קושנר: "אם הפלס' לא יעמדו בתנאים - לא צריך להכיר בהם כמדינה"

יועצו של נשיא ארה"ב התייחס בריאיון ל-CNN לתוכנית המאה, ואמר כי אם הרשות הפלסטינית לא תקבל את תנאיה, כמו שיפור הדמוקרטיה, "לא נוכל לגרום לישראל לקחת סיכון ולהכיר בהם כמדינה"

זמן צפייה: 01:12

יועצו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, התראיין אמש (ראשון) לרשת CNN והתייחס שוב לתוכנית המאה של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"אם הפלסטינים רוצים חיים טובים יותר, כעת יש לנו מסגרת לכך", אמר קושנר. "אם הם חושבים שהם לא יכולים לעמוד בתנאים שלה, אני לא חושב שאנחנו יכולים לגרום לישראל לקחת סיכון ולהכיר בהם כמדינה, ולאפשר להם שלטון עצמי, כי הדבר היחיד שמסכן יותר מהמצב הנוכחי הוא מדינה כושלת".

ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

קושנר התייחס בכך לתנאים שהציבה התוכנית לפלסטינים, הקשורים לדמוקרטיה ולמלחמה בשחיתות. "הפלסטינים לכודים תחת השלטון שיש כעת", הסביר. "מדינת משטרה, לא בדיוק דמוקרטיה משגשגת".

אתמול, התייחס קושנר בריאיון לתוכנית המאה וקרא לפלסטינים להציע חלופות למפה שהציג דונלד טראמפ, אם אינם מרוצים ממנה, אך הבהיר כי עמדת הממשל האמריקני בנוגע לגבולות ישראל שהתקבעו ב-25 השנים האחרונות - לא ישתנו. לכן, עליהם להיות מציאותיים ולעשות ויתורים.

לטענת חתנו של טראמפ, בזכות היוזמה המדינית, "ההתנחלויות לא יפונו, ובתמורה ההתרחבות בגדה תופסק". קושנר הוסיף כי תהליך הדיונים עם ישראל לגבי סימון האזורים שיסופחו יימשך כמה חודשים, וציין כי "אם הפלסטינים רוצים לשבת למשא ומתן - ישראל תהיה מוכנה לפשרות". לדבריו, "זו ההזדמנות האחרונה שלנו להקים מדינה פלסטינית".

אבו מאזן ושרי החוץ של מדינות ערב בכינוס הליגה הערבית בקהיר | צילום: רויטרס

ריאיון לכלי התקשורת הסעודי "MBC" אמר קושנר כי הוא נפגש עם הרבה ממנהיגי מדינות ערב, וכולם "דאגו מאוד לעם הפלסטיני". הוא הסביר כי המנהיגים רוצים שהפלסטינים יחיו חיים טובים יותר והם דחפו את ארצות הברית שיוציאו את תהליך השלום מהקיפאון שבו הוא נמצא.

"אנחנו לא יכולים להכריח את הפלסטינים לרצות שלום", אמר קושנר. "אבל כל מה שאנחנו יכולים לעשות זו לבנות מסגרת שאם ההנהגה הפלסטינית תרצה בה או שהפלסטינים עצמם ירצו אותה, אז ההצעה הזאת מונחת על השולחן". בנוסף על כך, קושנר נשאל מה יקרה עם הפלסטינים יסרבו להמשיך בתוכנית או לא ירצו להיכנס למשא ומתן, על כך ענה יועצו של טראמפ כי מי שהכי יפסיד מכך יהיו הפלסטינים והמדינות השונות באזור.