פומפאו רמז: ארה"ב תודיע על סנקציות נגד בית הדין הבינ"ל בהאג

שר החוץ האמריקני אמר בריאיון לפודקאסט של מכון מחקר אמריקני כי "בימים הקרובים תתפרסם שורה של הודעות בניסיון לפעול נגד מה שבית הדין מנסה לעשות", והוסיף כי הוא "הפך למושחת"

זמן צפייה: 01:04

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו רמז היום (שלישי) בריאיון לפודקאסט של מכון מחקר אמריקני כי ארה"ב תודיע בימים הקרובים על סנקציות נגד גורמים בבית הדין הבין-לאומי בהאג. זאת, על רקע ההליכים שמתנהלים בו בעניין המלחמה של ארה"ב באפגניסטן והכוונה לפתוח בחקירה נגד ישראל בשל הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית.

פומפאו אמר כי "בימים הקרובים יתפרסמו שורה של הודעות, לא רק ממשרד החוץ, אלא גם מסוכנויות אחרות בממשל האמריקני, בנסיון לפעול נגד מה שבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג מנסה לעשות".

פומפאו הוסיף לתקוף את בית הדין ואמר כי הוא "הפך למושחת, ומנסה לרדוף אחרי החיילים שלנו שפעלו לפי החוק של המדינה הכי מתורבתת בעולם - ארה"ב. לעולם לא ניתן לזה לקרות. בית הדין בהאג והעולם כולו יראו שאנחנו נחושים למנוע מהחיילים שלנו ומבני בריתנו בישראל להיות נרדפים על ידי בית הדין המושחת הזה".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ובית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים, פומפאו אמר כי לבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג אין סמכות על הנעשה בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה, ואמר כי אם בית הדין ימשיך בהליכים נגד ישראל, ארה"ב תדאג שיהיו לכך השלכות עליו. זאת, לאחר שב-30 באפריל חזרה התובעת בבית הדין על עמדתה כי שטחים אלה נמצאים בתחום שיפוטו, וכי יש לו סמכות לקבל תביעות בגין פשעי מלחמה לכאורה של ישראל בשטחים אלה.

"בית הדין הינו גוף פוליטי, ולא מוסד שיפוטי", מסר פומפאו. "המציאות המצערת אושרה שוב על ידי התובעת בבית הדין להחיל את סמכותו על ישראל, שבדומה לארצות הברית, לא חברה באמנת רומא שנוצרה על ידיו".

"הבהרנו כשהפלסטינים ביקשו להצטרף לאמנת רומא, כי אנו סבורים שהם לא נחשבים למדינה ריבונית, ולכן לא עומדים בתנאים לקבל חברות מלאה, או להשתתף כמדינה בגופים בין-לאומיים, יישויות או ועידות, כולל בית הדין", הדגיש שר החוץ האמריקני. "שבע מדינות החתומות על אמנת רומא - אוסטרליה, אוסטריה, ברזיל, צ'כיה, גרמניה, הונגריה ואוגנדה - הגישו לבית הדין טענות, לפיהן אין לו סמכות להמשיך עם החקירה. אנו מסכימים. בית משפט שמנסה להחיל את סמכותו מחוץ לתחום שיפוטו, הינו כלי פוליטי ששם ללעג את החוק וההליך התקין".