למרות לחצי ישראל: "טראמפ העביר כספי סיוע ביטחוני ללבנון"

לאחר התפטרות רה"מ חרירי, הבהיר הבית הלבן כי ישהה העברת 105 מיליון דולר לביירות. גורמים אמריקנים מסרו לAP כי לאחרונה הועבר בחשאי הסכום בטיעון כי צבא לבנון מגן על המדינה מפני חזבאללה

זמן צפייה: 02:39

למרות לחצי ישראל, ממשל טראמפ העביר בימים האחרונים כספי סיוע בטחוני בגובה 105 מיליון דולר ללבנון, כך על פי שלושה גורמים בקונגרס האמריקני לסוכנות הידיעות AP. הדיווח מנוגד למה שדווח בחודש שעבר, כאשר גורמים בממשל מסרו כי התקבלה ההחלטה לעקב את כספי הסיוע. הבית הלבן לא סיפק לכך הסבר.

עיקוב העברת התקציב גרם לתסכול במועצה לביטחון לאומי, שם האמינו כי התקציב לרכישת ציוד צבאי אמריקני הוא הכרחי לשמירת היציבות ברקע ההפגנות והמתיחות במדינה.

חברי קונגרס פרו-ישראלים טענו כי העברת הסיוע אינה ראויה מכיוון חזבאללה חדר לשורות צבא לבנון, אך במחלקת המדינה ובפנטגון דוחים טענה זו – וגורסים כי צבא לבנון הוא הגורם היחיד המגן על ריבונות המדינה מפני ארגון הטרור.

עוד בחדשות 13:

אחרי לחץ ישראלי: "טראמפ עצר סיוע צבאי ללבנון"

בכיר אמריקני עונה לישראל: "הסיוע לצבא לבנון – השקעה טובה"

"ישראל למערב: התנו הסיוע ללבנון בכך שתפעל נגד פרויקט הטילים"

חייל לבנוני מסתכל במשקפת על חוות שבעא בגבול לבנון
חייל לבנוני מסתכל במשקפת על חוות שבעא בגבול לבנון | צילום: רויטרס

לפני כשלושה שבועות אמר עוזר שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון דיוויד שנקר, בעת ביקורו בישראל, כי בניגוד לעמדת ישראל, ממשל טראמפ סבור כי "הסיוע לצבא לבנון הינו השקעה טובה". "אנחנו סומכים על צבא לבנון וחושבים שהוא שותף חשוב במלחמה בקיצונים אסלאמיים", הוסיף שנקר. "אנו מקשיבים לבת בריתנו ישראל וניקח את בקשתם בחשבון".

שנקר הבהיר כי בניגוד לדיווחים, הסיוע לצבא לבנון, שעומד על 105 מיליון דולרים בשנה, לא הוקפא. לדבריו, הסיוע ללבנון עובר בחינה - אולם עד כה אין סיוע שהיה אמור להיות מועבר ולא הועבר ואין ציוד צבאי שהיה אמור להימסר ולא נמסר.

בתחילת חודש נובמבר, כאמור, שני גורמים אמריקנים מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי ארצות הברית לא תעביר ללבנון סיוע ביטחוני בסך של 105 מיליון דולרים. זאת, יומיים לאחר התפטרות ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי. על פי הדיווח, מחלקת המדינה הודיעה לקונגרס שההחלטה התקבלה על ידי הבית הלבן והמועצה לביטחון לאומי, אך לא סיפקה הסבר למהלך. ממחלקת המדינה לא נמסרה תגובה.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

אחד מהגורמים טען כי הוא סבור שהסיוע ללבנון נחוץ, היות שהמדינה נאבקת בחוסר יציבות כתוצאה מהמצב הפוליטי ומהמתיחות באזור. לדבריו, חשוב במיוחד לחזק את צבא לבנון, ועצירת הסיוע עלולה לסלול את הדרך לרוסיה - שכבר חיזקה את השפעתה בסוריה, לאחר הודעת טראמפ על הסגת הכוחות האמריקניים.

כמה ימים קודם לכן, טענו פקידים ישראלים בכירים כי ישראל העבירה מסרים לארה"ב ולמדינות מערביות נוספות, לפיהם יש להתנות את המשך הסיוע הכלכלי ללבנון בפעולה של ממשלת לבנון נגד פרויקט הטילים המדוייקים של חזבאללה ובהרחקת הארגון ממוקדי הכוח בממשלה