"טראמפ של הדמוקרטים": ג'ו ביידן יכריז על ריצה לנשיאות ארה"ב

ביידן יודיע מחר על מועמדותו באופן רשמי, וישתבץ בראש רשימה עמוסה של מועמדים דמוקרטים. הפרשנים מעריכים שדרכו של מי שהיה סגנו של אובמה במשך שמונה שנים, תהיה עמוסה ורצופת קשיים

זמן צפייה: 02:37

התפתחות דרמטית במירוץ לבית הלבן 2020. ג'ו ביידן יודיע מחר (חמישי) שהוא מתמודד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית. על אף הפופולריות שלו בקרב מצביעי המפלגה הדמוקרטית, בפני מי שהיה שמונה שנים בבית הלבן כסגן הנשיא ומקווה לחזור לשם בקרוב ניצבים קשיים רבים. אז מי אתה ג'ו ביידן?

על הנייר, ביידן הוא התשובה האולטימטיבית לשלטון הרפובליקני הנוכחי, ויש אף כאלו שמתייחסים אליו כטראמפ של הדמוקרטים; יש לו פה גדול, הוא לא מפחד ללכלך ולהתלכלך, ומדבר לאותם קהלים שטראמפ פופולרי בהם. ביידן הוא דמות בולטת ודומיננטית בפוליטיקה האמריקנית במשך עשרות שנים – מאז שנבחר לראשונה לסנאט בגיל 29 בלבד. דבר אחד שמבדיל אותו מהרבה מתמודדים דמוקרטים אחרים זה שהוא ידיד ללא תנאי של ישראל, ויש לו שנים ארוכות של תמיכה שיוכיחו זאת.

צילום: החדשות 13

בהיותו עדיין בבית הלבן כסגן נשיא תחת הנהגתו של ברק אובמה, פקדה את משפחתו של ביידן טרגדיה, שאז נראה היה שתהווה את נקודת הסיום לקריירה הפוליטית שלו. בשנת 1972 אשתו הראשונה ובתם התינוקת נהרגו בתאונת דרכים, ושני בניו שהיו במכונית נפצעו. הבכור בהם השתקם וגדל להיות פוליטיקאי בעצמו, אך בשנת 2015 הוא מת מסרטן בגיל 46 בלבד. ביידן נראה אז שבור, ורמז שהקריירה הפוליטית שלו הסתיימה. כסגן הנשיא, הוא הסתמן כמועמד ודאי אחרי אובמה, אבל הוא ויתר.

מחר הוא יכריז רשמית על מועמדותו ויזנק לראש רשימת המועמדים הדמוקרטיים לנשיאות. אבל, הדרך שלו עוד ארוכה ועמוסת קשיים, ומרבית הפרשנים מעריכים שיהיה לו מאוד לא פשוט לזכות. יש האומרים, שהוא נכנס למירוץ מאוחר מדי. בנוסף, לעומת המועמדים הצעירים והמלהיבים במפלגה, הוא נראה בעיני מצביעים צעירים רבים כ"דינוזאור", פוליטיקאי מהסוג הישן, שמתקשה נכון לעכשיו להסתגל לרוח הזמן.

ג'ו ביידן' סגן נשיא ארצות הברית לשעבר
ג'ו ביידן' סגן נשיא ארצות הברית לשעבר | צילום: רויטרס

במפלגה שלו יתכן ויהיה לו קשה להיבחר כיוון שהוא נתפס כמתון, שמרן ומקובע מדי. גם גילו נמצא בעוכריו - הוא כיום בן 77, אם ייבחר יתחיל את כהונתו בגיל 79, ויש שמטילים ספק אם יהיו לו הכוחות לעמוד בפריימריז המפרכים. מאחוריו עומדות גם כמה תקריות שנאלץ להתנצל עליהן, ביניהן אמירות כגון: "אם הינו בתיכון הייתי לוקח אותו מאחורי אולם הכושר ומכסח אותו", וגם עדויות על התקרבות פיזית מוגזמת לנשים.

הזירה הדמוקרטית צפופה, ומונה כעשרים מתמודדים שרוצים להחליף את דונאלד טראמפ. כרגע בסקרים, מצבו של ביידן טוב, אך הוא מוביל בפער קטן מאוד על הבא ברשימה אחריו - ברני סנדרס, ומי שמצליח להפתיע ברשימה העמוסה הוא המועמד פיט בוטיג'ג'.

פיט בוטיג'ג'
פיט בוטיג'ג' | צילום: רויטרס

שם משפחתו של בוטיג'ג' כמעט אינו ניתן להגייה, אבל הכריזמה שלו הביאה אותו לזנק למקום השלישי בשתי מדינות הפריימריז הראשונות - אייווה, וניו המפשייר. מכנים אותו – "מייור פיט", כיוון שהוא ראש העיר סאות'-בנד באינדיאנה, מדינה שמרנית שבה נבחר על אף היותו הומוסקסואל מוצהר. בגיל 37, הוא חוגג עם הבעל שלו, שכבר חולם להיות הבעל הראשון בבית הלבן.