כתב "פוליטיקו": "לישראל יש תמריץ להשיג מידע סודי מהבית הלבן"

דניאל ליפמן, כתב האתר שפרסם כי ירושלים עומדת ככל הנראה מאחורי הצבת אמצעי האזנות בוושינגטון, סיפר בריאיון ל"חדשות" עם יעקב אילון כי "טראמפ התעלם - כדי לא לפגוע ביחסים עם נתניהו"

זמן צפייה: 04:07

דניאל ליפמן, כתב האתר האמריקני "פוליטיקו", התייחס היום (חמישי) לפרסום שלו לפיו ישראל ככל הנראה עומדת מאחורי הצבת אמצעי האזנה בוושינגטון. בריאיון ל"חדשות" עם יעקב אילון סיפר ליפמן כי "לישראל יש תמריץ להשיג כמה שיותר מידע סודי, ואין מדינות רבות שיש להן את היכולת להתקין את המכשירים האלה במכוניות, סביב הבית הלבן ובמקומות אחרים כדי לנסות ולהאזין לשיחות סודיות ביותר".

"השאלה האמיתית היא מדוע ממשל טראמפ לא עשה דבר. המקורות שלי מספרים לי שכנראה שהם התעלמו מזה בנימוק שמדינות תמיד מרגלות אחת אחר השנייה, ומהסיבה שלטראמפ יש יחסים קרובים מאוד עם ראש הממשלה נתניהו והוא לא רצה לסכן את זה", הוסיף ליפמן. "יש אמון רב בין שתי המדינות, אבל אם תדבר עם גורמי ביטחון אמריקנים לשעבר, הם יגידו שהישראלים הם הטובים ביותר בעסק - הם מתוחכמים מאוד, המוסד עושה עבודה טובה מאוד, ולכן הם לא הופתעו שישראל עומדת מאחורי זה".

על דבריו של ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין, לפיהם מדובר ב"פייק ניוז עם תבלין של אנטישמיות", אמר: "אני עיתונאי אמיתי, יש לי מקורות אמיתיים ואני לא אנטישמי כך שמגוחך למדי להגיד דבר כזה. תקראו את הכתבה, דיברתי עם כחצי תריסר אנשים שאמרו שהישראלים ריגלו אחר ארה"ב - דיברתי עם גורם אמריקני בכיר לשעבר שאמר שלפעמים עמיתיו הישראלים היו מבטאים בנאומים ניסוחים פנימיים שהיו במסמכים שלו לפני שהם נמסרו בכלל, ודיברתי עם אנשים שאמרו שלשגרירים אמריקנים לשעבר נאמרו על ידי ראשי ממשלה ישראלים לשעבר דברים משיחות שהם ניהלו. לכן, אלה לא פייק ניוז בכלל, אלא דבר אמיתי לגמרי".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

"הערכה: ישראל עומדת מאחורי הצבת אמצעי ציתות בסמוך לבית הלבן"

מישהו שומע אותי: האם הרשתות החברתיות מאזינות לנו?

ארה"ב: "אין כרגע תוכנית לפגישת טראמפ רוחאני – ממשיכים בלחץ"

דניאל ליפמן, כתב ''פוליטיקו''
דניאל ליפמן, כתב ''פוליטיקו'' | צילום: החדשות 13

"ב-FBI יש יחידה לסיכול ריגול שכל מטרתה היא איתור מרגלים שפועלים בארה"ב, אז אלה האנשים שמבצעים ניתוחים כאלה. ב-FBI סירבו להגיב לפרסום, וזה לא מפתיע כי הם לא אוהבים לדבר על מקורות ושיטות עבודה. לפעמים הם לא רוצים שיריבם זרים יידעו את מה שהם מצאו. זהו מידע מסווג ביותר ולכן לא מפתיע שהם לא מוכנים להגיב. גם מהבית הלבן נמסר שהם לא מגיבים על ענייני ביטחון ומודיעין", סיכם ליפמן.

כאמור, מוקדם יותר היום פרסם אתר "פוליטיקו" הערכה של שלושה בכירים אמריקנים לשעבר, הטוענים כי ככל הנראה ישראל עומדת מאחורי הצבת אמצעי האזנה שנמצאו בכמה מקומות אסטרטגיים בוושינגטון - בין היתר בסמוך לבית הלבן.

על פי הדיווח, בניגוד למקרים אחרים שבהם עלה חשש לריגול זר על אדמת ארצות הברית, ממשל טראמפ לא נזף בממשלת ישראל על המהלך - ולא היו לו כל השלכות, כך על פי אחד מהגורמים. ככל הנראה, סיפר הבכיר, המכשירים נועדו לרגל אחר הנשיא טראמפ ויועציו הבכירים, ולא ברור אם הניסיונות צלחו.

הבית הלבן
הבית הלבן | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נתניהו התייחס לדיווח ואמר מיד לאחר נחיתתו בסוצ'י: "הטענה לריגול היא שקר וכזב. אבל שקר מוחלט. יש לי הנחיה ברורה - לא אוספים מודיעין בארצות הברית וההנחיה הזו נאכפת לחלוטין".

לשכת ראש הממשלה דחתה את הדיווח גם כן ומסרה: "שקר מוחלט. קיימת התחייבות רבת שנים והנחיה גורפת של ממשלת ישראל שלא לעסוק בפעילות מודיעינית בארה"ב. ההנחיה הזו מיושמת באופן מוחלט ללא יוצא מן הכלל". גם ראש הממשלה נתניהו התייחס לדיווח עם נחיתתו בסוצ'י: "הטענה לריגול היא שקר וכזב מוחלט. יש לי הנחיה ברורה - לא אוספים מודיעין בארה"ב, וההנחיה הזו נאכפת לחלוטין".

עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר וראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, כתב בתגובה לדיווח כי "זהו פייק ניוז עם תבלין של אנטישמיות. מדיניות ישראל מזה עשרות שנים אוסרת חד משמעית על ריגול בארצות הברית. אני מתקשה מאוד להאמין שמדיניות זו השתנתה".

טארמפ ונתניהו לוחצים ידיים
טארמפ ונתניהו לוחצים ידיים | צילום: רויטרס

לפני כשנה אותר ליד הבית הלבן ובכמה מקומות אחרים בוושינגטון ציוד ליירוט תעבורה של טלפונים סלולריים. נערכה חקירה של המשרד להגנת המולדת יחד עם ה-FBI וה-CIA, במסגרתה בחנו את הציוד שנתפס ופירקו אותו כדי להבין למי הוא שייך. ההערכה המקורית דאז הייתה כי מדובר במודיעין הסיני. בהתבסס על ניתוח פורנזי, ה-FBI וסוכנויות נוספות שבחנו את המקרה הצהירו כי נראה שאכן האמצעים הוטמנו על ידי סוכנים ישראלים.

לנשיא טראמפ יצא בעבר מוניטין של מי שמחזיק בגישה בלתי קפדנית כלפי הנחיות אבטחה - במאי 2018 פורסם ב"פוליטיקו" כי הנשיא הרבה להשתמש במכשיר טלפון בלתי מאובטח, וחודשים ספורים לאחר מכן דווח ב"ניו יורק טיימס" כי מרגלים סינים נוהגים להאזין לשיחות הטלפון של הנשיא.

דובר השגרירות הישראלית הכחיש את הדיווח: "ההשערות הללו הן שטויות מוחלטות. ישראל לא עורכת מבצעי ריגול בארצות הברית, נקודה". גורם בכיר בממשל טראמפ הצהיר: "הממשל לא מגיב לסוגיות הקשורות לביטחון או למודיעין". ב-FBI סירבו למסור תגובה.