קו סודי הותקן והטלפון צלצל: כך התפספסה שיחת טראמפ-רוחאני

ב"ניו יורקר" דווח כי בשולי העצרת הכללית, נשיא צרפת הגיע אל המלון שבו שהה רוחאני ואנשיו התקינו קו מאובטח לשיחה בין המנהיגים. נשיא ארה"ב עלה על הקו, אך עמיתו האיראני סירב לצאת מחדרו

זמן צפייה: 01:25

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הלך בשבוע שעבר לפגוש את עמיתו האיראני חסן רוחאני בשולי העצרת הכללית של האו"ם. זאת, במטרה לתווך שיחת טלפון בינו ובין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אך רוחאני סירב להשתתף בשיחה. כך פורסם אמש (שני) ב"ניו יורקר".

על פי הדיווח, מקרון הגיע אל המלון ה"מילניום הילטון", אחד משלושת המקומות היחידים שבהם יכול היה לשהות רוחאני בשל הסנקציות שהטילה עליו ארצות הברית, עם צוות טכנאים. זאת, על מנת להקים קו מאובטח בחדר הישיבות בקומה שבה שהה רוחאני בשעה 21:30. השיחה הייתה אמורה להיות השיא של יממה שבה שוחחו עם רוחאני מנהיגי מדינות רבים, בהם בריטניה, יפן וגרמניה. "זה היה רק משחק להביא את איראן לפגישה ללא התחייבויות מצד טראמפ", אמר זריף ל"ניו יורקר".

לפי הדיווח, שיחת הטלפון הגיעה, טראמפ היה על הקו בדיבורית, מקרון ענה לשיחה, אך רוחאני לא יצא מחדרו כדי להשתתף גם הוא בשיחה. "בחודשים האחרונים פעלו בניו יורק לגרום לאיראן להתחייבויות נוספות בתמורה להקלת הסנקציות מצד ארה"ב", אמר דיפלומט צרפתי ל"ניו יורקר". "ערכנו סידורים למקרה שהשיחה תתקיים, אך זה לא קרה". למחרת, טראמפ הודיע על איסור כניסה של בכירים איראניים ומשפחותיהם לארה"ב.

מוקדם יותר באותו היום, מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, הפצירו ברוחאני לשוחח עם טראמפ. שיחתם תועדה במצלמות, ובה הם נשמעים אומרים: "אם הוא עוזב מבלי לפגוש את טראמפ, בכנות, זו הזדמנות אבודה", מסר מקרון למתורגמן של רוחאני. עוד נאמר כי "הוא לא יחזור בעוד כמה חודשים - וטראמפ לא יגיע לביקור בטהראן".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

דיווח: טראמפ לחץ על ר"מ אוסטרליה לסייע בערעור דוח מולר

דפוס פעולה קבוע? "גישה לשיחות בין טראמפ למנהיגים הוגבלה"

טראמפ: "אני רוצה לפגוש את איש המודיעין שמאשים אותי"

בשלב הזה צחק רוחאני, ומקרון הוסיף: "עליכם להיפגש עכשיו", וג'ונסון הוסיף: "שניכם צריכים להיות בשני צידי בריכת השחייה - ולקפוץ פנימה באותו הזמן".

המשימה של מקרון, לפי הדיווח, הייתה להבטיח הסכם בעל פה של שני הצדדים על תוכנית המורכבת מארבע נקודות שיהוו את הבסיס להמשך עבודה משותפת, וימנעו מתיחות ומלחמה במזרח התיכון.