טראמפ על שיגור לוויין כושל של האיראנים: "לא מעורבות שלנו"

נשיא ארה"ב פרסם בטוויטר צילום לוויין המציג את הנזקים באתר השיגור האיראני. התמונה שצייץ לא פורסמה במקור אחר וייתכן שמדובר בתצלום מסווג. בטהראן הכחישו שהלוויין נפגע

זמן צפייה: 00:45

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרסם אמש (שישי) בטוויטר תצלום לוויין של מה שנראה כאתר שבו נכשל ניסיון השיגור של הלוויין האיראני, וטען כי למדינתו אין קשר לכשלון.

"ארה"ב לא הייתה מעורבת בתאונה הקטסטרופלית בזמן ההכנות האחרונות לשיגור הלוויין Safir SLV באתר סנמן 1 באיראן", כתב. "אני מאחל לאיראן בהצלחה בבירור של מה שהתרחש באתר 1".

בתמונה שצירף לציוץ, ניתן לראות את הרכבים וכן השיגור שנפגעו לכאורה במהלך ניסיון השיגור הכושל. מקור התמונה לא ידוע, שכן זו הפעם הראשונה שבו היא פורסמה, ורבים תוהים אם מדובר בחשיפה של מידע מסווג מצד נשיא ארה"ב

שר התקשורת והטכנולוגיה של איראן, מוחמד ג'וואד אזרי ג'אהרומי, הכיש את הדיווחים לפיהם הלוויין נהרס, אך לא התייחס לשיגור הכושל לכאורה. "מסתבר שהיו דיווחים לפיהם הניסיון השלישי לשגר לוויין לחלל נכשלו", כתב בטוויטר. "למעשה, נאהיד 1 במצב טוב, ונמצא כעת במעבדה. כתבים מוזמנים לבקר במעבדה". לאחר מכן הוזמנו כתבים למעבדה, שם הוצג לכאורה הלוויין כשהוא שלם וללא פגע.

טהראן כבר ניסתה ונכשלה בניסיון לשגר לוויין לחלל בינואר ובפברואר.

בתחילת השבוע, במהלך מסיבת עיתונאים שקיימו הנשיא טראמפ ועמיתו הצרפתי עמנואל מקרון, הצהיר הראשון: "יש סיכוי טוב שאיפגש בעתיד עם נשיא איראן, חסן רוחאני". זאת, יממה בלבד לאחר שסירב להיפגש עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שהגיע לביקור פתע בוועידת ה-"ג'י 7". "מקרון עדכן אותי בכל צעד אתמול. לא חשבתי שזה יהיה נכון להיפגש אמש עם זריף, אבל מקרון עדכן אותי בהכול".

"לאיראן יש פוטנציאל גדול. אנחנו לא מחפשים שינוי משטר, זה קרה שם בעבר", אמר טראמפ. "איראן יכולה להיות אומה גדולה אבל אסור שיהיו לה נשקים גרעיניים. אפשר להגיע להסכם תוך זמן קצר – אם הנסיבות יהיו מתאימות אסכים לזה".

"המדינות שנכנסו להסכם הגרעין יותר ויותר מהן מסכימות איתי", טען טראמפ על אף שמדינות רבות, בראשן האיחוד האירופי, ביקרו אותו על עזיבת ההסכם. "אני חושב שיום אחד יגידו תודה, כי עשינו את הדבר הנכון. אני לא מכיר את רוחאני, הוא נושא ונותן מצוין. אני חושב שהוא ירצה להיפגש, ואני חשוב שאיראן רוצה לסדר את המצב הזה".

נשיא איראן רוחאני
נשיא איראן רוחאני | צילום: רויטרס

"יש לי תחושות טובות לגבי איראן, תחושות טובות שזה יעבוד, יש לי הרבה חברים מאיראן, הם אנשים נהדרים", המשיך. "היו לי חברים בתחום הנדל"ן מאיראן, הם בנו דירות ומאוד הצליחו. זו מדינה עם פוטנציאל אדיר ואני אומר אותו דבר על קוריאה הצפונית. קים הוא איש עם מדינה בעלת פוטנציאל אדיר".

הנשיא מקרון, שמשתתף במאמצי התיווך בין שתי המדינות, אמר: "מה שאמרתי לרוחאני בטלפון זה שאם הוא יסכים לפגישה עם הנשיא טראמפ, אני בטוח שאפשר להגיע להסכם", אמר. "לכן אני מקווה שבשבועות הקרובים נצליח להביא פגישת פסגה בין הנשיא רוחאני לנשיא טראמפ. יצרנו את התנאים לפגישה כזו ולכן להסכם".

"החלטתי להזמין את השר זריף כחבר, ויידעתי על כך את טראמפ. החלטתי לא לערב את ארצות הברית או להגיד שזה בשמה אלא להגיד שאני חושב שזה יהיה רעיון טוב להזמין אותו ולנסות לשאת ולתת", הוסיף. "עשיתי את זה בעצמי והודעתי לטראמפ, הוא היה מעודכן בכל דקה. היום רוחאני הראה פתיחות וטראמפ אמר כבר הרבה זמן שהוא מוכן להיפגש כדי שתהיה עסקה. אני רוצה שתהיה פגישה ושיהיה הסכם וצרפת תשחק תפקיד עם המדינות האחרות".