"חסר תקדים": גל חום בקוטב הצפוני גרם לשריפות ענק

שיאי טמפרטורות נשברו בשבועות האחרונים בחוג הארקטי, ושכבת הקרח בגרינלנד נמסה חודש מוקדם מהצפוי • מדענים מזהירים: "18 החודשים הקרובים קריטיים להאטת ההתחממות הגלובלית"

זמן צפייה: 02:47

משבר האקלים: שיאי טמפרטורות נשברו בשבועות האחרונים ברחבי אירופה, אך גם במדבר הקרח בחוג הארקטי, המקיף את הקוטב הצפוני – שם תועד חודש יוני החם ביותר בהיסטוריה. כתוצאה מגל החום, פרצו שריפות ענק בסיביר, בגרינלנד ובאלסקה, אותן מגדירים בארגון האקלים של האו"ם "חסרות תקדים".

גרינלנד חוותה החודש מזג אוויר חם ויבש באופן חריג לעונה, ולפני כשבועיים פרצה בסמוך לאחת הערים הגדולות מדינה שריפת ענק שנמשכה ימים ותועדה גם מהחלל. כתוצאה מגל החום החריג, החלה שכבת הקרח המכסה חלקים מהאי להימס חודש מוקדם מהצפוי. השריפות הגדולות ביותר שתועדו בחוג הארקטי לאחרונה הן בסיביר, והרוחות שנשאו את העשן גרמו לעלייה חדה בזיהום האוויר בנובוסיבירסק, העיר הגדולה ביותר בסיביר.

מדענים מזהירים כי לשריפות הענק השפעה חמורה על הסביבה. תומאס סמית, מומחה לגיאוגרפיה סביבתית, אמר בריאיון לעיתון ה-USA Today כי גל השריפות האחרון שובר שיאים של 16 שנה. "אלו השריפות הגדולות ביותר על פני כדור הארץ שחלקן מתפרשות על מיליון דונם", אמר. "כמות הפחמן הדו חמצני שנפלטה בחודש יוני האחרון בחוג הארקטי גדולה מכמות הגז שנפלט בשוודיה במשך שנה שלמה".

עוד בחדשות 13

גל החום הכבד: הטמפרטורות הגיעו עד ל-50 מעלות – ושברו שיאים

שיאי חום של 70 שנה נשברו באירופה: 40 מעלות נמדדו בפריז

הכתובת על הקיר: כך תשפיע ההתחממות הגלובלית על החיים בישראל

הזמן אוזל

ערוץ ה-BBC דיווח בסוף השבוע, כי מדענים צופים ש-18 החודשים הקרובים יהיו קריטיים להאטת ההתחממות הגלובלית. ב-2017 היה הקונצנזוס המדעי היה כי כדי למנוע את עליית הטמפרטורות הגלובלית ב-1.5 מעלות, יש לצמצם את פליטת הפחמן הדו חמצני ב-45% עד 2030. כעת, טוענים מדענים כי יש להאיץ את התהליך, ולקצץ בפליטות הגז עד סוף 2020.

"המספרים ברורים בצורה אכזרית: הזנחת הסוגייה עלולה להותיר את כדור הארץ פצוע אנושות בסיומה של שנת 2020", אמר יואקים שלנהובר, מייסד ומנהל מכון האקלים בפוטסדאם, גרמניה. "אני מאמין ש-18 החודשים הקרובים יכריעו את היכולת שלנו לצמצם את נזק שינויי האקלים ולהותיר את כדור הארץ ראוי למחייה".

אנשים מתקררים בעת גל החום שפקד את צרפת
אנשים מתקררים בעת גל החום שפקד את צרפת | צילום: רויטרס

אירופה מתחממת

ביום חמישי נשבר שיא חום של 70 שנה נשבר בפריז, שם נמדדו בשעות הצהריים 40.6 מעלות. היום החם ביותר בפריז עד כה היה ב-1947, אז נמדדו בבירה הצרפתית 40.4 מעלות. גם בגרמניה נשברו היום שיאי חום עם 40.5 מעלות, ובבלגיה נמדדו 40.2 מעלות. באיינדהובן שבדרום הולנד נשבר היום שיא כאשר נמדדו בעיר 39.3 מעלות, ומרבית המדינה המישורית נמצאת תחת התרעת חום כבדה.

גם בחודש שעבר פקד גל חום את אירופה, אשר גבה את חייהם של שלושה אנשים בצרפת. החום הביא איתו גם מפגעים סביבתיים. כך, בחבל קטלוניה נאלצו להתמודד עם שריפות ענק - הגדולות ביותר מזה 20 שנים. שאילצו תושבים רבים לפנות את בתיהם וכילו שטחים נרחבים.

מתרחצים מבלים את היום החם חוף הרחצה ואנזה שבגרמניה
מתרחצים מבלים את היום החם חוף הרחצה ואנזה שבגרמניה | צילום: GettyImages

הרשויות המקומיות בצרפת החליטו אז לסגור עשרות בתי ספר בשל החום הכבד. בכמה ערים, בהן פריז וליון, הוגבלה התנועה בניסיון להקטין את זיהום האוויר במהלך השרב, כאשר סך הכול הושבתו זמנית כמיליון כלי רכב. בחלק מהאזורים בצרפת נרשמה הטמפרטורה הגבוהה בכל הזמנים, ובדרום המדינה שלושה בני אדם ששחו מתו, וגורמי הרפואה המקומיים קשרו את מותם לתנאי מזג האוויר.

בגרמניה, סמוך לגבול עם פולין, נרשמה אז טמפרטורה של 38.6 מעלות - הגבוהה ביותר שנרשמה מאז 1947. "אפשר להתרחץ בבריכה, ואפשר להישאר בבית ולהסתתר מהחום, או ללכת למרתף", אמר באותה העת ילד גרמני.

גל החום הקיצוני בהאנובר שבגרמניה
גל החום הקיצוני בהאנובר שבגרמניה | צילום: gettyimages