דיווח אמריקני: איראן ניסתה לשגר לוויין לחלל - ונכשלה

ברקע המו"מ בין ארה"ב לאיראן על הסכם הגרעין, ב-CNN דווח כי בטהראן נעשה ניסיון שיגור נוסף, הרביעי במספר - אך הוא לא צלח. עם זאת, תמונות שנחשפו מראות כי באיראן מתכוננים לניסיון חוזר

זמן צפייה: 00:16

לפי דיווחים הבוקר (רביעי) ב-CNN, הפטנגון האמריקני עקב אחר ניסיונה של איראן לבצע שיגור טיל לוויין לחלל. למרות שהשיגור לא צלח, תמונות שצולמו באתר השיגור לפני שלושה ימים, מראות פעילות הכנה לקראת ניסיון שיגור נוסף שיתרחש בקרוב.

"פיקוד החלל של ארה"ב מודע לכישלון שיגור הרקטות האיראני שהתרחש בתחילת ה- 12 ביוני", אמר דובר הפנטגון סא"ל אוריה אורלנד בהצהרה ל- CNN. לפי שעה, לא היה ברור מדוע השיגור נכשל ובאיזה שלב, כך אומרים גורמים רשמיים בממשל האמריקני.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שנה וחצי של קורונה – אפס כתבי אישום נגד מפירי ההנחיות

בנט: "נקים מחדש את קבינט הקורונה; קורא לבני הנוער להתחסן"

תחקיר: בת 22 מתה מדלקת בשריר הלב – מה קרה בביה"ח שגרם למותה?

אבראהים ראיסי
אבראהים ראיסי, נשיא איראן החדש | צילום: רויטרס

מדובר בניסיון הרביעי של איראן לשגר לוויין לחלל. בעבר תוכניותיה של איראן נפגעו משורה של כשלים ותקלות שמנעו מהמדינה להצליח ליצור טיל לוויין. בחודשי יולי של 2017 ו-2019, ניסתה סוכנות החלל לשגר אך הניסיונות לא צלחו. באוגוסט 2019 התפוצץ הטיל שיועד לשיגור על משטח ההמראה.

חודש לאחר מכן, ממשל טראמפ העניש בסנקציות את סוכנות החלל האיראנית לראשונה אי פעם. ניסיונות השיגור נעשים בזמן ששתי המדינות מנהלות משא ומתן לכונן הסכם גרעין ביניהם ולהפסיק מהסנקציות נגד איראן, וברקע חילופי השלטון שנעשו במדינה האיסלאמית.

תחנת הכוח הגרעינית בבושהר, דרום איראן
תחנת הכוח הגרעינית בבושהר, דרום איראן | צילום: Getty Images

הנשיא החדש אבראהים ראיסי, תקף ביום שני את ארה"ב על רקע השיחות סביב הסכם הגרעין ואמר: "ארה"ב הפרה את ההסכם. אנו נתמוך בכל מו"מ סביב הנושא, בתנאי שישרת את האינטרסים של איראן. לא נקבל התגרות באיראן במהלך השיחות". עוד קרא ראיסי: "על ארה"ב להסיר את כל הסנקציות העושקות שהוטלו על העם האיראני ולהחיות את ההסכם יחד עם אירופה".