הוואי: מקומיים מפגינים נגד הצבת טלסקופ ענק על הר מקודש

במחאה שנמשכת כבר חמישה ימים, מונעים ילידי האי את ביצוע הפרויקט הבין-לאומי שכולל מכשיר לחקר החלל בגודל של 30 מטר. למרות פסיקת ביהמ"ש המפגינים נחושים: "המאבק הזה גדול יותר מהטלסקופ"

ה"גראן טלסקופ" בספרד
ה"גראן טלסקופ" בספרד | צילום: רויטרס

מפגינים בהוואי חוסמים במשך חמישה ימים את הגישה לנקודה הגבוהה ביותר במדינה בניסיון למנוע את הצבתו של טלסקופ ענק שגודלו 30 מטרים ושוויו 1.4 מיליארד דולרים. הפרויקט הבינלאומי קיבל אור ירוק לאחר עשור של דיונים ומאמצים משפטיים בנושא, כשבשנה שעברה פסק בית המשפט בהוואי כי הצבת המכשיר במדינה הינה חוקית.

את ההתנגדות לפרויקט מובילים ילידי האי שרואים בכך ניסיון להשתלט על התרבות המקומית על ידי בעלי אינטרסים זרים. מובילי המאבק מבקשים להשיב את תחושת העצמיות והכבוד של בני המקום ולשמר את "הרוח של הוואי". הפרויקט מכעיס את ילידי האי גם בגלל הקדושה של ההר, שעל פסגתו אמור להיות מוצב הטלסקופ, בעיניהם של המפגינים: "המאבק הזה גדול יותר מהטלסקופ", אמר אחד המפגינים.

חקר חלל, אילוסטרציה
חקר חלל, אילוסטרציה | צילום: צילום: Science Photo Library

עד כה, חסימת הגישה לנקודה שבה אמורים להציב את הטלסקופ השיגה הצלחה עבור המפגינים והובלת הציוד הנדרש להקמתו מתעכבת. בכירים במדינה מחפשים דרך לאפשר את הוצאתו לפועל של הפרויקט בדרכי שלום. מושל הוואי דיוויד איג אמר כי שמירה על ביטחון כל הצדדים הוא בראש סדר העדיפויות שלו.

בכיר נוסף במדינה אמר כי הוא מקווה שהמוחים והפוליטיקאים יצליחו להגיע לידי הסכמות בדרכים טובות יותר. "כולנו צריכים לקחת צעד קטן אחורה", אמר אותו בכיר. "זהו עדיין ביתנו, זוהי עדיין המשפחה שלנו. בשני הצדדים".