טראמפ פיטר את ג'ון בולטון: "לא הסכמתי עם הרבה מעצותיו"

נשיא ארה"ב הודיע בחשבון הטוויטר שלו שהיועץ לביטחון לאומי לא ימשיך בתפקידו: "שירותיו אינם נחוצים עוד לבית הלבן". בולטון: "הצעתי אמש להתפטר, והנשיא אמר 'בוא נדבר מחר'"

זמן צפייה: 02:32

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (שלישי) בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא פיטר את היועץ לביטחון לאומי שלו, ג'ון בולטון, שכיהן בתפקיד מחודש אפריל אשתקד. "הודעתי אמש לג'ון בולטון ששירותיו אינם נחוצים עוד בבית הלבן. לא הסכמתי עם הרבה מעצותיו. ביקשתי ממנו שישלח מכתב התפטרות, אשר קיבלתי אותו היום בבוקר. אני מודה מאוד לג'ון על שירותו בתפקיד, ובשבוע הבא אני אודיע על מינוי חדש". מחליפו של בולטון יהיה היועץ לביטחון לאומי הרביעי בתקופת כהונתו של טראמפ. צ׳ארלס קופרמן מונה לממלא המקום של בולטון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

דקה אחר דקה: כך החליט טראמפ לבטל את התקיפה באיראן

לאחר 18 שנה: ארצות הברית וטליבאן צפויים לחתום על הסכם שלום

לאחר פרסום תוכנית השלום: ג'ייסון גרינבלט יעזוב את תפקידו

מיד לאחר הציוץ של טראמפ, בולטון כתב בטוויטר שלו: "הצעתי אמש להתפטר, והנשיא טראמפ אמר: 'בוא נדבר על זה מחר'".

לפני כעשרה ימים פורסם ב"וושינגטון פוסט" מאמר שבו נטען כי מעמדו של בולטון בממשל טראמפ נשחק. לפי הכתבה, בולטון תומך בנוכחות צבאית נרחבת בעולם, אך פוגע בכך במאמצים דיפלומטיים ובניסיונות לעשות שלום עם מדינות וגורמים שונים בעולם.

האג'נדה של בולטון, לפי הכתבה, פוגעת בשאיפה של ממשל טראמפ להסיג את חייליו מאפגניסטן ובכך לשים סוף למלחמה הארוכה ביותר בה ארצות הברית משתתפת. כמו כן הדבר פוגע בשיחות השלום עם קוריאה הצפונית ובעסקה אפשרית עם איראן ונשיאה חסן רוחאני.

במאמר נטען כי פקידי הממשל בבית הלבן לא סומכים על בולטון. על פי דוגמא שניתנה בכתבה, בולטון ביקש לראות העתק של טיוטת ההסכם של ארצות הברית עם הטליבאן, אולם שליח ארה"ב באפגניסטן, אשר מוביל את המו"מ בין הצדדים, אמר כי היועץ לביטחון לאומי יכול לקרוא את הטיוטה רק בנוכחות גורם בכיר.

בולטון ובן שבת
היועץ לביטחון לאומי האמריקני והישראלי, ג'ון בולטון ומאיר בן שבת | צילום: חיים צח לע''מ

ביום חמישי שעבר הודיע השליח האמריקני למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט כי החליט לפרוש מתפקידו בבית הלבן, ויעזוב את ממשל טראמפ בשבועות הקרובים. פקיד בכיר בממשל האמריקני אמר כי גרינבלט ימשיך בתפקידו עד לפרסום תוכנית השלום למזרח התיכון שתושק זמן קצר לאחר הבחירות בישראל.

עוד הוסיף הפקיד הבכיר כי הסיבה להחלטתו של גרינבלט נובעת ממניעים אישיים ומשפחתיים בלבד. לדבריו, היועץ הבכיר התכוון במקור למלא את תפקידו לפרק זמן של שנתיים בלבד, אולם הוא מכהן בו כבר קרוב לשלוש שנים.

ג'ייסון גרינבלט, יועץ למשא-ומתן בינלאומי ושליח הממשל האמריקהי למזרח התיכון
ג'ייסון גרינבלט, יועץ למשא-ומתן בינלאומי ושליח הממשל האמריקני למזרח התיכון | צילום: GettyImages

לאחר עזיבתו של גרינבלט, יועברו רוב סמכויותיו לאבי ברקוביץ', סגנו של ג'ארד קושנר, היועץ הבכיר של הנשיא טראמפ - ושאר הסמכויות יועברו לשליח האמריקני לנושא איראן בריאן הוק, ולשגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן.