גרינבלט בטור פרידה: "דבר אינו מושלם - הפשרות הן נחוצות"

השליח האמריקני למזה"ת, שיעזוב בקרוב את תפקידו, כתב על פרויקט חייו - תוכנית השלום של הנשיא טראמפ, ועל התקווה למימוש החזון של מציאות אחרת. "מופתע מכמות הדיסאינפורמציה על הסכסוך"

השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט | צילום: רויטרס

ג'ייסון גרינבלט, השליח האמריקני למזרח התיכון, יעזוב בשבועות הקרובים את תפקידו – מיד לאחר פרסום תוכנית השלום של טראמפ, עליה עמל בשלוש השנים האחרונות. הוא עדיין עובד במרץ, ובימים אלו ממש נמצא בישראל.

בטור פרידה לרשת CNN, גרינבלט כתב על פרויקט חייו, תוכנית השלום, והביע את דעתו על הסכסוך הישראלי פלסטיני. "דבר אינו מושלם, ופשרות הן נחוצות", כתב. "אני מלא תקווה שהחזון שיצרנו יעניק לישראלים ולפלסטינים את מה שהם צריכים כדי להתחיל בדרך הקשה למו"מ על הסכם שלום, בתקווה שיתפשט גם למדינות האזור כמו ירדן ומצרים. אם החזון יתגשם, חייהם של מיליוני אנשים יהיו כל כך יותר טובים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גרינבלט על הקלטות רבני מכינת עלי: עלינו להילחם בנאומי השנאה

פרידמן וגרינבלט נכחו בטקס חניכת מנהרה בסילוואן שבמזרח י-ם

גרינבלט על תוכנית השלום: "אי אפשר לצמצם הפתרון לשלוש מילים"

Jason Greenblatt, U.s. President Trump's Middle East Envoy Meets Israeli President Reuven Rivlin At The President's Residence In Jerusalem
הנשיא ראובן (רובי) ריבלין והשליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט | צילום: רויטרס

בתחילת הטור, גרינבלט כתב: "אחרי יותר מ-960 ימים בהם עבדתי למען האומה הנהדרת שלנו, תשעה חודשים יותר ממה שתכננתי, הגעתי להחלטה שהגיע הזמן שאחזור למשפחתי ולמגזר הפרטי. בשלוש השנים האחרונות עבדתי עם עמיתיי למען יחסי ארצות הברית וישראל, יחסיה של ישראל עם שכינותיה הערביות ועל החזון לשלום בין הישראלים לפלסטינים. אני גאה בעבודה שעשינו".

"רבים שואלים אותי מה החוויה שלי מהבית הלבן. הייתי מתאר אותה בחמש מילים – גאה, אסיר תודה, מופתע, עצוב ומלא תקווה", כתב גרינבלט והסביר:

"אני גאה לשרת מדינה שלמרות האתגרים שלה, מעניקה לאזרחיה ביטחון וחופש – אולי כמו שלא היה באף מדינה אחרת בעולם. גאה להגן על ישראל, מדינת היהודים, תחת הנשיא הידידותי ביותר עבורה בהיסטוריה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושליח ארצות הברית למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושליח ארצות הברית למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט | צילום: קובי גדעון /לע''מ

"אני אסיר תודה על הדיפלומטים, האזרחים ומנהיגי העולם שהקדישו זמן רב בניסיון לעזור לנו להבין את השקפותיהם ולעזור לנו לגבש את תוכנית השלום. אסיר תודה על כך שהרבה אנשים שלא הסכימו עם דעותינו, במקרים מסוימים באופן קיצוני, היו מוכנים לנהל דיאלוג כדי שנוכל ללמוד אחד מהשני בניסיונות לפתור את הסכסוך", כתב.

"אני מופתע מכמות הדיסאינפורמציה על הסכסוך הישראלי פלסטיני – חלקם זדוניים, חלקם בתמימות", כתב. "מופתע עד כמה אנשים מוכנים להטעות עיתונאים או להדליף מידע סודי שיתאים לסדר היום שלהם. מופתע מכך שאנשים עם דעות אחרות משלנו לא היו מוכנים לנהל דיאלוג רציונלי ומכבד, והיו בשלהם כך ששום השקפה אחרת לא הייתה חשובה".

פגישת ג'ייסון גרינבלט, שליח נשיא ארה''ב טראמפ למזרח התיכון, ואבו מאזן ברמאללה
פגישת ג'ייסון גרינבלט, שליח נשיא ארה''ב טראמפ למזרח התיכון, ואבו מאזן ברמאללה | צילום: רויטרס

"אני מופתע מכך שחמאס והג'יהאד האסלאמי מוכנים להרוס את חייהם של שני מיליון פלסטינים במסע שלהם להשמיד את מדינת ישראל, ועוד יותר מופתע מהאמונה שלהם שיום אחד הם יצליחו", הוסיף גרינבלט.

"אני עצוב עבור הרבה פלסטינים, שהייתי בר מזל לפגוש, שמחפשים חיים טובים יותר, ומקווים שנוכל לסלול להם את הדרך לשם למרות המכשולים הרבים. עצוב עד כמה מאתגר לשפר את חייהם לפני שהסכסוך ייפתר. עצוב ששני מיליון פלסטינים משועבדים לטרור על ידי חמאס והג'יהאד האסלאמי, ומהיעדר הפתרון לבעיה הזאת".

"אני עצוב מאוד מהחיים שאבדו ומהייאוש שנגרם לכל כך הרבה משפחות בגלל הסכסוך, במיוחד הישראלים שנרצחו בדם קר בפיגועי טרור ומרקטות ששוגרו מעזה", הוסיף, "אני עצוב שיש אנשים שמאמינים שיש שוויון מוסרי בין אלה שנרצחו בדם קר על ידי טרוריסטים לבין אלה שנהרגו בטעות במהלך מאמציה הבלתי נגרמים של ישראל להתגונן מפני מתקפות כאלה".

פגישת נתניהו עם קושנר וגרינבלט
פגישת נתניהו עם קושנר וגרינבלט | צילום: חיים צח, לע''מ

"אני מקווה שהפלסטינים יתמכו במאמצי השלום שלנו, ואני מקווה שכולם יסתכלו עכשיו על הסכסוך בדרך חדשה ובאור מציאותי, ויצטרפו לחזון שלנו בו השלום הוא בר קיימא".

לבסוף כתב גרינבלט: "יש שני סוגי אנשים עם השפעה על הקונפליקט: אלה שמלאים בשנאה וחותרים נגד מאמצי השלום, ואלה שעובדים למען השלום. מאמציה של קבוצה אחת מאריכה את סיבלם של כל המעורבים, והאחרת שואפת לחיים טובים יותר עבור כל האזור. אני יודע באיזה צד בחרתי".