היסטוריה בארה"ב: רכב חלל מאויש של "SPACE X" שוגר לחלל

בפעם הראשונה אי פעם, רכב חלל שפותח על ידי חברה אזרחית שוגר לתחנה הבין-לאומית כשעליו אסטרונאוטים. המסע של "דרגון" ליעד יימשך כ-19 שעות. מדובר בהמראה ראשונה לחלל מאדמת ארה"ב מאז 2011

זמן צפייה: 00:57

רכב חלל שפותח בחברה האזרחית "ספייס אקס" שוגר הערב (שבת) לחלל כשעליו אסטרונאוטים, ממתקן השיגור בקייפ קנוורל שבפלורידה. השיגור אמור היה להיעשות ביום רביעי, אך נדחה בשל תנאי מזג האוויר. הפעם האחרונה שאסטרונאוטים שוגרו ממתקן שיגור זה הייתה בשנת 2011 על גבי מעבורת חלל. במקומן, נאס"א נתנה רישיונות לחברות פרטיות לפתח את רכבי השיגור החדשים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו: "אם לא נשמור על הכללים – נצטרך לחזור להגבלות במשק"

אחד השוטרים מאירוע הירי בי-ם: "השוטר השני כנראה נבהל וירה"

"יצאתי משם בנס": מסע הבריחה של הנער מכת "לב טהור"

שיגור האסטרונאוטים ברכב של ספייס אקס לחלל
שיגור האסטרונאוטים ברכב של ספייס אקס לחלל | צילום: נאס''א
שיגור רכב החלל של ספייס אקס
שיגור רכב החלל של ספייס אקס | צילום: רויטרס

רכב החלל החדש נקרא "דרגון", הוא פותח על ידי חברת החלל של אילון מאסק, שגם תשתמש בטיל השיגור שלה הממחזר את עצמו, "פלקון 9". שני האסטרונאוטים שישוגרו ב"דרגון" הם דאג הארלי ובוב בנקן. הארלי, הקפטן, היה זה שהטיס את משימת מעבורת החלל האחרונה אי פעם ויטיס עכשיו את משימת החלל הראשונה של ה"דרגון" ומבחינתו זוהי סגירת מעגל: "אי אפשר היה להאמין שאחרי תשע שנים נהיה במקום שבו אנחנו נמצאים במובנים מסוימים וזה טוב יותר מכפי שיכולתי לדמיין".

דונלד טראמפ ומייק פנס צופים בשיגור
דונלד טראמפ ומייק פנס צופים בשיגור | צילום: רויטרס

רכב החלל של "ספייס אקס" לא דומה כלל למעבורות הישנות שהכרנו, כעת, את אינספור המכשירים מחליף צג מגע שעושה את הכול. בנקן והארלי הם חברים ותיקים, בוגרי קורס שנת 2000 של נאס"א וכל אחד מהם נשא אישה שהוכשרה כאסטרונאוטית איתם באותו קורס.

ה"דרגון" נוסה עד כה במשימות לא מאוישות שבהן הביא ציוד לתחנת החלל הבין-לאומית. מחר זו תהיה המשימה המאוישת הראשונה שלו. הלילה אחרי השיגור יתנתקו טיל ה"פלקון" והמאיצים מקפסולת ה"דרגון" וינחתו בים לשימוש חוזר. הקפסולה תמשיך עוד 19 שעות לבדה בחלל עד שתעגון בתחנת החלל הבין-לאומית.