גילרוי שבקליפורניה, מדרום לסאן פרנסיסקו. 15 בני אדם נפצעו. לפי דיווחים, אחד ההרוגים הוא ילד בן שש.

הירי החל בסמוך לשעה 19:00 בערב שעון ארצות הברית, בעת שבפסטיבל נכחו מאות אנשים. על פי הדיווחים, עשרות בני אדם נוספים נפצעו. היורה נהרג, ובנתיחת הגופה התברר כי הוא מת כתוצאה מפצעי ירי שגרם לעצמו - ולא מירי השוטרים, כפי שנטען תחילה.

אירוע ירי בפסטיבל אוכל בקליפורניה
אירוע ירי בפסטיבל אוכל בקליפורניה | צילום: טוויטר

בחודש מאי נהרגו 12 בני אדם ולפחות ארבעה נוספים נפצעו לאחר שעובד עירייה, שככל הנראה פוטר, פתח באש באמצעות אקדח לעבר עמיתיו לעבודה, במחלקת העבודות הציבוריות בבניין העירייה של העיר וירג'יניה ביץ'. החשוד נורה למוות על ידי כוחות המשטרה. נסיבות האירוע עדיין בבדיקה. מהבית הלבן נמסר כי "הנשיא טראמפ תודרך לגבי המצב וממשיך להתעדכן בהתפתחויות".

לפי מפקד המשטרה, ג'יימס קרברה, החשוד, אותו כינה אדם "ממורמר", עבד במקום במשך זמן רב. הוא השתמש באקדח בעל משתיק קול ובמספר רב של מחסניות במהלך הירי. "הקורבן הראשון היה אדם שישב ברכבו מחוץ לבניין. לאחר מכן, היורה נכנס לבניין והחל לירות מיד וללא אבחנה", אמר. "התנהל קרב יריות ארוך בין היורה לבין ארבעה שוטרים, שמנעו טבח גדול יותר".

הלווית לורי גילברט קיי, שנרצחה בבית כנסת בקליפורניה
הלווית לורי גילברט קיי, שנרצחה בבית כנסת בקליפורניה | צילום: החדשות 13

בחודש אפריל נכנס ג'ון ארנסט בן ה-19 לבית כנסת של חב"ד בעיירה פאוויי בסן דייגו, קליפורניה, ופתח באש לעבר המתפללים, ורצח את חברת הקהילה היהודית לורי גילברט קיי בת ה-60. נוסף לכך, הוא פצע שלושה בני אדם, ביניהם הרב מנדל גולדשטיין ונויה דהן בת השמונה. על פי האישומים נגדו, הכוללים 109 סעיפים של פשע שנאה, "המניע למעשים אלה היה במפורש שנאה כלפי קהילות יהודיות". על פי האישומים נגדו, הוא עשוי לקבל עונש מוות.

ללווייתה של לורי הגיעו מאות בני אדם, בהם גם הרב גולדשטיין, עליו לפי העדויות הגנה בגופה. האנה, בתה של קיי לבשה שמלה ורודה שהייתה שייכת לאמה, לזכר אישיותה הססגונית של אמה. "היא הייתה אמא יוצאת מן הכלל", ספדה הבת. "היא הייתה החברה הכי טובה שלי ופרטנרית לריקוד. הקשר בינינו היה קסום".