הירי בבית הכנסת: "הגיע לבצע החייאה - וגילה שמדובר באשתו"

לורי גילברט קיי, שנרצחה באירוע הירי בסן דייגו, הותירה אחריה בעל ובת בגיל 22. בעלה הרופא הגיע לזירה, וכשגילה שאשתו נורתה - התעלף. "במותה העלתה מודעות לבעיית האנטישמיות"

זמן צפייה: 01:50

לורי גילברט קיי בת ה-60, שנרצחה באירוע הירי בבית חב"ד בסן דייגו, קליפורניה, בזמן שהגנה בגופה על הרב, הותירה אחריה בעל ובת בגיל 22. כך סיפרה היום (ראשון) רונית לב לרשת CNN, חברתה של קיי וחברה בקהילה היהודית המקומית.

לב סיפרה כי קיי הגיעה לבית הכנסת בבוקר יום שבת כדי להגיד קדיש על אימה שנפטרה בחודש נובמבר. בעלה של קיי הוא רופא, וכששמע על הירי מיהר למקום כדי לסייע ולבצע פעולות החייאה בנפגעים. לטענתה של לב, כאשר הבין שאשתו היא אחת הקורבנות, הוא התעלף.

עוד בחדשות 13:

הפצוע מהירי בבית חב"ד: "הוא כיוון עלי את האקדח והתחיל לירות"

היורה בבית הכנסת בקליפורניה: לאומן לבן שפרסם מניפסט אנטישמי

לורי בת ה-60 נרצחה במתקפת הירי: "הגנה על הרב בגופה"

לורי גילברט קיי, הנרצחת במתקפת הירי בבית חב''ד בקליפורניה | צילום: טוויטר

"היא לא מתה מוות מיותר", אמרה לב, "היא מתה כדי העלות מודעות לבעיית האנטישמיות וכדי להביא טוב לעולם הזה. אם אלוהים שם מלאך על הפלנטה הזו, הרי זאת לורי".

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, התייחס למתקפת הירי וספד ללורי: "תנחומי העמוקים למשפחתה של לורי גילברט קיי, 'אשת חיל' אמיתית. מתפלל להחלמה מהירה לפצועים במתקפה בפאווי. קהילת חב"ד תחזור חזקה מתמיד, אם כי בלב כבד. אנטישמיות לעולם, אבל לעולם לא תנצח". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו.

כאמור, הבוקר פורסם בתקשורת האמריקנית שקיי היא הנרצחת במתקפת הירי. לטענת עדים לאירוע, קיי הגנה בגופה על הרב של בית חב"ד, מנדל גולדשטיין, שנפצע גם הוא מהירי. שני אנשים נוספים נפצעו, כאשר על פי דיווחים מקומיים הם נויה דהן בת השמונה והדוד שלה אלמוג פרץ בן ה-31. על פי משרד החוץ הישראלי, השניים עברו משדרות לסן דייגו לפני מספר שנים.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, חגג אתמול את המימונה עם אביו של פרץ וסבה של נויה בשדרות. "לצערי הטרור מגיע לכל מקום בעולם, גם לשדרות וגם לבית כנסת בסן דייגו", אמר דוידי. "משפחת פרץ היקרה חוותה את טרור הקסאמים בשדרות ואמש לצערנו אלמוג ונויה נפצעו מירי המחבל הנפשע בסן דייגו. כבר אנחנו שומעים את סיפור הגבורה של אלמוג שהבריח ילדים לאחד החדרים וכך הציל אותם. נמשיך להיות בקשר עם המשפחה ולסייע בכל מה שיצטרכו. אני שולח תנחומים למשפחה של לורי גילברט קיי שנרצחה בפיגוע ומחזקים את הקהילה היהודית הענפה והחשובה בסן דייגו".

נויה דהן בת השמונה, נפצעה באירוע הירי בבית חב''ד בקליפורניה | צילום: טוויטר

במהלך הלילה, שריף העיירה פאווי, שבה התרחש אירוע הירי, חשף את זהות הצעיר המפגע: ג'ון ארנסט, תושב סן דייגו בן 19. כמו כן, ציין השריף כי ארנסט נחקר בחודש שעבר בחשד להצתת מסגד, אולם אין לו עבר פלילי. על פי דיווחים מקומיים, הוא פרסם ברשתות החברתיות מניפסט אנטישמי, וייתכן כי הושפע מהטבח שאירע במסגדים בניו זילנד.

במניפסט תיאר אנרנסט רעיונות של עליונות הגזע הלבן ואנטישמיות, וטען כי אין יהודים חפים מפשע: "כל יהודי אחראי לרצח העם המתוכנן בגזע האירופי. הם פועלים כיחידה אחת, ולכל יהודי התפקיד שלו בשעבוד גזעים אחרים סביבו, בין אם במודע או בתת מודע. פשעיהם אין-סופיים. יהודים צריכים ללכת לגיהנום עבור פשעיהם, אני אשלח אותם לשם".

ג'ון ארנסט, הצעיר שביצע את הירי בבית חב''ד בקליפורניה
ג'ון ארנסט, הצעיר שביצע את הירי בבית חב''ד בקליפורניה | צילום: החדשות 13

על פי חקירת האירוע, ארנסט  הגיע למקום בלבוש שחור כשהוא חובש קסדה, וביצע את הירי באמצעות אקדח. הוא ירה תחילה בגילברט קיי, שהגנה בגופה ברב גולדשטיין, שנורה גם הוא. פרץ נורה ברגל ודהן נפגעה ככל הנראה מרסיסים.

כשארנסט ניסה לטעון את הנשק, הוא נתקע. בשלב זה, אדם שהיה במקום הסתער על היורה וניסה להשתלט עליו, ואיש ביטחון שלא היה בתפקיד התחיל לרדוף אחריו, ניסה לירות בו, אך ארנסט נכנס לרכב ונמלט. זמן קצר לאחר מכן, היורה התקשר בעצמו למשטרה כדי לדווח על המעשה, ונעצר ברכבו ללא כל התנגדות. על פי דיווחים, ייתכן ונמנע אסון גדול יותר מאחר שברשות היורה היה גם M-16 ומחסניות רבות.

המשטרה חוסמת את הכביש הסמוך לבית חב''ד שבו התרחש הירי
המשטרה חוסמת את הכביש הסמוך לבית חב''ד שבו התרחש הירי | צילום: ריוטרס