הערכה בישראל: אם ארה"ב לא תגיב להתגרות האיראנית - היא תחריף

במערכת הביטחון מעריכים כי ההסלמה האחרונה בין טהראן לוושינגטון עם הפלת המל"ט האמריקני, נובעת מההבנה שטראמפ מעוניין להימנע מעימות צבאי. היועץ לביטחון לאומי יגיע כמתוכנן לפסגה המשולשת

רוחות מלחמה במפרץ? במערכת הביטחון הישראלית מעריכים כי ההסלמה האחרונה בצעדים האיראניים כלפי ארה"ב ובנות בריתה במפרץ נובעת מההבנה האיראנית שהנשיא דונלד טראמפ מעוניין להימנע מעימות צבאי. בישראל מודאגים ממה שמסתמן עד כה כתגובה רפה של ארה"ב לאיום האיראני, ועדות לכך הם הדברים שאמר טראמפ הערב (חמישי), כי ייתכן שהפלת המל"ט האמריקני על ידי איראן היתה טעות "של מישהו טיפש".

בכירים במערכת הביטחון סבורים כי אם ארה"ב לא תגיב צבאית לצעדי ההסלמה האיראניים, אפילו בצורה מוגבלת, האיראנים יחריפו את צעדיהם עוד יותר. עם זאת, למרות ההסלמה האחרונה במפרץ הפרסי, הבית הלבן הודיע הערב כי היועץ לביטחון לאומי בולטון ייצא כמתוכנן לפסגה המשולשת עם רוסיה וישראל בשבוע הבא בירושלים. הפסגה, שהייתה אמורה להתמקד בהתבססות האיראנית בסוריה, תעסוק כעת בהסלמה מול איראן במפרץ. ואולם,  יועצו של פוטין לביטחון לאומי אמר היום כי רוסיה תבהיר לישראל ולארה"ב, כי יש לקחת גם את האינטרסים האזוריים של איראן בחשבון.

לעוד כתבות בנושא >> 

איראן ממשיכה להתגרות בארה"ב – כדי להיכנס איתה למו"מ • פרשנות

טראמפ מאיים עקב הפלת המל"ט; איראן מציגה: כך הופל כלי הטיס

טראמפ על הפלת המל"ט האמריקני: "איראן עשתה טעות גדולה"

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

עם החרפת המתח בין ארה"ב לאיראן, ההערכה בישראל היא שטראמפ יחפש תגובה נקודתית להפלת המל"ט, כיוון שאינו מעוניין להגיע למצב של מלחמה כפי שהייתה בעיראק או באפגניסטן. חשש נוסף במערכת הביטחון בישראל הוא שמה שקורה במפרץ יקרין גם לישראל, ושאיראן תפעיל את השליחים שלה באזור בדמות הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה או מיליציות שיעיות בסוריה נגד ישראל.

הערב, טראמפ התייחס למתיחות מול איראן במהלך פגישה עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. כשנשאל על ידי כתבים האם תהיה תקיפה אמריקנית באיראן, ענה "תגלו בקרוב". עם זאת, טען טראמפ כי הוא עדיין פתוח למשא ומתן עם איראן, ואמר "בואו נראה מה יקרה".

הוא הוסיף כי הפלת המל"ט הייתה יכולה להיות טעות של "מישהו טיפש שידו קלה על ההדק", ואמר כי "אני לא מרגיש שאנשיי דוחפים אותי לעימות. במקרים מסוימים זה בדיוק ההפך".  "אם המטוס היה מאוייש", אמר. "זה היה הבדל גדול". הוא חזר על הדברים שאמר מוקדם יותר היום: "איראן עשתה טעות גדולה".

בד בבד, הפנטגון פרסם סרטון המתעד את העשן העולה מהמל"ט.

בפגישה בירושלים עם המיליארדר היהודי רוברט קראפט, הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו תמיכה בארה"ב: "ב-24 השעות האחרונות איראן העצימה את התוקפנות שלה נגד ארה"ב ונגד הקהילה הבינלאומית. אני חוזר וקורא לכל האומות החפצות בשלום ובביטחון לתמוך בארה״ב במאמציה נגד התוקפנות האיראנית", אמר.

נתניהו
נתניהו | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בכיר בצבא ארה"ב הבהיר כי המל"ט שהופל היה סמוך למיצרי הורמוז ובשטח אווירי בין-לאומי. הוא חשף כי כלי הטיס ריחף בגובה רב, כ-34 קילומטרים מחופי איראן, אך לא נכנס לשטח האווירי של המדינה.

בעולם הביעו דאגה מהעימות בין טהראן לוושינגטון.  מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מסר כי הוא מפציר לכל הצדדים להפגין איפוק. במהלך פגישתו עם טראמפ, ציין טרודו כי הוא מודאג מהמתיחות בין שתי המדינות.

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ האמריקני מוחמד ג'וואד זריף, כי "ארה"ב מפעילה טרור כלכלי נגד איראן וכעת מאיימת על הטריטוריה שלנו. איננו מעוניינים במלחמה, אבל נגן בקנאות על השמיים, האדמה והמים שלנו. אנו נפנה לאו"ם ונוכיח שארצות הברית משקרת בנוגע לסוגיית המים הבין-לאומיים", כתב בטוויטר.

טראמפ צייץ היום בחשבון הטוויטר שלו מסר מאיים לאיראן, בעקבות תקרית הפלת המל"ט האמריקני הבוקר: "איראן עשתה טעות גדולה!", כתב. בד בבד, גורם אמריקני טען כי בעקבות הפלת המל"ט על ידי משמרות המהפכה, שלטענתם חדר לשטח המדינה, נשלחו כוחות ימיים לעבר זירת ההתרסקות במים הבין-לאומיים.

לכתבות נוספות בנושא >>

גורם בארה"ב: איראן יירטה מל"ט אמריקני מעל המים הבינ"ל

משמרות המהפכה באיראן: "יירטנו מל"ט ריגול אמריקני"

איראן: "מגנים את הפרת ריבונותנו – נגיב בעוצמה לכל פרובוקציה"

מל''ט אמריקני - MQ-4C Triton
מל''ט אמריקני - MQ-4C Triton | צילום: רויטרס

בתוך כך, הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדסי גראהאם, אמר היום בשיחה עם כתבים כי שוחח עם טראמפ הבוקר בנוגע להסלמה מול איראן, ושהנשיא האמריקני אמר לו כי "אנחנו נכנסים למקום רע והאופציות שלי הולכות ואוזלות". גם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי התייחסה לנושא ואמרה כי "המצב עם איראן מסוכן, ארצות הברית אינה מעוניינת במלחמה".

מוקדם יותר היום, התייחס משרד החוץ האיראני לאירועים שהתרחשו הבוקר בדרום המדינה, והעביר מסר תקיף לארצות הברית: "אנו מגנים בחריפות כל הפרה של המרחב האווירי על ידי מל"ט אמריקני. נגיב בעוצמה לכל פרובוקציה". בתוך כך, גורמים בארצות הברית אמרו לרשת "פוקס" כי בשעה זו מתנהל מרוץ אחר שרידי כלי הטיס מהחשש שיפול לידי ידיים איראניות. כמו כן, נטען כי הרפובליקה האסלאמית ניסתה להפיל מל"ט נוסף - אך פספסה.

גורם אמריקני אישר מוקדם יותר את הדיווח האיראני, כי משמרות המהפכה יירטו מל"ט של צבא ארצות הברית, אך סייגו כי הדבר אירע מעל המים הבין-לאומיים, כ-17 מיילים ימיים מהשטח האיראני. זאת בניגוד זאת בניגוד להודעת משמרות המהפכה, לפיה כלי הטיס יורט בשטחה. את הדברים אמר בשיחה עם כתב הפנטגון של פוקס, ובכך סתר את דברי הצבא שהכחיש את הדיווחים האיראניים. כמו כן, הגורם מסר כי הרחפן שהופל היה מדגם טריטון MQ-4C.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וסגן ראש משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וסגן ראש משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי | צילום: רויטרס

מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, אמר כי יירוט המל"ט האמריקני הינו "מסר ברור" לארצות הברית. "הגבולות שלנו הם קו אדום, נגיב בחוזקה לכל תוקפנות", אמר. "טהראן לא רוצה במלחמה מול אף מדינה, אך מוכנה להגן על עצמה".

כאמור, מוקדם יותר הבוקר משמרות המהפכה באיראן טענו כי יירטו מל"ט ריגול אמריקני מסוג “RQ-4" במרחב האווירי של דרום המדינה, באזור מצר הורמוז - כך דווח ברשת הטלוויזיה הממשלתית IRNA. באתר של משמרות המהפכה נכתב: "המל"ט יורט כשהוא נכנס לשטח האווירי של איראן סמוך למחוז הדרומי".עם זאת, דובר בפיקוד המרכז של ארצות הברית הכחיש את הדברים ואמר בריאיון ל"וויס אוף אמריקה" כי "לא הייתה שום פעילות אמריקנית במרחב האווירי של איראן היום".

ביום שישי כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו, מפי בכיר אמריקני, כי אונייה איראנית זיהתה מל"ט אמריקני במפרץ עומאן, שעות לפני שהותקפו שתי מכליות הנפט, ושיגרה לעברו טיל קרקע-אוויר. הטיל החמיץ את המטרה והתרסק בים. הבכיר האמריקני הסביר שלפני שספג אש, המל"ט מסוג MQ-9 זיהה כלי שייט איראניים מתקרבים למכליות הנפט, אך לא אמר אם זוהתה מתקפה מצד הספינות האיראניות על המכליות.

מל''ט אמריקני - MQ-4C Triton
מל''ט אמריקני - MQ-4C Triton | צילום: רויטרס

ביום שלישי, סלאמי הצהיר כי טהראן מחזיקה בטילים בליסטיים שבכוחם לפגוע בנושאות מטוסים בים, והוסיף: "אם נגיע למצב שבו נוכל לפגוע בנושאות מטוסים של ארה"ב - הדבר ישנה את המשוואה הצבאית כולה".

בתוך כך, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הודיע כי יש להמשיך להפעיל לחץ על איראן על מנת לשכנעה שפעולותיה אינן משרתות את האינטרס שלה. לדבריו, "מחלקת המדינה האמריקנית מבקשת לוודא כי היא מצויה בתיאום עם הכוחות הצבאיים באיראן".