שגרירת ארה"ב בקייב לשעבר העידה נגד טראמפ: "חשה מאויימת"

מארי יובנוביץ' הותקפה בחריפות על ידי נשיא ארה"ב במהלך מתן עדותה, שאמר עליה ש"בכל מקום שאליו הגיעה - נהיה רע". אדם שיף ציין כי דבריו עלולים להוות הטרדת עד: "לוקחים את הנושא ברצינות"

זמן צפייה: 00:16

שגרירת אוקראינה לשעבר, מארי יובנוביץ', העידה היום (שישי) נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסגרת הליך ההדחה נגדו. בזמן העדות, טראמפ תקף אותה בחריפות בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "כל בכל מקום שהיא הגיעה אליו נהיה רע". יובנוביץ', בצעד חריג, הוזמנה להגיב בזמן אמת לדבריו - ואמרה ש"זה מאוד מאיים". אדם שיף, בכיר בוועידה המיוחדת למודיעין בבית הנבחרים שמפקח על הליך ההדחה, ציין כי דבריו עלולים להוות הטרדת עד.

יובנוביץ' הוסרה מתפקידה במאי האחרון בהוראה ישירה של טראמפ, ולטענתה ללא כל סיבה או הסבר מספק. השגרירה לשעבר התייחסה גם להסרתה מהתפקיד ואמרה כי "האירועים האלה צריכים להדאיג כל מי שיושב בחדר. שגרירים הם סמל לארה"ב בחו"ל, הם הנציגים של הנשיא".


"בכל מקום שהיא הגיעה אליו נהיה רע", כתב טראמפ, "היא התחילה בסומליה, איך זה הלך? אחר כך התקדמה לאוקראינה, שם הנשיא לא ציין אותה לטובה. זאת זכותו המלאה של הנשיא למנות שגרירים". בבית הלבן התנערו מהציוץ החריג והוציאו הודעה כי הדברים שכתב לא היוו הטרדת עד אלא פשוט דעתו של הנשיא בלבד.

בתגובה לדברים שכתב טראמפ על עבודתה בסומליה אמרה יובנוביץ' כי "אני לא חושבת שיש לי כזה כוח בשום מקום בעולם. אני חושבת שאיפה ששירתתי במשך השנים אני ואחרים עשינו דברים טובים בשביל ארה"ב וגם בשביל המדינות שבהן שירתתי".

טראמפ בהצהרה על חיסול אל-בגדדי
נשיא ארה''ב טראמפ | צילום: חדשות 13

כשמריה נשאלה על ידי אדם שיף מה ההשפעה של התנהגות טראמפ על רצונם של אנשים אחרים להעיד היא אמרה: "אני לא יודעת מה הנשיא מנסה לעשות, אבל לדעתי האפקט זה להיות מאיים". שיף אמר לה בתגובה כי "אני רוצה שתדעי שחלק מאיתנו לוקחים הטרדת עד מאוד מאוד ברצינות". בהמשך, הצהיר שיף כי המתקפה של טראמפ על יובנוביץ' היא חלק מדפוס של הטרדת עדים. לדבריו, מדובר גם ב"ניסיון להפריע לחקירה ולעשיית הצדק".

מהבית הלבן נמסר בתגובה כי "הציוץ של טראמפ על יובנוביץ' אינו הטרדת עד, אלא דעתו האישית".

בתוך כך, רוג’ר סטון, מקורבו של טראמפ, הורשע במתן עדות שקר בעדות שמסר על קשריו עם וויקיליקס בחקירת מולר. זאת, לאחר שנעצר בינואר השנה והואשם בהדחת עד, שיבוש הליכי חקירה ומתן עדות שקר